در گفتگو با کوروش زنگانه مربی باسابقه گیلانی و سرمربی تیم کوروش لاهیجان بررسی شد:

چشم انداز والیبال کشور با ترسیم جایگاه و نقش جوانان

استان گیلان مهد ورزش است و ورزش در این استان سن و سال نمی شناسد. با این وجود انتظار می رود مسئولان و دست اندرکاران حوزه های ورزشی و فرهنگی، با تغییر نگاه زمینه را برای توسعه ورزش در سطوح مختلف آموزشگاهی، همگانی و قهرمانی فراهم سازند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر چشم انداز والیبال کشور با ترسیم جایگاه و نقش جوانان

به گزارش خبرنگاران گروه ورزش گزارش خبر، ورزش در استان گیلان سابقه ای بسیار کهن است و ورزش والیبال نیز در این استان از این واقعیت جدا نیست. برخی معتقدند بیش از یک قرن از حضور والیبال در استان گیلان می گذرد اما این رشته به صورت سازمان یافته از سال ۱۳۳۲ در گیلان فعال شده است و تا سال ۱۳۵۰ به صورت انجمن زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می کرده تا اینکه در این سال، سازمان تربیت بدنی بوجود آمد و رشته هایی نظیر والیبال زیر مجموعه تربیت بدنی شدند.

با توسعه والیبال در رشت و راه افتادن باشگاه اسپرت در رشت بین سال‌های ۱۳۲۲ تا ۱۳۲۵ والیبال پیشرفت بیشتری پیدا کرد، در آن زمان که متفقین در گیلان حضور داشتند رقابت های بین ارتش شوروی و تیم های والیبال گیلان از جمله تیم والیبال اسپرت برگزار می شد، حتی برای نخستین بار در کشور مسابقه ورزشی بانوان ایرانی با بانوان خارجی در تاریخ یکشنبه ۲۳/۲/۱۳۲۶ بین دو تیم اسپرت رشت و بانوان کشور شوروی مستقر در گیلان برگزار شد!

نخستین هیئت والیبال در استان گیلان در سال ۱۳۳۲ تشکیل شد. در سال ۱۳۳۶ بازیکنان بزرگی از گیلان به تیم ملی کشور معرفی شدند، یکی از آنان عبدالمنعم کمال اهل بندر انزلی بود که کاپیتانی تیم ملی را نیز برعهده داشت و دیگری سیاوش فرخی از رشت که به نایب قهرمانی آسیا به همراه تیم ملی والیبال ایران دست یافت. پس از آنان شاخص ترین چهره معرفی شده در والیبال گیلان حسین بهرام صفت بود که سال ها در تیم ملی والیبال کسب افتخار کرد و سپس به عنوان دبیر فدراسیون به انجام وظیفه مشغول شد.

بعدها نیز جوانان دیگری چون احمدرمضانی، یعقوب میزانی، فرید آخوندزاده، مرتضی شیاری، محمود توانایی، یوسف دوبنده، روح الله صالحی نژاد، علی رمضانی و مرحوم بهنام جلوه نیز به تیم‌های ملی راه پیدا کردند. در سال ۱۳۷۸ مرتضی شیاری به عنوان بهترین بازیکن جوانان آسیا از طرف کنفدراسیون والیبال آسیا انتخاب شد، محمود توانایی نیز با حضور در فینال نوجوانان جهان و کسب نایب قهرمانی جهان به افتخاری ارزنده دست یافت.

به منظور آشنایی بیشتر با زحمت کشان عرصه والیبال در گیلان با کوروش زنگانه از مربیان خوشنام و با دانش والیبال گیلان همکلام شدیم. زنگانه که مربی باشگاه کوروش لاهیجان است، از فراز و فرود های این ورزش به ویژه در شهرستان ها و ضرورت حمایت دولت و بخش خصوصی از ورزش والیبال با ما سخن گفت:

دلایل رغبت جوانان به ورزش والیبال از دیدگاه شما چیست؟

بعد از حضور ولاسکو در ایران سطح ، جایگاه، کلاس و چشم انداز والیبال در کشور تغییر کرد و از قله های آسیا فراتر رفت. به همان اندازه میزان محبوبیت والیبال در کشور زیاد شد و علاقه مندان این رشته چند برابر شدند. درخشش مردان والیبالیست کشورمان در میادین جهانی و کسب عناوین قهرمانی و رتبه های معتبر بین المللی سبب شده تا جوانان گرایش شدیدی به ورزش والیبال پیدا کنند. به نحوی که در اکثر کوچه ها و خیابان های شهر از کودکان و نوجوانان گرفته تا میانسالان و حتی بانوان، هر جا فرصتی برای تفریح به دست می آورند، توپ و توری فراهم می کنند و به این ورزش مهیج می پردازند.

چه تمهیداتی می تواند منجر به رشد والیبال ما در سطح جهانی شود؟

در گام اول باید چراغ والیبال در جای جای کشور روشن نگه داشت. برگزاری مسابقات ورزشی استاندارد و سطح یک اولین گام است. نوجوانی که به باشگاه ورزشی مراجعه می کند، اگر در هیچ تورنمت و رقابتی شرکت نکند ، ترجیح می دهد والیبال را در همان محله خودشان و با یک توپ پلاستیکی و چند متر طناب دنبال کند! مسابقات باید در همه سطوح با جدیت دنبال شود و این علاوه بر برنامه ریزی نیازمند بودجه و اعتبارات است. در گام دوم استفاده از مربیان و کارشناسان والیبال در سطوح مختلف و آموزش به سایر مربیان توصیه می شود. زیربنای هر امری آموزش است و اگر در دنیا شاهد پیشرفت در هستیم ماحصل آموزش صحیح و اصولی و به موقع است.

جایگاه جوانان در ترسیم آینده ورزش کشور را چگونه ارزیابی می کیند؟

آینده کشور متعلق به جوانان است. ورزش نیز بخشی از رخدادهای کشور است که دارای جایگاه و اعتبار با عظمت و مقدسی است. اگر می خواهیم ورزش ما در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد، باید روی جوانان سرمایه گذاری کنیم و با استعدادیابی و به دور حب و بغض و قومیت و سیاسی کاری، استعدادهای نوجوان و جوان را شناسایی و روی آنها سرمایه گذاری کنیم. سرمایه گذاری در ورزش علاوه بر توسعه افتخار ملی باعث کم شدن آسیب های اجتماعی نیز می شود و هر چه در این مسیر بیشتر به جوانان تکیه کنیم، برد کرده ایم.

والیبال در گیلان در سال های اخیر چه جایگاهی پیدا کرده است؟

والیبال یکی از ورزش های ریشه دار در گیان است و بیراه نگفته ایم اگر ادعا کنیم سطح والیبال گیلان اگر همطراز فوتبال نیست، کمتر هم نیست. اما به دلایل متعدد اجتماعی ، فرهنگی و سخت افزاری والیبال در گیلان به اوج نرسید. هر چند در حال حاضر در همه رده های سنی شاهد دعوت ورزشکاران این رشته به اردوهای تیم ملی هستیم و امیدواریم با همکاری هیات والیبال استان و همراهی مسئولان دوباره شاهد اوج گیری این ورزش در استان باشیم.

تیم های گیلان در چه رقابت های حضور دارند؟

باشگاه کوروش لاهیجان با۸سال سابقه فعالیت و حضور در رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در رقابت های کشوری حضور دارد که امید ما به همین نوجوانان و جوانان است. سال قبل در لیگ نوجوانان کشور در شهرستان بابلسر حضور داشتیم امسال درلیگ دوکشور بزرگسالان حضور داشته و این دوره از مسابقات باحضور۳۹ تیم در۶گروه به کار خود ادامه می دهد. این تیم درگروهcباحضور تیم های گلپایگان، نفت تهران، سروقامتان جویبار، بهبهان و کرمان به رقابت می‌پردازد. دور رفت این رقابت‌ها درشهرگلپایگان برگزار شد و در مرحله برگشت از ۱۹ بهمن ، لاهیجان میزبان سایر تیم ها است. البته سایر دوستان و همکاران ما نیز در تیم های دیگر فعال هستند و برای تقویت جایگاه ورزش در گیلان با تمام وجود تلاش می کنند. امثال قاسم شیرتری مسئول کمیته استعداد یابی که از بزرگان والیبال گیلان هستند و در کنار سایر زحمت کشان والیبال در کمیته استعدادیابی استان هستند، در پیشرفت نوجوانان استان خیلی تاثیر داشتند و باید قدردان این افراد باشیم.

کلام آخر

استان گیلان مهد ورزش است و ورزش در این استان سن و سال نمی شناسد. با این وجود انتظار می رود مسئولان و دست اندرکاران حوزه های ورزشی و فرهنگی، با تغییر نگاه زمینه را برای توسعه ورزش در سطوح مختلف آموزشگاهی، همگانی و قهرمانی فراهم سازند. ورزش دارای ابعاد و لایه های مختلفی است و نیازمندان نگاه های بزرگ و آینده محور است. نگاه و حمایت تصنعی و تسکینی چاره ورزش و ورزشکاران نیست و نیازمند یک برنامه ریزی بلند مدت است. الزام بخش خصوصی و اختصاص اسپانسر در حمایت از ورزشکاران و باشگاه های ورزشی می تواند علاوه بر کاستن بار دولت از تولیت امورات ورزشی، منجر به کاهش آسیب های اجتماعی و همزمان تحول و پیشرفت ورزشی در همه شهر های کشور شود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها