مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس عنوان کرد:

بهبود شرایط تولید در استان فارس وابسته به واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت

عطا پورشیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، با تقدیر از مسوولان دانشگاه شیراز برای پیشتازی در تدوین برنامه های علمی رصد و پایش مسایل محیط زیست استان گفت: واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت که از توان علمی دانشگاه شیراز بهره مند است، بازوی یاری دهنده برای بهبود شرایط تولید در استان و در عین حال نظارت بر توسعه پایدار هستند، محیط زیست در کنار صنعت استان است و ضمن نظارت بر تولیدات صنعتی، مانعی برای توسعه اشتغال، کار آفرینی و تامین معیشت نیست.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بهبود شرایط تولید در استان فارس وابسته به واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، در چهارمین روز از دهه فجر در نشست مشترک معاونت محیط زیست انسانی و دانشگاه شیراز با مدیران عامل و مسوولان HSE واحد های تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی استان فارس، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه صنعت در استان فارس علاقه مند به حفظ محیط زیست است گفت: سازمان محیط زیست در کنار صنعت است و خودش را جدا از صنعت نمی بیند، با مشارکت دانشگاه شیراز در این عرصه برای رصد و پایش و جلب مشارکت صنایع استان گام هایی ارزشمند برداشته شده است و این استقبال صنعت و دانشگاه از حفظ محیط زیست و حفظ مواهب الهی بسیار امیدوار کننده است. معاون محیط زیست انسانی نیز بر لزوم استقرار HSE به عنوان چشم بینا در هدایتگری صنعت اشاره کرد و تاکید کرد با پیشرفت تکنولوژی در جوامع، سلامتی، ایمنی و محیط زیست انسان امروزی در معرض خطرات فراوانی قرار دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با تشریح وظایف و کارکردهای واحد های HSE اضافه کرد: این واحدها بر امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست نظارت دارند، سلامت و ایمنی در محل کار با توجه به دستورالعمل ها، اقدامات ایمنی و برنامه ها، رفاه و سلامت کارکنان را تضمین می کند. اگر این دستورالعمل ها اجرا شود، به جلوگیری از حوادث و کاهش احتمال آسیب به کارکنان و بیماری ها کمک می کند. توسعه متوازن و پایدار و حفظ منافع استان در بازه زمانی بلند مدت مورد تاکید مسوولان ارشد استان است، منابع باید به گونه ای مدیریت شود که فقط به نفع نسل فعلی مصادره نشود، منابع تولید متعلق به نسل های آتی نیز است و باید به عنوان یک تکلیف اخلاقی ما حافظ محیط زیست برای آیندگان باشیم، HSE در سالهای اخیر به عنوان یک دانش و بستر برای سلامتی جامعه مطرح شده است، آموزه های حفظ محیط زیست در این بستر موج می زند.

پورشیرزاد ادامه داد: دانشگاه شیراز یک مرکز علمی تدوینگر برای برنامه های محیط زیست است که با بهره گیری از دانش و علم در بسیاری از موارد بحرانی برای محیط زیست استان راهکاار علمی ارائه داده است.

قاسم نهاوندی، معاون محیط زیست انسانی محیط زیست فارس در این نشست اظهار داشت: سازمان محیط زیست با توجه به وظایفی ذاتی، برای صنعت چه دولتی و چه خصوصی برنامه پایش دارد، ضمن توجه به اشتغال و معیشت به تکالیف محیط زیست هم باید توجه شود، استقرار صنایع با رصد و پایش آلودگی ها و بر اساس برنامه آمایش سرزمین باید مدیریت شود، نمی توان پذیرفت که ایجاد صنایع آلودگی جدیدی بر استان تحمیل کند، واحدهای HSE هم در این عرصه مسوولیت دارند، ما در پاسخگویی به استعلام ها با نگاه حل مسئله به موضوع می نگریم، محیط زیست بر اساس ضابطه قانونی به استعلام های صنعتی پاسخ می دهد، آلودگی پسماند، هوا و آلودگی بازیافت و همچنین آلودگی آب و خاک خط قرمز محیط زیست است.

قاسم نهاوندی، با بیان مثالی از نظارت و پاسخگویی محیط زیست اظهار داشت: در بسیاری از طرح های نهضت ملی مسکن ما پاسخگو بودیم و استعلام های این طرح را در نشست های کارشناسی بررسی کردیم و هر جا توسعه مسکونی به صلاح نبوده است به مسوولان تذکر داده ایم، با بررسی توپوگرافی مناطق این طرح در بسیاری از مناطق تحت پایش گرفته است، HSE نماینده صنایع در رفع آلودگی ها است، باید مولفه ها را طوری رصد کنند که صنایع دچار مشکل نشوند، مردم مطالبه گر اصلی محیط زیست هستند، بیشترین پاسخگویی ما به افکار عمومی و به مردم است، جامعه نسبت به مولفه های زیست محیطی حساس است و HSE هم در صنایع در این حوزه در مقابل مردم مسوولیت دارند.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد واحد های HSE و نحوه نظارت بر صنایع، بیان داشت: هر جا لازم باشد محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی ورود می کند و به عنوان ضابط قضایی عملکرد بازدارنده در رصد و پایش آلودگی های صنعتی داشته است.

نهاوندی در ادامه بر لزوم اهمیت HSE به عنوان چشم بینا در هدایتگری صنعت اشاره کرد و افزود: تجارب جهانی نشان داده که با پیشرفت تکنولوژی در جوامع، سلامتی، ایمنی و محیط زیست انسان امروز در معرض خطرات فراوانی است و لازم است که برای ادامه حیات بشر، حفظ این سه مقوله بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دکتر حفیظی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز و دکتر دانش منش رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز نیز در بخشی از این نشست با تقدیر از مدیر کل و مسوولان محیط زیست فارس مولفه های اصلی HSE در صنایع و لزوم سازگاری با محیط زیست را تشریح کردند.

در ادامه این نشست خلیل طبری کارشناس مسئول محیط زیست با برگزاری یک کارگاه آموزشی ضوابط و دستورالعمل‌های محیط زیستی را تشریح کرده و با تاکید بر رعایت این دستورالعمل ها، راهکارهای تشویقی و تنبیهی محیط زیستی را ارائه داد.

پس از توضیحات کارشناسی، جلسه پرسش و پاسخ با هدف شفاف سازی چالش ها و ارائه راه حل های عملی در بین مسوولان محیط زیست و روسای HSE صنایع برگزار شد.

در ادامه کارگاه آموزشی آشنایی با دستگاه‌های آزمایشگاهی و میکروسکوپ های دانشگاه شیراز و استفاده از هوش مصنوعی در صنایع برگزار شد.

در انتها مدیران و مسوولان از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز بازدید کردند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها