پیشروی پروژه های پیشران در «ومعادن» با هدف حفظ منافع سهامداران و توسعه کشور

هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال حاضر اجرای ۷ پروژه از پروژه‌های پیشران کشور را در دست داشته که هرکدام از این‌ها با چالش‌های متعددی مواجه بوده و هستند تا جایی که روند اجرای این پروژه‌ها را با تأخیر مواجه ساخته، اما به گفته معاون برنامه‌ریزی هلدینگ، با توجه به تمرکزی که در پیشبرد آن‌ها انجام‌شده و با پیگیری‌های صورت گرفته، تقریباً در حال حاضر هیچ­کدام از پروژه‌های پیشران با چالش جدی مواجه نیستند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پیشروی پروژه های پیشران در «ومعادن» با هدف حفظ منافع سهامداران و توسعه کشور

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال حاضر اجرای ۷ پروژه از پروژه‌های پیشران کشور را در دست داشته که هرکدام از این‌ها با چالش‌های متعددی مواجه بوده و هستند تا جایی که روند اجرای این پروژه‌ها را با تأخیر مواجه ساخته، اما به گفته معاون برنامه‌ریزی هلدینگ، با توجه به تمرکزی که در پیشبرد آن‌ها انجام‌شده و با پیگیری‌های صورت گرفته، تقریباً در حال حاضر هیچ­کدام از پروژه‌های پیشران با چالش جدی مواجه نیستند.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات می گوید: می توان انتظار داشت در سال ۱۴۰۴ بسیاری از این پروژه های پیشران به بهره برداری برسند.

محمدحسین قائمی راد از پروژه‌های در دست اجرا می‌گوید: پروژه فولاد کردستان با مالکیت ۵۶ درصدی “و معادن” که شامل پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن (۲۲.۹۱% درصد پیشرفت) و احداث واحد ذوب و فولادسازی به ظرفیت ۱ میلیون تن (۱۲.۵% پیشرفت) است.

وی می‌افزاید: پروژه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی آرتا ویل با مالکیت ۴۰ درصدی و معادن که حدود ۳۹.۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های “ومعادن”، پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن صبانور به ظرفیت ۲ میلیون تن که از ابتدای سال جاری کلید خورد، تاکنون ۲.۵۵ درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می­شود اواسط سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

قائمی راد ادامه می‌دهد: پروژه صبا امید غرب که شامل یک واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۱ میلیون تن است. در حال حاضر حدود ۴۷.۲۲ درصد پیشرفت داشته است. در خصوص این پروژه به علت تحریم‌های اعمال‌شده، پیمانکار خارجی پروژه متأسفانه با بدعهدی بسیاری که انجام داد، پروژه را با تأخیرهای قابل‌توجهی مواجه کرد. اما اخیراً با مذاکراتی که صورت گرفته، پروژه مجدداً در مسیر پیشرفت قرارگرفته است.

وی می‌افزاید: پروژه بلوک دوم گازی سمنان که ۳۶۶ مگاوات ظرفیت دارد و که اولین پروژه پیشرانان پیشرفت بود که به بهره‌برداری رسید. لازم به ذکر است که این پروژه ظرف کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسید که این موضوع به‌نوعی یک رکورد در کشور محسوب می­شود. همچنین پروژه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی اقلید با مالکیت ۵۱ درصدی و معادن که حدود ۱۳.۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه‌هایی با راهبری هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

بر اساس این گزارش علاوه بر پروژه‌های پیشرانان پروژه‌هایی دیگر با راهبری هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جریان است.

“قائمی راد” در خصوص این پروژه‌ها بیان می‌کند: احداث کارخانه تولید کنسانتره مس جانجا با مالکیت ۲۵ درصدی و معادن به ظرفیت ۱۳۰ هزار تن، با سرمایه­ گذاری ۴۰۰ میلیون یورو که در حال حاضر ۸.۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی می‌افزاید: احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی صنعت گستر سورنا با مالکیت ۵۰ درصدی و معادن و با سرمایه­ گذاری ۲۶۰ میلیون یورو که در مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکار است. همچنین احداث کارخانه تولید فروسیلیکومنگنز شیروان با ظرفیت ۴۰ هزار تن با مالکیت ۷۱ درصدی و معادن و با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورو نیز در حال حاضر در مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکار است.

از دیگر پروژه‌های و معادن تولید نوار نقاله در شرکت کانیار ساعی با مالکیت ۴۹ درصدی و معادن به ظرفیت ۲۰ هزار تن و با سرمایه­ گذاری هزار میلیارد تومان که در مرحله برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار است.

قائمی راد در ادامه می‌افزاید: پروژه‌هایی سرمد ابرکوه، شرق فولاد خراسان، جاده ریل دریا و گلنرود که توسط شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات جمعاً با سرمایه ­گذاری ۱۶۶ میلیون یورو و ۹۸۳ میلیارد تومان راهبری می­شود.همچنین پروژه آریا تایر هامون با ظرفیت ۲۷ هزار تن و با مالکیت ۱۹ درصدی و معادن و با سرمایه­ گذاری ۹۰ میلیون یورو و ۱۸۰ میلیارد تومان در مرحله انتخاب پیمانکار است.

اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های “و معادن”

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های عمده شرکت به معدن نامه می‌گوید: سیاست اصلی هلدینگ سرمایه­ گذاری توسعه معادن و فلزات بر اساس مأموریت سند استراتژیک هلدینگ، تکمیل زنجیره ارزش و برقراری توازن در زنجیره ارزش است. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر، کمبود و قطعی مکرر برق موجب عدم­ النفع زیادی برای شرکت­ ها و ازجمله شرکت­ های زیرمجموعه هلدینگ می­شود. ازاین‌رو هلدینگ خود را ملزم دانسته با تأسیس نیروگاه برق در حد توان این مشکل را تقلیل دهد. کما اینکه یک هلدینگ تخصصی در حوزه برق تحت عنوان شرکت پویا انرژی ذیل هلدینگ سرمایه­ گذاری توسعه معادن و فلزات ایجادشده است که ایجاد دو بخش بخار (سیکل ترکیبی) با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو در دست اجرا دارد.

وی می‌افزاید: همچنین با توجه به پیش­ بینی کمبود سنگ­ آهن، شرکت پایا، شرکت اکتشاف تجلی صبا و شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه تأسیس‌شده‌اند که مأموریت اصلی آن اکتشاف در پهنه ­های جدید است. تمام این سیاست­ ها برای برقراری توازن زنجیره صورت گرفته و همه تلاشمان این است که رسالت خود را به­ عنوان هلدینگ تخصصی در حوزه معادن کشور به‌درستی انجام دهیم تا هم منافع سهام­داران حفظ شود و هم گام مؤثری در توسعه کشور برداشته شود.

همچنین از دیگر سیاست‌های هلدینگ، بهینه ­سازی پرتفوی سرمایه­ گذاری است. دراین‌باره قائمی راد بیان می‌کند: یعنی هلدینگ همواره می­ کوشد سبد بهینه ای از ریسک و بازدهی و هم­چنین با نگاه هم ­افزایی بین کسب­ وکارها انتخاب کرده تا درنهایت به پرتفوی بهینه­ ای دست یابد.

وی می‌گوید: در حال حاضر برنامه استراتژیک هلدینگ توسعه معادن و فلزات و همچنین استراتژی رشد شرکت­ های زیرمجموعه در حال تدوین است. هدف اصلی از تدوین این برنامه، مشخص شدن نقش هر یک از شرکت­ ها در توسعه آتی هلدینگ، شناسایی ضعف­ ها و برنامه­ ریزی جهت رفع کاستی­ های پیشِ­رو است. مهم‌ترین مأموریت هلدینگ بر اساس سند استراتژیک، نقش ­آفرینی در زنجیره بالادستی فولاد و تأمین پایدار خوراک برای صنایع فولادی کشور است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها