اسماعیل زنگانه رییس نهادکتابخانه‌های عمومی شهرستان علی آباد کتول:

سایه دانش بر روی زمین در سایه کتاب

کتابخوانی کلید توسعه و فرهنگ در جامعه است و هر قدر بزرگان جامعه در توسعه فرهنگ کتابخوانی بکوشند، مزایای مترتب بر توسعه در جنبه های مختلف بیشتر آشکار خواهند شد. به امید روزی که هر ایرانی پرچمدار تقویت و ترویج فرهنگ مطالعه باشد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر سایه دانش بر روی زمین در سایه کتاب

به گزارش خبرنگاران گروه فرهنگ، هنر و رسانه گزارش خبر، امروزه با وجود گسترش فضای مجازی و عصر انفجار اطلاعات، نیاز انسان به مطالعه و کتابخوانی کاهش پیدا نکرده است و بشر همچنان نیازمند مطالعه و دانش اندوزی است. بدون شک مزایا مطالعه و فواید کتابخوانی بی شمارند اما در مجموع می توان اذعان داشت کتابخوانی منجر به افزایش تمرکز، آموزش تفکر نقاد، تقویت توانایی های نوشتاری، آشنایی با تاریخ و سرگذشت دیگران ، موفقیت جمعی و .... می شود.

به منظور آشنایی بیشتر با ضرورت مطالعه کتاب و کتابخوانی با اسماعیل زنگانه رییس نهادکتابخانه‌های عمومی شهرستان علی آباد کتول به گفتگو نشستیم:

جایگاه کتاب در عصر حاضر را چگونه تبیین می کنید؟

در سال های اخیر با گسترش علم و تکنولوژی و فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در زندگی افراد، کتاب و کتابخوانی تا حدود زیادی به دست فراموشی سپرده شدند و آمار مطالعه در کشور ما به طرز وحشتناکی کاهش یافت. اما این به معنای رخت بر بستن کتاب از جامعه نیست و هنوز افراد زیادی با عشق و علاقه کتاب می خوانند. چرا که برای کسب دانش و یادگیری باید مطالعه کرد و فضای مجازی و کامپیوتر و اینترنت و ... همگی در سایه کتاب قرار دارند و برای یادگیری هنوز کتاب رتبه اول را داراست.

چرا باید کتاب بخوانیم؟

کسی که قصد دارد چیزی یاد بگیرد باید کتاب خواند. این اولین دلیل است. اما به خاطر داشته باشیم کتاب خواندن می تواند از جنبه های مختلفی زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد؛ از جنبه های علمی و فرهنگی گرفته تا جنبه های اعتقادی و آموزشی. دانشمندان دلایل زیادی را در خصوص اثرات مثبت مطالعه عنوان کرده اند. اما مهم ترین این موارد آگاهی اجتماعی افراد جامعه است. در حقیقت افزایش مطالعه در اجتماع باعث خواهد شد که آگاهی افراد جامعه هم به همان میزان افزایش پیدا کند. این موضوع سبب خواهد شد که افراد حاضر در اجتماع به سادگی و با هر اتفاقی از خود واکنش‌های غریزی نشان ندهند و تصمیمات سطحی و دم دستی نگیرند. قطعا در چنین جامعه ای که عقل و آرامش و پرهیز از شتابزدگی و احساسات حاکم است، قدرت تصمیم گیری و شناخت مردم و همچنین درک و فهم و بینش افراد بالاتر می رود و در نتیجه شاهد پیشرفت جامعه در همه ابعاد خواهیم بود.

چه اقداماتی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی صورت گرفته است؟

این موضوع دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست. رهبر انقلاب در این باره می فرماید: «این باید یک سیره و سنت در بین مردم ما بشود که کتاب بخوانند و به بچه هایشان یاد بدهندیا در جای دیگری می فرمایند: «کتابخوانی باید مثل خوردن و خوابیدن و سایر کارهای روزانه در زندگی مردم وارد شوددولت برنامه های زیادی برای توسعه این فرهنگ در دستور کار دارد.تنظیم و تصویب سند ملی ترویج خواندن که کلیات آن در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید از جمله اقدامات مهم دولت است. اما در مجموع برگزاری مسابقات مختلف با رویکرد کتاب، برگزاری نمایشگاه های کتاب، اعمال سیاست های تشویقی (مسابقات، جوایز، هدایا، یارانه، اردو) کلاس های آموزشی، حمایت از ناشران، مولفان و نویسندگان با ارایه تسهیلات چاپ، خرید و معرفی آثار، انجام تبلیغات به منظور معرفی و شناسایی کتابخانه ها، خدمات کتابخانه ای، برگزاری هفته های کتاب و معرفی بهترین های کتاب در عرصه های مختلف، معرفی نویسندگان یا کتابخوانان برتر و ... می تواند در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر باشد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد ادعا می کنند که در فضای مجازی مطالعه می کنند ولی باید اشاره کنیم که حجم بالای اطلاعات موجود در فضای مجازی ، پراکندگی مطالب و جذابیت های ظاهری این فضا باعث می شود میزان یادگیری به حداقل برسد. به نوعی می توان گفت افراد در فضای مجازی انتخابی برای مطالعه ندارند و هر فایل یا مطلب را که به آنها ارائه یا پیشنهاد شد، باز کرده و نگاه می کنند. در صورتی که در مطالعه حقیقی و مقوله کتابخوانی فرد با آگاهی و علاقه به موضوعات شخصی، کتاب مورد نظر خود را خریداری یا از کتابخانه امانت می گیرد و مطالعه می کند. نبود اختیار در فضای مجازی در انتخاب مطالب اولین آفت این فضا است. در مجموع باید اشاره کرد که سایه کتاب سایه دانش بر روی زمین است و باید تلاش کنیم تا کتاب با محتوای مناسب در اختیار مردم به ویژه جوانان و دانش آموزان قرار بگیرد. کتابخوانی کلید توسعه و فرهنگ در جامعه است و هر قدر بزرگان جامعه در توسعه فرهنگ کتابخوانی بکوشند، مزایای مترتب بر توسعه در جنبه های مختلف بیشتر آشکار خواهند شد. به امید روزی که هر ایرانی پرچمدار تقویت و ترویج فرهنگ مطالعه باشد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها