با ترخیص تجهیزات خارجی از گمرکات کشور محقق خواهد شد؛

پیشروی پیشرفت قابل توجه در پروژه فولاد آرتاویل

پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل با ظرفیت تولید ۱٫۱ میلیون تن در سال به عنوان یکی از طرح‌های پیشران اقتصادی کشور، با راهبری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» در حال اجرا بوده و در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصدی برخوردار است؛ ضمن اینکه تجهیزات خارجی خریداری شده در گمرکات اردبیل و بندرعباس، در مرحله گردش کار برای ترخیص و ارسال به محل پروژه قرار دارند و در صورت تحقق این مهم و نصب آن‌ها توسط شرکت ایریتک به عنوان پیمانکار (EPC)، می‌توان به راه‌اندازی اولیه این پروژه در پایان سال آتی امیدوار بود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پیشروی پیشرفت قابل توجه در پروژه فولاد آرتاویل

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن»، راهبری و اجرای هفت طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی کشور را بر عهده دارد. احداث بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان با ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات، احداث کارخانه کنسانتره‌‌سازی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با ظرفیت تولید دو میلیون تن، احداث کارخانه گندله‌سازی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با ظرفیت تولید یک میلیون تن، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱٫۶ میلیون تن در منطقه بیجار و احداث کارخانه ذوب و فولادسازی با ظرفیت یک میلیون تن در منطقه قروه توسط شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت فولاد اقلید پارس با ظرفیت تولید ۱٫۲ میلیون تن و احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل با ظرفیت تولید ۱٫۱ میلیون تن، هفت پروژه پیشران اقتصادی «ومعادن» را تشکیل می‌دهند. در این بین، نیروگاه سمنان به عنوان نخستین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی در کشور، ظرف کمتر از ۱۲ ماه در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون «ومعادن» به دنبال تکمیل و راه‌اندازی ۶ پروژه باقیمانده در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

اجرای پروژه فولاد آرتاویل با راهبری «ومعادن» و پیمانکاری ایریتک

پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل با ظرفیت تولید ۱٫۱ میلیون تن، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پیشران «ومعادن» محسوب می‌شود. عملیات اجرایی این پروژه با سهام‌داری شرکت‌ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (۴۰ درصد)، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (۳۰ درصد) و شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (۳۰ درصد) در سال ۱۴۰۰، آغاز و شرکت ایریتک به عنوان پیمانکار (EPC) این پروژه انتخاب شد. جدای از اینکه احداث این کارخانه با راهبری دو غول بزرگ معدنی و صنعتی کشور یعنی «ومعادن» و «کچاد» انجام می‌شود، حضور ایریتک به عنوان پیمانکار پروژه نیز نقطه عطفی برای این پروژه به شمار می‌آید

بی‌شک مصداق و شاخصه عملکرد یک شرکت را صورت‌های مالی حسابرسی شده آن شرکت مشخص می‌کند. عملکرد ایریتک به عنوان پیمانکار (EPC) پروژه احیا مستقیم شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل مستند به صورت مالی حسابرسی شده این شرکت در سال ۱۴۰۰، رقمی در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود که با حضور محمدعلی عزیزمحمدی، مدیرعامل وقت این شرکت، این مبلغ به بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ افزایش یافت؛ همچنین در نیمه اول سال ۱۴۰۲، میزان عملکرد و صورت وضعیت‌ها که به تایید کارفرما رسید، رقمی بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را نشان داد و به دنبال آن، تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌ها توسط این مجموعه آغاز شد.

در همین راستا و با عنایت به جدیت در کار، دو قرارداد جدید از سوی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت تهیه و تولید شرق خراسان طی سال ۱۴۰۲ فی‌مابین شرکت ایریتک و کارفرمایان مذکور مبادله و شروع شد. پر واضح است که پیشرفت پروژه‌های اجرایی، وابسته به تامین مالی به موقع از سوی کارفرمایان بوده و گاهی اوقات ممکن است این فرایند به موقع و در زمان مقرر انجام نشود؛ بدیهی است که در این صورت تامین تجهیزات و خریدها نیز به موقع انجام نخواهد شد.

از طرفی، شرکت ایریتک با توجه به واگذاری ناصحیح آن در گذشته به بخش خصوصی و ابطال واگذاری و بازگشت سهام دولتی آن به بخش دولتی، از نقدینگی و بنیه مالی کافی برای انجام خریدها برخوردار نبوده است. در صورتی که اگر تامین مالی پروژه‌ها به موقع انجام شود، عملیات احداث و متعاقب آن، پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها نیز از سرعت بالاتری برخوردار خواهد شد.

نمونه بارز این امر، پروژه فولادسازی قائنات است که عملیات اجرایی آن با راهبری شرکت ملی فولاد ایران (به نمایندگی ایمیدرو) و مشارکت ایریتک از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود و با توجه به تامین مالی مناسب در سال ۱۴۰۲ در زمان حضور مدیرعامل سابق شرکت ایریتک، با سرعت بالاتری پیگیری شد. علاوه‌براین، حقوق کارکنان ایریتک نیز با تعویق چند ماهه پرداخت می‌شد اما در دوره حضور مدیرعامل وقت ایریتیک، این مهم از محل کارکرد و منابع حاصل از صورت وضعیت‌ها به موقع انجام شد؛ چه بسا سیاه‌نمایی نسبت به عملکرد ایریتک در پیشرفت پروژه‌ها در آن زمان، به عدم تمکین به خواسته غیرقانونی برخی افراد برمی‌گشت.

تغییر در مدیریت فولاد آرتاویل با هدف تسریع در اجرای پروژه احیا مستقیم

روز دوشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۲، طی حکمی از سوی اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، محمدعلی عزیزمحمدی (مدیرعامل وقت شرکت ایریتک) به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل منصوب شد و با توجه به عملکرد مثبت وی در ایریتک، پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی این شرکت نیز سرعت قابل‌توجهی به خود گرفت.

در حال حاضر این پروژه با توجه به برنامه زمان‌بندی بسیار فشرده در ابتدای عملیات اجرایی، متناسب با تامین مالی پیشرفت داشته است؛ همچنین پس از تکمیل فرایندهای مرتبط با خریدهای خارجی و علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت فیزیکی پروژه به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

هم‌اکنون تجهیزات خارجی در گمرکات اردبیل و بندرعباس در مرحله گردش کار برای ترخیص و ارسال به محل پروژه قرار دارند که این مهم به زودی انجام خواهد شد و با نصب این تجهیزات، پیشرفت قابل‌توجهی در پروژه ایجاد می‌شود. همچنین سایر پیمانکاران علاوه بر ایریتک که در زمینه تامین زیرساخت‌ها اعم از تصفیه‌خانه، تامین گاز و انشعاب خط آهن فعال است، روزانه بیش از ۳۰۰ نفر در قسمت‌های مختلف محل اجرای پروژه (سایت) مشغول به کار هستند.

علاوه‌براین، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل به همراه مدیران اجرایی این شرکت به منظور هماهنگی‌ها و رفع مشکلات احتمالی، حداقل دو تا سه روز در هفته در محل پروژه حضور یافته و با برگزاری جلسات فنی، هماهنگی و همکاری‌های لازم نسبت به پیش‌برد امور صورت می پذیرد. با توجه به پیگیری‌های انجام شده و تامین مالی و حمایت‌های لازم که از سوی سهام‌داران این پروژه پیشران اقتصادی به ویژه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات صورت گرفته است، این امیدواری وجود دارد که در صورت خرید به موقع باقیمانده‌ بسته‌های خرید و نصب آن‌ها توسط شرکت ایریتک به عنوان پیمانکار (EPC)، شاهد پیشرفت روزافزون پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل با ظرفیت تولید ۱٫۱ میلیون تن در سال باشیم و تمام سعی و تلاش مدیریت شرکت و سهام‌داران به ویژه «ومعادن» بر این است که تا قبل از پایان سال آتی، راه‌اندازی اولیه این پروژه محقق شود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها