دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

پیش نیاز توسعه دریامحور، امنیت دریایی است

محمدباقر ذوالقدر با تاکید بر اینکه پیش نیاز توسعه دریامحور، امنیت دریایی است گفت: در بستر امنیت است که پیشرفت و توسعه حاصل خواهد شد؛ چراکه در خصوص توسعه دریامحور بی‌واسطه با تهدیدات دشمنان و رقبا مواجه هستیم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پیش نیاز توسعه دریامحور، امنیت دریایی است

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (شنبه) در همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش که در سالن همایش کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، ضمن قدردانی از نیروی دریایی ارتش در راستای برگزاری این همایش، گفت: نیروی دریایی ارتش با این اقدام بزرگ موقعیت نداجا را در سطح دنیا به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی مطرح کرد و دست بلند جمهوری اسلامی را در دریا به دنیا نشان داده و برای اولین بار ایران را در باشگاه قدرت های بزرگ دریایی جهان قرار داد.

وی افزود: درباره توسعه مسائل دریامحور در دین ما نکات بسیار مهمی گفته شده است و در آیاتی از قرآن هم به این موضوع مهم تاکید شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: امروز بیشترین منبع غذا، بیشترین مواد خام برای تولید و... همگی از دریا است و بنا بر تاکید قرآن باید آن ها را از دریاها استخراج کنیم.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه کشتی های بزرگ همچون کوه و حرکت آن ها آیه و نشانه الهی است و این کشتی ها از نعمت های خداوند است، گفت: در روایات اهل بیت هم همچون آیات قرآن درباره دریا و لزوم استفاده از آن سخن گفته شده است‌.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) زمانی که می‌خواهد درباره اهل بیت مثال بزند از کشتی نام می‌برد «مثل اهل بیت من همچون کشتی نوح است، هر آنکه سوار بر این کشتی شود نجات پیدا می‌کند و هرآنکه دوری کند غرق خواهد شد.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از نعمت کشتی غربی ها به خوبی استفاده کردند، گفت: در دوران استعمار، غربی ها بر کشتی ها سوار شدند و بر دیگر کشورها تسلط پیدا کردند. در دوران معاصر آمریکا تحت تاثیر نظریه ای در مورد قدرت دریایی، با تشکیل ناوگان های بزرگ بر اقیانوس های بزرگ مسلط شد؛ البته بعد از آن ها کشور چین هم با استفاده از ظرفیت دریایی خود از طریق بنادر توانست یک جهش اقتصادی در کشورش ایجاد کند.

ذوالقدر تأکید کرد: ایران چه در گذشته و چه در سال های بعد از انقلاب گرفتار غفلت تاریخی شد و از این موضوع مهم با وجود ظرفیت های بزرگ بهره کافی نبرد.

وی بیان کرد: اخیرا با توصیه و تأکید رهبر معظم انقلاب، سیاست های توسعه دریامحور ابلاغ شد و این امر مبنای کار جمهوری اسلامی برای توسعه قرار گرفت و لذا در همین سیاست ها ذکر شده است که برای ۱۰ سال، رشد اقتصاد دریا باید دو برابر رشد اقتصادی کشور باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امیدواریم با پیاده شدن این سیاست ها و تلاش دولت و دستگاه ها این غفلت تاریخی و عقب ماندگی جبران شود و از ظرفیت دریاها برای توسعه کشور استفاده کنیم.

وی افزود: در اینجا جا دارد از امیر ایرانی فرماندهی نیروی دریایی ارتش در خصوص کمک‍های بی‍دریغ ایشان در راستای تبیین راهبردها و سیاست های توسعه دریامحور تشکر و قدردانی داشته باشم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه پیش‍نیاز توسعه دریامحور، امنیت دریایی است گفت: در بستر امنیت است که پیشرفت و توسعه حاصل خواهد شد؛ چراکه در خصوص توسعه دریامحور بی‌واسطه با تهدیدات دشمنان و رقبا مواجه هستیم.

ذوالقدر اضافه کرد: جمهوری اسلامی در بحث امنیت دریایی به برکت دفاع مقدس پیشتاز است، به جرأت می توان گفت نیروی‌ دریایی ارتش و سپاه قدرت اول دریایی منطقه را شکل داده‍اند.

وی عنوان کرد: امروز حریف ما نیروی دریایی کشورهای منطقه نیستند؛ زیرا قدرت اول در منطقه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است و ما قدرت های بزرگ را حریف خودمان می دانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: توانمندی های نیروی دریایی ارتش در امنیت کشتیرانی در دریای عمان و بالای مدار ۱۰ درجه و در اقیانوس هند و سایر اقیانوس ها بسیار پر اهمیت بوده و همچنین حضور در دریای سرخ برای مقابله با دزدی دریایی که به یک معضل بین المللی تبدیل شده بود با حضور نیروی دریایی ارتش این مشکل حل شد و همچنان این حضور باقی است.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: انجام مأموریت های جسورانه و شجاعانه توسط نیروی دریایی ارتش از جمله برگزاری رزمایش های مشترک با قدرت های دریایی بزرگ همچون روسیه و چین و نیز سفر افتخارآمیز ۳۶۰ درجه با ناو گروه ۸۶ برای نخستین بار، این ها همگی نمایشگر تغییر و ارتقا تراز قدرت دریایی جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه باید با حضور در دریا و توسعه قابلیت های ساحلی خودمان با اجرا سیاست های توسعه دریامحور اثبات کنیم، گفت: دریا و اقیانوس ثروت عمومی و خدادادی است و همه ملت ها و کشورها و به ویژه کشورهای ساحلی از آن برخوردار بوده و باید به آن دسترسی داشته باشند. این ثروت برای قدرت های استکباری نیست و برای همه ملت ها است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امیدواریم با تحقق این سیاست ها و با عزم و اراده ای که در نیروی های مسلح جمهوری اسلامی موجود است، بتوانیم این سیاست ها را پیش ببریم و آن را مبنا توسعه کشور و عبور از مشکلات قرار دهیم.

ذوالقدر تصریح کرد: مأموریتی که شما آغاز کردید در اوج ناباوری نه تنها از سوی دشمنان که از سوی خودی ها هم کسی باور نمی‌کرد این امر به سرانجام برسد، سفر دور دنیا آن هم با یک ناوگروه با تناژ پایین که شدنی هم نبود اما شما دلاورمردان نیروی دریایی با همه سختی ها و در اوج ناباوری آن را اجرایی کردید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تأکید کرد: باید بر اساس فرمانی که نیروی دریایی ارتش دریافت کرده است بتوانیم حضور دائمی خود را در اقیانوس های مختلف برای دفاع از منافع کشور و تامین امنیت دریایی جمهوری اسلامی صورت دهیم

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها