حضور پررنگ شرکت توسعه معادن و فلزات در توسعه دانش بنیان صنایع معدنی

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از جمله هلدینگ‌های بزرگ معدنی کشور به شمار می‌رود که علاوه بر حضور پرقدرت در بازار سرمایه، در شرکت‌های غیربورسی نیز سرمایه گذاری‌های هدفمند و مطلوبی انجام داده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر حضور پررنگ شرکت توسعه معادن و فلزات در توسعه دانش بنیان صنایع معدنی

به گزارش خبرنگاران گروه بازارسرمایه گزارش خبر، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از جمله هلدینگ‌های بزرگ معدنی کشور به شمار می‌رود که علاوه بر حضور پرقدرت در بازار سرمایه، در شرکت‌های غیربورسی نیز سرمایه گذاری‌های هدفمند و مطلوبی انجام داده است.

در حال حاضر، بهای تمام شده سبد سهام شرکت‌های بورسی این هلدینگ بالغ بر 179 هزار میلیارد ریال است که حدود 1،465 هزار میلیارد ریال ارزش دارد. میزان سرمایه گذاری در شرکت‌های غیربورسی بر اساس بهای تمام شده مبلغ 98 هزار میلیارد ریال است که این سبد شرکت‌های مطرحی همچون توسعه آهن و فولاد گل گهر و کک طبس به چشم می‌خورد.

در دورانی به سر می‌بریم که مباحث دانش بنیان اهمیت ویژه‌ای در میان صاحبان صنایع پیدا کرده و امروزه حدود 200 استارت‌آپ معدنی موفق در سطح دنیا فعال هستند که نشان از این دارد که این نوع کسب و کارها نفوذ بالایی به دل معدن و صنایع معدنی دارند.

در جهت ارتقاء توانمندی‌ها و حرکت با تکنولوژی و فناوری روز دنیا در کوران تحریم‌های شدید بین المللی، در سال 1398 هفت شرکت بزرگ فعال حوزه معدن و صنایع معدنی (معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)، معدنی و صنعتی گهر زمین (کگهر)، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، مجتمع فولاد خراسان (فخاس)، آهن و فولاد ارفع (ارفع)، معدنی و صنعتی صبانور (کنور) و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)) تصمیم به ایجاد شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا گرفتند.

نقش حمایتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در شکل‌گیری شرکت راشا و همچنین مراحل افزایش سرمایه و تسهیل‌گری در ارتباطات بین شرکت‌ها بسیار موثر و کارآمد بوده است.

شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا با هدف شناسایی چالش‌ها و رفع نیازمندی‌‌های فناورانه معدن و صنایع معدنی با تمرکز بر زنجیره آهن و فولاد راه‌اندازی شده و قرار است در جهت حمایت، به‌کارگیری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، صنعتی و ایده‌های فناورانه گام بردارد و توانمندترین حلقه ارتباط مؤثر بین پژوهش، فناوری و صنعت باشد.

راشا تاسیس شده تا با شناسایی دقیق چالش‌های معدن و صنایع معدنی زنجیره فولاد، فناوری مورد نیاز توسعه و تجاری‌سازی شود و با بررسی فنی و دقیق طرح‌های پیشنهادی پژوهشگران، علاوه بر حمایت از آن‌ها، گامی‌در جهت توسعه اقتصادی کشور بردارد.

یکی از وظایف شرکت راشا تعریف پروژه از چالش‌ها و نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی و زنجیره آهن و فولاد و حمایت از صاحبان ایده‌های نوآورانه تا مرحله صنعتی شدن و رسیدن به محصول و حل چالش صنعت و معدن است؛ با این هدف که از موازی‌کاری جلوگیری و در زمان و هزینه صرفه جویی شده و دانش بومی، تجاری‌سازی شود.

ارتباط بین صنعت و معدن و مراکز پژوهشی و نخبگان، از اولویت‌های این شرکت است. راشا کمک می‌کند که این ارتباط آسان شده و بروکراسی‌های اداری پیچیده و زمان‌بر، باعث توقف حرکت فعالان این حوزه نشود و همچنین با تعریف دقیق نیازهای فناورانه صنعت و معدن، موجب جهت دادن به پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی و عملیاتی کردن آن‌ها شود.

یکی از مجموعه خدمات این شرکت، ارائه خدمات مهندسی در راستای افزایش بهره‌وری و توسعه سبد محصولات شرکت‌ها بر مبنای مطالعات بازار است که با انجام این پروژه‌ها، علاوه بر تصمیم‌سازی دقیق و صحیح برای سرمایه‌گذاری حوزه فولاد، موجب افزایش ارزش افزوده و همچنین هدایت سرمایه‌گذاری به مسیر صحیح می‌شود. مورد مهم دیگری که شرکت راشا در جهت تحقق آن فعالیت می‌کند، توسعه آهن‌سازی نسل سوم است که برای استفاده از معادن هماتیتی و کم‌عیار مناسب بوده و آینده صنعت فولاد کشور را تضمین می‌کند. راشا با طی کردن موفق مراحل آزمایشگاهی و ساخت یک کوره اختصاصی، در حال طراحی جهت ساخت کوره نیمه‌صنعتی نسل سوم است.

در حال حاضر بیش از ۲۰ طرح و پروژه اصلی در این شرکت دانش ‌بنیان تعریف شده تا با اجرایی شدن آن‌ها، شاهد توسعه فناوری‌های جدید و حل چالش‌های پیچیده صنعت فولاد از جمله فرآوری مواد معدنی کم‌عیار و پسماندها، بهینه‌سازی نوآورانه خطوط تولید در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش توفقات و همچنین افزایش کارایی ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی باشیم.

یکی از پروژه‌های شاخص این شرکت خط فناورانه فرآوری سرباره کوره قوس الکتریکی است. بر اساس این پروژه سرباره به طور کاملا اقتصادی فرآوری و تمامی‌آهن محتوا و فاز‌های آهن‌دار جداسازی شده تا محصول باقی‌مانده به عنوان ماده‌ای عاری از آهن در صنایع سیمان‌سازی، آسفالت و... استفاده شود. در واقع با این روش ۱۰۰ درصد سرباره مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک معضل قدیمی‌و جدی واحد‌های فولادسازی کشور رفع شده است.

هوشمندسازی عملیاتی خطوط تولید کارخانجات صنعتی، ارائه خدمات مهندسی بر مبنای مطالعات کارشناسی فنی بازار، بهینه‌سازی نوآورانه خطوط تولید در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش توقفات، از جمله دستاوردها و خدمات دانش‌بنیان راشا به شمار می‌رود. همچنین توسعه تکنولوژی جذب کربن در واحدهای تولید آهن اسفنجی میدرکس در حال نهایی‌سازی و طراحی نیمه‌صنعتی است.

در خاتمه باید اذعان داشت که دستاوردهای کنونی نشان از توانایی راشا در ارتقای فناوری و رسوخ فناوری در صنایع معدنی دارد و خود را به‌ عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی دانش فنی موردنیاز صنایع معدنی معرفی کرده است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها