دیدار دکتر عین اللهی و دکتر مهدی الحسناوی

امضای تفاهم نامه همکاری وزرای بهداشت ایران و عراق

تفاهمنامه همکاری های بهداشتی و درمانی ایران و عراق صبح امروز به امضای دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان و دکتر صالح مهدی الحسناوی وزیر بهداشت عراق رسید.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر امضای تفاهم نامه همکاری وزرای بهداشت ایران و عراق

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، براساس این تفاهم نامه، دو کشور در زمینه های بهداشتی، درمانی، آموزشی و‌ پژوهشی همکاری خواهند کرد.

دکتر عین اللهی در دیدارِ دکتر صالح مهدی الحسناوی، پرونده الکترونیک سلامت، مراقبت های اولیه بهداشتی، بیمارستان سازی، تبادل استاد و دانشجو و ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت را از تجارب موفق نظام سلامت کشورمان عنوان کرد و از آمادگی ایران برای انتقال این تجارب به کشور عراق خبر داد.

وزیر بهداشت گفت: امروزه ارتباط بین دو کشور دوست و همسایه عراق و ایران، یک ارتباطی ویژه و راهبردی است و قرابت تاریخی، دینی و مذهبی ما در دنیا کم نظیر است.

دکتر عین اللهی با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به ایران، همکاری جامع دو کشور در حوزه‌ های گوناگون از جمله سلامت را از دستاوردهای این سفر عنوان و اظهار کرد: زمینه های فراوانی برای همکاری بین ایران و عراق وجود دارد که باید زمان را غنیمت شمرده و با شتاب بیشتری این همکاری ‌ها را شکل دهیم.

دکتر عین اللهی افزود: حمایت ایران از امنیت عراق در هنگام حضور گروهک تروریستی داعش در این کشور بر همگان واضح و مبرهن است؛ رزمندگان بسیاری از ایران در دفاع از حرم و مبارزه با داعش، شهید شدندو سردار دلها حاج قاسم سلیمانی نیز در بغداد به شهادت رسیدند.

وزیر بهداشت با اشاره به استقبال بی نظیر مردم ایران از مراسم اربعین، خاطرنشان کرد: در مراسم اربعین، همه زائران ایرانی و عراقی و دیگر ملل در یک شکل و با یک آرمان با یکدیگر راهپیمایی و عبادت می ‌کنند و این نشان از یگانگی ملت های مسلمان دارد.

وزیر بهداشت کشورمان درخصوص گسترش بیش از پیش روابط ایران و عراق در حوزه سلامت ابراز امیدواری کرد و گفت: ظرفیت ‌های فراوانی در حوزه همکاری های بهداشتی و درمانی بین دو کشور وجود دارد و تنها در زمینه علمی و دانشگاهی، ایران از ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی و ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی برخوردار است.

وی، ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را تجربه مطلوبی برای ایران قلمداد و تصریح کرد: آمادگی داریم تجارب موفق کشورمان در حوزه علوم پزشکی را با کشور عراق به اشتراک بگذاریم؛ همچنان که در دیدار با وزیر علوم کشور عراق نیز در این خصوص گفت و گو کردیم و ایشان خواستار تداوم همکاری ها شدند.

وی ادامه داد: گروه G5 در حوزه‌ های مختلف بهداشتی شکل گرفته و کشور عراق نیز در این سلسله نشست ها، از کشورهای برجسته است و امیدواریم که جلسات بعدی گروه ۵ را در بغداد برگزار کنیم.دکتر عین اللهی با بیان اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همکاری خوبی بین دو کشور وجود دارد، گفت: اوج این همکاری ها در ایام اربعین به منظور حفظ و تامین سلامتی زائران، مشاهده می‌ شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دو ماه قبل پنجمین کمیسیون مشترک همکاری‌ های اقتصادی ایران و عراق برگزار شد که یکی از محورهای این کمیسیون، حوزه سلامت بود و شاهد شکل گیری توافقاتی نیز در این زمینه بودیم؛ از جمله اینکه، مقرر شد شرکت‌ های دارویی و تجهیزات پزشکی دو کشور همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند؛ چراکه دیوانسالاری روند ثبت سریع تر داروها را طولانی کرده و برای رفع این مشکل نیاز به یک برنامه عملیاتی دقیق و زمان بندی شده داریم. همچنین لازم است کارگروهی بین دو کشور تشکیل شود که دائما فعالیت ‌ها را ثبت و رصد کنند.

وزیر بهداشت، یکی از تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران را مراقبت های اولیه بهداشتی عنوان و اظهار کرد: وجود ۱۵ هزار خانه بهداشت در کشور، خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی به مردم در اقصی نقاط ایران اسلامی محسوب می شود که نیاز است در این زمینه نیز همکاری و انتقال تجربه صورت گیرد.

دکتر عین اللهی، پرونده الکترونیک سلامت را از دیگر تجربیات موفق کشورمان در حوزه سلامت عنوان و خاطرنشان کرد: امروزه در علوم پزشکی مطابق با دانش روز دنیا، باید پیشرفت ‌های علمی گسترده تر و سریعتری داشته باشیم که موسسات تحقیقاتی دو کشور در این زمینه می ‌توانند با یکدیگر همکاری گسترده ای را آغاز کنند.

وی اضافه کرد: کشور ایران در حوزه بیمارستان سازی تجارب خوبی دارد و در حوزه دانشگاهی نیز امکان تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور وجود دارد که در این زمینه تجربه دانشگاه سبطین در عراق قابل ذکر است.

لزوم تقویت دیپلماسی سلامت ایران و عراق

وزیر بهداشت کشور عراق نیز در این دیدار بر لزوم تقویت و تحکیم دیپلماسی سلامت ایران و عراق، تاکید کرد و خواستار انتقال علم و فناوری های دارویی از ایران به عراق، شد.

دکتر صالح مهدی الحسناوی گفت: روابط برادرانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق یک رابطه جغرافیایی، دینی و عقیدتی است و ما وظیفه داریم این روابط را تحکیم کنیم تا منافع دو کشور تقویت شود.

وی افزود: از اولویت‌ های دولت عراق این است که روابط ایران و عراق در زمینه ‌های سیاسی، علمی، بهداشتی ، درمانی و اقتصادی تحکیم و تقویت شود.

دکتر الحسناوی ادامه داد: افزایش همکاری‌ های حوزه سلامت به ویژه در زمان مراسم اربعین حسینی ضروری است.

وی درخصوص همکاری های دارویی ایران و عراق، گفت: از سال ۲۰۰۳ میلادی، ثبت داروهای ایرانی را آغاز کردیم و برخی از نواقص باقی مانده در حال برطرف شدن است. در زمینه آموزش علوم پزشکی نیز هزاران دانشجوی عراقی در ایران در رشته ‌های مختلف در حال تحصیل هستند و تبادل علمی در این زمینه در یک شعبه از دانشگاه تهران در شهر کربلا در حال انجام است‌.

وزیر بهداشت عراق با اشاره به زمینه ‌های همکاری بالقوه میان دو کشور، گفت: گسترش صنعت دارویی در عراق از برنامه ‌های مهم دولت عراق و یکی از اقدامات مهم در این خصوص، انتقال علم و فناوری از ایران به عراق است که تسهیلات لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است.

دکتر الحسناوی خاطرنشان کرد: در ارتباط با برگزاری نشست گروه G5 در عراق، این پیشنهاد را به دولت خود ارائه خواهیم داد.

وزیر بهداشت کشور عراق در پایان با بیان اینکه روابط بین ایران و عراق نتایج مثبتی در ارتقای بهداشت کشورها خواهد داشت، تاکید کرد: مبادلات فرهنگی و علمی بین دو کشور ایران و عراق در جریان است و در این زمینه از اساتید فرهیخته ایرانی برای تربیت دانشجو بهره می بریم.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها