وزیر بهداشت در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

برگزاری آزمون استخدامی ۲۵ هزار نیروی انسانی حوزه سلامت تا دو ماه آینده

وزیر بهداشت با اشاره به اخذ مجوز استخدام 25 هزار نفر در وزارت بهداشت، دلیل تعویق در برگزاری آزمون استخدامی را همزمانی با آزمون های سراسری دانست و از برگزاری آن تا حداکثر دو ماه آینده خبر داد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر برگزاری آزمون استخدامی ۲۵ هزار نیروی انسانی حوزه سلامت تا دو ماه آینده

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، دکتر بهرام عین اللهی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز شنبه 31 تیرماه در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه 70 هزار نفر از کارکنان وزارت بهداشت توانسته اند در قالب قانون ایثارگران تبدیل وضعیت شوند، اظهار کرد: وزارت بهداشت در این زمینه در رتبه نخست دستگاه های اجرایی قرار دارد.

وی پوشش بیمه همگانی سلامت را از اقدامات مهم دولت مردمی دانست و به پوشش رایگان بیمه سلامت برای ۵ دهک اول درآمدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر علاوه بر 20 میلیون نفر از جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر، 12 میلیون نفر در 5 دهک اول درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند. همچنین 10 میلیون نفر باید حق بیمه خود را پرداخت کنند که در مصوبه هیات دولت برای این افراد نیز کاهش حق بیمه در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح دارویار از سال گذشته، مهمترین اهداف این طرح را ساماندهی بازار دارویی کشور و انتقال یارانه دارو به انتهای زنجیره یعنی مصرف کنندگان دانست و گفت: در طرح دارویار سهم بیمار، بیمه و یارانه سلامت مشخص و پیشرفت های نسخه الکترونیک از 10 درصد تا قبل از اجرای دارویار به 98 درصد افزایش یافته و سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) نیز به روز رسانی شده است.

تکمیل ۲۴۰۰ پروژه بهداشتی تا پایان سال

دکتر عین اللهی با تاکید بر اهمیت و تقدم بهداشت بر درمان، از تکمیل و بهره برداری از دو هزار پروژه بهداشتی با زیربنای بیش از 108 هزار متر مربع در دولت مردمی خبر داد و گفت: تا پایان امسال دو هزار و 400 پروژه بهداشتی جدید تکمیل و افتتاح می شود که در مجموع و تا پایان سال جاری، 4 هزار و 400 پروژه عمرانی حوزه بهداشت در دولت مردمی، تکمیل خواهد شد.

وی تشکیل قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع را از اقدامات مهم وزارت بهداشت در دولت مردمی دانست و گفت: برنامه سلامت خانواده از سال گذشته در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر اجرایی شده است. در قالب این طرح، برای هر ایرانی با در نظر گرفتن کد ملی، پرونده سلامت تشکیل می شود. با تشکیل پرونده سلامت در گام اول بسته های خدمتی بهداشتی و پیشگیرانه از جمله سنجش عوامل خطر و بیماری های مختلف، انجام می شود اما در صورت بیماری، فرد به پزشک طرف قرارداد مراجعه می کند و در صورت نیاز برای بستری به بیمارستان ارجاع می شود؛ به طوری که دریافت خدمات از مسیر سلامت خانواده کاملا اختیاری است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر فردی از مسیر سلامت خانواده و نظام ارجاع برای دریافت خدمات مراجعه کرد، با حداقل هزینه این خدمات را دریافت می کند البته در برخی استانها مانند کردستان، بوشهر و خراسان جنوبی با اجرای طرح «سلامت بخش»، تمام هزینه های بستری از مسیر نظام ارجاع برای بیماران رایگان است که قابل گسترش به سایر استانهاست. بنابراین دریافت خدمات از مسیر سلامت خانواده و نظام ارجاع، کاملا اختیاری و داوطلبانه است.

دکتر عین اللهی با بیان اینکه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل شده و تا کنون 17 جلسه داشته است، برخی از مصوبات این قرارگاه را برشمرد و گفت: افزایش خوابگاه های متاهلی و ودیعه مسکن دانشجویان متاهل، پرداخت حقوق ایام مرخصی زمان زایمان، کاهش نوبت شب کاری و دورکاری برای مادران شاغل، ارائه رایگان آموزش های هنگام ازدواج، انجام رایگان زایمان طبیعی، استانداردسازی غربالگری جنینی، ایجاد شبکه درمان ناباروری و ایجاد سامانه باروری سالم، بخشی از این مصوبات بوده است.

به گفته وی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از سال 86 به مدت 15 سال بلاتکلیف مانده بود با پیگیری های ویژه در دولت مردمی، اجرایی شده است.

مقایسه وضعیت پروژه های عمرانی در دولت قبل و کنونی

وزیر بهداشت با اشاره به توسعه و تجهیز پروژه های درمانی به ویژه توسعه بخش های بیمارستانی، کلینیک های ویژه و مراقبت های ویژه در دولت مردمی گفت: از سال ۹۸ تا مردادماه 1400 در کشور 134 پروژه درمانی تکمیل شده بود اما در 22 ماه از آغاز کار دولت مردمی، ۴۹۴ پروژه درمانی تکمیل و بهره برداری شد که رشد حدود 3.5 برابری داشته است.

دکتر عین اللهی ادامه داد: در بازه زمانی سه سال قبل از دولت مردمی، 52 بیمارستان جدید افتتاح شده بود و در این دولت به 106 پروژه بیمارستانی افزایش یافت که کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) با 1000 تخت و کلان بیمارستان غدیر با 821 تخت از نمونه های آن بود. همچنین در سه سال پایانی دولت قبل، 347 دستگاه دیالیز در کشور توزیع شده بود که در 22 ماه دولت مردمی، به 922 دستگاه رسیده و افزایش سه برابری داشته است.

وی افزود: در فاصله بین سالهای 98 تا مرداد 1400 در کشور 14 مرکز دندانپزشکی در بخش دولتی افتتاح شده بود که در 22 ماه دولت مردمی، 53 مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی به بهره برداری رسید و افزایش 4 برابری داشت؛ چرا که برنامه وزارت بهداشت توسعه این خدمات در بخش دولتی است.

وزیر بهداشت، توسعه امکانات و تجهیزات سرمایه ای سنگین در کشور را از نقاط قوت وزارت بهداشت در دولت مردمی عنوان و خاطرنشان کرد: در فاصله سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور ۹۱ فقره تجهیزات پزشکی سنگین سرمایه ای در کشور توزیع شده بود که در ۲۲ ماه آغاز بکار دولت ، 228 دستگاه از جمله اسپکت سی تی، پت سی تی، توموتراپی، MRI، سی تی اسکن و آنژیوگرافی در کشور توزیع شده است.

دکتر عین اللهی با بیان اینکه تا مردادماه 1400 هیچ مرکز سطح 2 ارائه خدمات درمان ناباروری در کشور وجود نداشت، گفت: در این دولت با راه اندازی 67 مرکز سطح 2 و 123 مرکز سطح 3، شبکه درمان ناباروری در کشور شکل گرفته و توسعه این مراکز در دستور کار است تا خدمات مورد نیاز 4 میلیون و 500 هزار زوج نابارور، ارائه شود.

وی با تاکید بر رویکرد وزارت بهداشت در دوره جدید در توزیع عادلانه خدمات سلامت، یادآور شد: در دولت مردمی 15 هزار و 399 تخت بیمارستانی جدید معادل 10 درصد کل تخت های بیمارستانی، به ظرفیت درمانی کشور اضافه شد در حالیکه توسعه تخت ها در سه سال پایانی دولت قبل، 7 هزار و 391 عدد بود.

صفر شدن صف انتظار کاشت حلزون شنوایی در کشور برای اولین بار

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای کاشت حلزون شنوایی در کشور، خاطرنشان کرد: اگر فردی شنوایی نداشته باشد، گویش هم ندارد بنابراین تمامی هزینه های تهیه کاشت حلزون شنوایی که بیش از 100 میلیون است و همچنین هزینه های جراحی به صورت رایگان برای کودکان نیازمند کاشت حلزون در نظر گرفته شد و امروز صف انتظار کاشت حلزون شنوایی، «صفر» و کم شنوایی عمیق کودکان نیازمند کاشت حلزون برای اولین بار در کشور ریشه کن شد.

وی از کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) و کلان بیمارستان غدیر به عنوان دو نماد حوزه سلامت یاد کرد و افزود: این دو کلان بیمارستان همانند برج میلاد که تبدیل به نمادی شهری شده، نمادی برای حوزه سلامت است. هر دو این کلان بیمارستان ها تا قبل از آغاز بکار دولت مردمی، رها شده و مخروبه بود و پروژه های آنها پیشرفت چندانی نداشتند اما با صرف هزینه های فراوان و تامین تجهیزات پیشرفته، این پروژه ها که ابعاد ملی دارند، افتتاح شدند.

وزیر بهداشت به افتتاح پروژه های بیمارستانی متعدد در این دولت اشاره کرد و گفت: بیمارستان فیروزآبادی شهرری در دولت قبل افتتاح شده بود اما وقتی از آن بازدید کردیم، تجهیزات پزشکی نداشت و خاک گرفته بود که در مدت 6 ماه و با تامین تجهیزات مورد نیاز، راه اندازی شد.

توزیع 75 درصد از متخصصان در مناطق محروم

دکتر عین اللهی توزیع 75 درصد از پزشکان متخصص در مناطق کمتر برخوردار را اقدامی در مسیر محرومیت زدایی عنوان کرد و افزود: تغییراتی در آیین نامه توزیع پزشکان متخصص اعمال و سعی شد که عمده نیروها در مناطق محروم کشور، توزیع شوند؛ به گونه ای که 10 هزار پزشک، دندانپزشک و داروساز و دو هزار و 800 پزشک متخصص در مناطق محروم توزیع شده اند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در ارائه مشوق برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم گفت: اقداماتی مانند افزایش حق ماندگاری پزشکان تا 100 درصد، برداشتن سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم و کاهش مالیات پزشکان در مناطق محروم از 30 به 10 درصد در مسیر افزایش انگیزه برای خدمت در این مناطق انجام شده است.

وزیر بهداشت همچنین از افزایش 50 درصدی توزیع متخصص در مناطق محروم کشور در دولت مردمی خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال 98 در کشور یک هزار و 784 پزشک متخصص توزیع شد در حالیکه در سال گذشته دو هزار و 800 پزشک متخصص در این مناطق توزیع شدند که رشد 50 درصدی را نشان می دهد.

دکتر عین اللهی به رویکرد حمایتی وزارت بهداشت از بیماران صعب العلاج اشاره و عنوان کرد: در دولت مردمی، صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج با حمایت مجلس راه اندازی شد که در سال گذشته 5 هزار میلیارد تومان و در سال جاری نیز 7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و از طریق آن حمایت کافی از بیماران صعب العلاج که تا قبل از آن دچار هزینه های کمرشکن می شدند، صورت گیرد.

به گفته دکتر عین اللهی، تقویت گردشگری سلامت از رویکردهای اصلی وزارت بهداشت بوده و 247 بیمارستان کشور در زمینه پذیرش گردشگران سلامت، فعالیت دارند و افزایش مراکز درمانی پذیرنده بیماران خارجی در کشور نیز در دستور کار است.

خریداری یک هزار دستگاه آمبولانس در دولت مردمی

وزیر بهداشت با بیان اینکه یک هزار دستگاه آمبولانس در دولت مردمی خریداری شده است، افزود: در این مدت 37 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی و 4 پایگاه هوایی راه اندازی و 58 دستگاه آمبولانس و 20 دستگاه اتوبوس آمبولانس با ظرفیت 13 تخت سیار در کشور تامین شده و شاهد ارائه خدمات ارزشمند همکاران اورژانس در طول ایام سال به ویژه مناسبت های مختلف از جمله اربعین و دهه آخر صفر هستیم.

دکتر عین اللهی به توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: در این مدت مجوز 3 دانشکده علوم پزشکی چابهار، غرب مازندران و قائنات، 6 مجتمع آموزش عالی سلامت، 4 دانشکده پرستاری، یک دانشکده داروسازی، 18 مورد مقطع کاردانی، 70 رشته محل در مقطع کارشناسی، 40 مورد کارشناسی ارشد، 19 مورد Phd، چهار رشته محل در دانشگاه آزاد در مقطع پزشکی عمومی، هفت رشته محل در دانشگاه های دولتی، 14 رشته محل در مقطع تخصص و فوق تخصص از سوی شورای گسترش، ارائه شده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی 20 درصد افزایش یافته است، گفت: در مقطع دستیاری 25 درصد افزایش ظرفیت داریم و البته در نحوه برگزاری آزمون دستیاری تغییراتی اعمال شد تا ظرفیت های دانشگاه ها، خالی نماند. همچنان که در سال گذشته هم شاهد رشد 25 درصدی پذیرفته شدگان آزمون دستیاری، رشد 50 درصدی پذیرفته شدگان مقطع فوق تخصص و 25 درصدی فلوشیپ پزشکی بوده ایم.

وزیر بهداشت دلایل افزایش پذیرفته شدگان آزمون دستیاری در سال گذشته را تغییراتی همچون افزایش حق انتخاب رشته محل از 10 به 100 مورد، اختصاص سهمیه بومی مناطق محروم در آزمون دستیاری و افزایش حق الزحمه دستیاران از حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان در 1400 به حدود 8 تا 11 میلیون تومان دانست.

دکتر عین اللهی در ادامه از افتتاح اولین دانشگاه هوشمند علوم پزشکی و اولین دانشگاه بین المللی ایران در خارج از کشور با عنوان دانشگاه «سبطین» در عراق خبر داد و گفت: تمام هزینه ها و مخارج دانشگاه سبطین عراق توسط عتبه حسینی انجام شده و ایران، یک ریال هم در آن دانشگاه هزینه نکرده است اما نیروی انسانی دانشگاه سبطین، توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران اعزام و حق الزحمه اساتیدی که در این دانشگاه تدریس می کنند نیز توسط طرف عراقی، پرداخت می شود که نشان دهنده قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است؛ البته بسیاری از دیگر کشورها نیز برای استفاده از ظرفیت اساتید علوم پزشکی ایران، اعلام آمادگی کرده اند.

تنها وزارتخانه که 3 هزار استاد برجسته با آن همکاری مستقیم دارند

وی با اشاره به ظرفیت های علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت تنها وزارتخانه ای است که علاوه بر اعضای هیات علمی، سه هزار نفر از اساتید برجسته دانشگاه ها در قالب بوردهای تخصصی، با آن همکاری های مستقیم آموزشی، بهداشتی و درمانی دارند که این از نقاط مثبت وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به ارتقای جایگاه علمی ایران در علوم پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: رتبه علمی ایران در علوم پزشکی در دنیا از 16 به 15 رسیده و در منطقه در جایگاه اول قرار داریم. حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و در این زمینه 3 پارک علم و فناوری، 8 مرکز رشد فناوری و 11 مرکز نوآوری جدید در کشور راه اندازی شده و میانگین رشد تولید کالاهای سلامت محور در یکسال اخیر، 43 درصد رشد داشته و محصولات ایرانی در بسیاری از کشورها، یافت می شوند.

دکتر عین اللهی به برگزاری فن بازار ملی سلامت اشاره کرد و گفت: در این رویداد، بسیاری از محصولات جدید تحقیقاتی و دانش بنیان دانشگاه ها از جمله 840 محصول فناورانه ارائه و 9 محصول فناورانه جدید رونمایی شد. همچنین تولید کالاهای سلامت محور از جمله دارو، تجهیزات پزشکی و کیت تشخیصی، 1.8 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.

وی تقویت اقدامات فرهنگی و معرفت افزایی را از برنامه های مهم وزارت بهداشت برای دانشجویان و اعضای هیات علمی دانست و ادامه داد: دوره های دانش افزایی در مهارت های دینی برای سه هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها، جشنواره قرآنی دانشگاهیان برای 50 هزار نفر از اساتید، دانشجویان و کارکنان نظام سلامت و دوره های معرفتی «همراه با حکیمان» به ویژه برای دانشمندان یک درصد برتر جهان در مشهد مقدس از جمله برنامه های فرهنگی وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت در ادامه از تشکیل شورای فرهنگی وزارت بهداشت برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: این شورا در سیاستگذاری های کلان، فعالیت دارد و متناظر آن در دانشگاه ها نیز تشکیل می شود همچنین شورای فرهنگی در مراکز آموزشی و بیمارستانهای بزرگ تشکیل می شود تا زمینه ارتقای فعالیت های فرهنگی، ظرفیت های اخلاقی و معنوی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی را فراهم آورد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها