دکتر عین اللهی در نشست نخبگان تحقیقات علمی با موضوع نقش اخلاق در سلامت و مرجعیت علمی:

ضرورت همت اپروری و نسل‌ سازی در دانشگاه ها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم همتاپروری و نسل‌ سازی در دانشگاه ها و آموزش کار تیمی در نسل جوان، تاکید کرد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ضرورت همت اپروری و نسل‌ سازی در دانشگاه ها

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، دکتر بهرام عین اللهی، در نشست نخبگان تحقیقات علمی با موضوع نقش اخلاق در سلامت و مرجعیت علمی، ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه، اظهار کرد: جنایات صهیونیست ها علیه مردم بی دفاع فلسطین و کشتن و مجروح کردن مردم بی گناه، جنایت علیه بشریت است و جامعه پزشکی در تمام دنیا این جنایات را محکوم می کند.

وی افزود: متاسفانه سازمان های بین المللی با سکوتشان در قبال فجایع غزه، نشان دادند که فقط ظاهری فریبنده دارند و خالی از محتوا هستند.

وی با اشاره به سفر خود در قاهره و حضور در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، عنوان کرد: این اجلاس با حضور ۲۲ کشور در قاهره برگزار شد و با اینکه فقط چند روز از حوادث غزه می گذشت، از هیچکدام از مقامات سازمان های بین المللی، حمایتی دیده نشد و این در شرایطی است که جان و سلامت انسان های بی گناه در چند قدمی سازمان های حقوق بشری و بین المللی از دست می رود.

دکتر عین اللهی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سمت خودکفایی و تکیه بر علم و ابتکار دانشمندان در داخل کشور، تصریح کرد:باید برای پیشرفت نگاهمان به داخل کشور باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع نخبگان، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان به خیزش علمی اشاره کردند و برای دستیابی به این خیزش علمی باید موضوعاتی همچون ارتقای استادان، نقش مقالات در ارتقای اساتید و مساله محور شدن پژوهش ‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در مورد آن گفتگو شود.

وی گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار عضو هیات علمی داریم؛ هرم علمی در دانشگاه ها نیز شامل 68 درصد استادیار، 20 درصد دانشیار، 10 درصد استاد و 2 درصد مربی است، همچنین، ۴۸ درصد از اساتید دانشگاه‌ های علوم پزشکی را بانوان تشکیل می دهند.

مرجعیت علمی یک هدف راهبردی است

دکتر عین ‌اللهی اظهار کرد: مرجعیت علمی برای ما هدفی راهبردی و از آرمان های انقلاب اسلامی است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که توانستیم گامی به جلو برداریم؛ به طوری که کشورهای منطقه نیز بعد از ما شروع به حرکت کردند. ما در حال حاضر رتبه اول علمی و رتبه دوم نوآوری را در منطقه داریم.

لزوم همگرایی و هم افزایی در مرجعیت علمی

وی خاطر نشان کرد: برای پیشرفت باید حرکت در مسیر مرجعیت علمی، همگرایی و هم افزایی را مدنظر قرار دهیم و همچنین به همتاپروری و نسل‌ سازی توجه داشته باشیم. امروزه وظیفه ما همتاپروری است و باید درهای مراکز تحقیقاتی را به روی نخبگان باز کنیم. نخبگان باید نسل آینده پژوهشی را بسازند و همچنین باید فرهنگ کار تیمی را بین افراد ترویج دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی باید به سمت حل مساله حرکت کنند و مأموریتی را که در نظام سلامت به عهده دارند، به انجام برسانند. در بخش اعتبارات پژوهشی، معاونت تحقیقات و فناوری در دو سال اخیر بودجه ‌های پژوهشی را براساس آمایش توزیع می ‌کند.

دکتر عین اللهی با تاکید بر لزوم خلق ثروت از سوی دانش بنیان ‌ها گفت: مشکل دانش بنیان‌ ها در حال حاضر در مرحله انتقال به صنعت است و در این مرحله نیاز به تقویت دارند.

وی اظهار داشت: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت باید نظام مسائل حوزه سلامت را طراحی و تهیه کند و آن را به مراکز تحقیقاتی و کارگروه‌ های نخبگانی بسپارد تا بر اساس آن عمل شود؛ ضمن اینکه باید شبکه ای از نخبگان فعال شود تا پژوهش های مورد نیاز را با کار جهادی به ثمر برساند.

لزوم تربیت دیپلمات علمی در کشور

وزیر بهداشت گفت: دانشگاه‌ های علوم پزشکی برای توسعه علم باید دیپلمات علمی یعنی دانشمندانی تربیت کنند که به ارزش های کشور خود اعتقاد داشته و پایبند به آن باشند.

وی گفت: در حوزه ارتباطات علمی، با ۲۰ وزیر بهداشت در حوزه‌ های مختلف همسایه‌ های ایران، گروه اورآسیا، شانگهای و آمریکای لاتین تفاهمنامه داریم و بر این اساس باید همایش های علمی ما افزایش یابد.

دکتر عین اللهی با تاکید بر اهمیت داده در علم و توسعه علمی گفت: پرونده الکترونیک سلامت منبعی غنی از داده است و باید شرایط مناسبی برای استفاده از این داده‌ ها فراهم شود. دانشگاه ‌ها نباید در این زمینه منفعل عمل کنند؛ ضمن اینکه مراکز تحقیقاتی هم باید به صورت مجتمع فعالیت کنند تا هم در هزینه ‌ها صرفه جویی شده و هم از داده‌ ها به طور کامل استفاده ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع سلامت خانواده از اولویت‌ های اصلی وزارت بهداشت است که پزشک خانواده بخشی از آن است. با تکمیل برنامه سلامت خانواده هر ایرانی یک کدملی و یک پرونده سلامت خواهد داشت که به صورت دیجیتال تهیه می ‌شود و می‌ تواند یکی از منابع مهم پژوهش باشد؛ چنانکه اکنون از ۹۳ شهر هدف گذاری شده در برنامه سلامت خانواده، اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت افراد به دست آمده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما به دنبال ساماندهی یافته ‌های علمی هستیم، در همین زمینه باید با تشکیل کنسرسیوم ‌های دانشگاهی زمینه دسترسی محققان به مجلات علمی روز فراهم شود؛ چرا که محقق باید معلومات روز آمد داشته و در دسترسی به علوم روز پیشتاز باشد.

لزوم راه اندازی بانک ایده در حوزه تحقیقات سلامت

وی، از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خواست تا بانک ایده با همکاری محققان سلامت راه اندازی شود و افزود: این موضوع به ایده پردازی و خلاقیت کمک می ‌کند و محققان با دسترسی به آن می توانند نیازهای پژوهشی را مشاهده کنند.

دکتر عین اللهی با تاکید بر لزوم بازنگری در ساختار مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ ها و پژوهشگاه‌ ها، گفت: چابک سازی، کار جهادی، ارزیابی، نظارت و رعایت اخلاق در پژوهش از عوامل مؤثر در این بازنگری هستند. افرادی هم که در حوزه آموزش سلامت فعالیت می‌ کنند، باید با روش‌ های پژوهشی آشنا شوند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها