آکادمی گزارش خبر؛

چگونگی مواجه با تفکر فاجعه ساز در سرمایه گذاری ها

«فاجعه‌سازی» یک الگوی فکری است که تمرکز شما را به سوی بدترین سناریوی ممکن سوق می‌دهد و همین منجر به آزردگی بیشتر روح و روان شما خواهد شد. ذهن شما چقدر فاجعه‌سازی می‌کند؟
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه

به گزارش آکادمی گزارش خبر، «فاجعه‌سازی» (catastrophizing) یک الگوی فکری است که تمرکز شما را به سوی بدترین سناریوی ممکن سوق می‌دهد و همین منجر به آزردگی بیشتر روح و روان شما خواهد شد.

یک فرد بیمار را در نظر بگیرید که برای سومین روز متوالی در حال درد کشیدن است؛ صبح از خواب بیدار می‌شود و ناگهان به خود می‌گوید «دردم داره دائما بدتر می‌شه». این فرد خیلی سریع می‌تواند در دام تفکر فاجعه‌ساز بیفتد و بدترین سناریو را در نظر بگیرد «این درد نشان می‌دهد من دیگر هیچوقت خوب نمی‌شم».

الگوی تفکر فاجعه‌ساز این‌گونه کار می‌کند: شما درگیر افکار منفی هستید و ناگهان ذهنتان از یک سناریوی بد به سراغ بدترین سناریو می‌رود. مثلا می‌گویید «اگر در این امتحان بیفتم، دیگر هیچوقت فارغ‌التحصیل نمی‌شوم. اگر از همسرم جدا شوم دیگر هیچ زوجی پیدا نمی‌کنم».

افرادی که دچار تفکر فاجعه‌ساز می‌شوند عموما تجربیات دردناکی در گذشته داشته‌اند که باعث می‌شود وقتی با یک موقعیت نگران‌کننده مواجه می‌شوند به سرعت مملو از افکار منفی شوند و بدترین سناریوها را در نظر بگیرند.

روان‌شناس‌ها همواره به افراد مضطرب و افسرده درباره خطر تفکر فاجعه‌ساز هشدار می‌دهند. می‌توان به سرمایه‌گذاران نیز توصیه یکسانی درباره بازارها داشت که پیش‌بینی‌ها و تصمیم‌هایشان را باید بر اساس برآوردهای دقیق و برآیند احتمالات اتخاذ کنند و نه تمرکز بر یک سناریوی خاص.

«سرمایه‌گذاران نیاز است فاجعه‌سازی را متوقف کنند» تیتری تکراری است که رسانه‌ها در دوران رکودهای سنگین یا دوران وحشت (panic) بازارها استفاده می‌کنند. یک مثال تازه در بازارهای جهانی، واکنش قیمت نفت به جنگ غزه و تحولات دریای سرخ بوده است؛ هرچند یک ذهن فاجعه‌ساز می‌توانست ابعاد مساله را به سرعت گسترش دهد و طبق پیش‌بینی گلدمن ساکس بسته شدن گلوگاه‌های نفتی در صورت یک جنگ تمام‌عیار می‌توانست قیمت طلای سیاه را تا ۲۵۰ دلار نیز برساند، اما مشاهده شد که نوسان بازار نفت بسیار ملایم و به دور از تفکر فاجعه‌ساز عمل کرد. برخی کارشناسان در مثالی معکوس، واکنش‌های بورس تهران به اتفاقات و روندهای اخیر را ناشی از یک تفکر فاجعه‌ساز می‌دانند. به نظر می‌رسد تجربه تلخ حباب بورس ۹۹ و سیاست‌های غافلگیرانه دولت در سال‌های اخیر مانند یک ضربه روحی سخت یا تروما در ذهن سرمایه‌گذاران باقی مانده و گویا افراد در مواجهه با سرمایه‌گذاری در بازار سهام دچار تفکر فاجعه‌ساز شده‌اند.

البته تفکر فاجعه‌ساز همیشه هم بد نیست و برخی مواقع بدن شما را برای یک خطر بالقوه جدی آماده می‌کند و نوعی مکانیزم برای بقای بشر به شمار می‌رود. در سرمایه‌گذاری نیز تفکر فاجعه‌ساز می‌تواند برای در امان ماندن از «قوهای سیاه» کمک‌کننده باشد. اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی که ممکن است سرمایه شما را نابود کنند، با همین تفکر فاجعه‌ساز پیش‌بینی‌پذیر می‌شوند و البته راه مواجهه با آن فرار از سرمایه‌گذاری نیست؛ بلکه باید به اصول مهم سرمایه‌گذاری مانند متنوع‌سازی و تخصیص استراتژیک وفادار ماند.

حال شما بگویید، ذهن شما چقدر فاجعه‌سازی می‌کند؟

منبع:فردای اقتصاد

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها