در اولین روز از دهه فجر و در آستانه روز جهانی تالاب‌ها رقم خورد؛

ظرفیت های حفاظت از تالاب هفت برم با مشارکت جوامع محلی افزایش یافت

آیین افتتاح و بهره برداری از پاسگاه محیط بانی هفت برم با حضور لطف الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز، عطا پورشیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، نمایندگان تشکل های محیط زیست و مسوولان محلی برگزار شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ظرفیت های حفاظت از تالاب هفت برم با مشارکت جوامع محلی افزایش یافت

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، عطا پورشیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در این آیین که در محل تالاب هفت برم برگزار شد با گرامیداشت روز جهانی تالاب و دهه مبارک فجر، افتتاح پاسگاه محیط بانی را از جمله اقدامات موثر برای حفاظت از این تالاب‌ دانست که انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه محیط زیست پنج برنامه برای احیای تالاب ها در استان فارس در اولویت دارد افزود: بر اساس این برنامه ها 7 تالاب استان در اولویت تامین آب حقابه قرار دارند، 16 نشست تخصصی تا کنون برای پیگیری حقابه تالاب‌ها برگزار شده، هر چند با توجه به تغییر اقلیم، در بسیاری از مناطق بالا دست آب کم شده اما هماهنگی با فرمانداران در همه شهرستان های تالابی صورت پذیرفته تا نسبت به مدیریت مصرف آب کشاورزی جدیت بیشتری داشته باشند.

پورشیرزاد ادامه داد: مدیریت برداشت از منابع آب زیر زمینی برای حفظ تالاب های استان ضرورت دارد، چاه‌های غیر مجاز می بایست مسدود شوند، مدیریت کشت و آبیاری نوین باید اعمال شود، حریم و بستر 5 تالاب مشخص شده است که باید رعایت شود، همه این اقدامات با هدف حفظ تالابهای استان است،

نقش جوامع محلی و ذینفعان پیرامون تالابها باید جدی گرفته شود، بهره برداری از منابع تالابی باید معقولانه باشد، مدیریت و پاکیزه نگه داشتن تالاب و همه این ها مواردی است که مسوولیت جوامع محلی را بیشتر کرده است برای برخورد با زیاده خواهان و سودجویان دستگاه قضایی و انتظامی در کنار محیط زیست بوده و همراهی ویژه داشته اند.

لطف الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز نیز در ادامه با تقدیر از مسوولان محیط زیست اظهار داشت: محیط زیست ارتباط مستقیم با زندگی ما دارد، حفاظت محیط زیست یک مسوولیت همگانی است، احداث ساختمان در حریم تالاب‌ها یک آسیب است که باید از آن جلوگیری شود، طوری رفتار نکنیم که نسل بعدی ما را نفرین کند، متاسفانه دامنه تخریب در طبیعت آنقدر زیاد شده که به یک تهدید و خطر تبدیل شده است.

کامران اسلاملو رییس حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز هم گزارشی از وظایف و کارکردهای ایستگاه محیط بانی ارائه داد و گفت: از این پس واحد محیط بانی هفت برم، حفظ و حراست از تالاب را انجام می‌دهد، حفاظت از زیستگاه پرندگان و پایش چشم اندازهای طبیعی برای جلوگیری از تخریب طبیعت محور اصلی عملکرد این پاسگاه است.

رضا محمدی بخشدار دشمن زیاری نیز در این مراسم با بیان اینکه احداث پاسگاه محیط بانی اقدام ارزشمندی است و برای تامین امنیت مردم محور است گفت: تالاب‌ها ارزش زیستی دارند و در داشتن زندگی سالم نقش آفرین هستند، ساخت و ساز در حریم تالاب‌ها و تجاوز به آن بسیار آسیب زا است باید جوامع محلی را به حفظ تالاب تشویق کنیم .

بخشدار دشمن زیاری با بیان اینکه متاسفانه برخی باغ شهر داران شبانه آب تالاب‌ها را برداشت می‌کنند گفت: این تهدیدی برای تالاب هفت برم است و باید با تعامل با جوامع محلی جلوی این تخریب‌ها گرفته شود، شوراها و دهیاری ها در این زمینه بسیار مسوولیت دارند، اینجا هفت برم، بوده که در معرض آسیب است، چهار برم کامل خشک شده لازم است برنامه هایی برای احیای تالاب‌های هفت برم اجرا شود.

محمد جواد کاظمینی نماینده تشکل‌های مردم نهاد نیز در این مراسم با بیان اینکه ما با کمبود و کاهش آب و بارندگی روبرو هستیم گفت: از این رو تالاب‌ها در معرض آسیب قرار دارند، پیشینیان ما با قنات آب را مدیریت کردند و ما با یک مدیرت نابخردانه آب را از بین بردیم.

این نماینده تشکل های مردمی اضافه کرد: ما در دهه های گذشته 180 رودخانه داشتیم که برخی از آن از بین رفته است، توسعه نابخردانه کشاورزی تالاب‌ها را آسیب پذیر کرده است، در جامعه ما 80 درصد از آب‌های زیر زمینی را بیرون کشیده اند، همین تابستان پیش رو با کمبود آب روبرو خواهیم شد، اگر محیط زیست در برنامه توسعه دیده نشود بحران بیشتر خواهد شد.

کاظمینی با بیان اینکه مسوولان نباید در برابر حرف علمی محیط زیست مقاومت کنند اضافه کرد: کشاورزی ناپایدار به محیط زیست صدمه زده است، چرا باید معیشت 20 تا 30 درصد جامعه به شغل کشاورزی وابسته باشد ؟چرا باید این همه معیشت به برداشت آب وابسته باشد. فشار اشتغال را از کشاورزی برداریم، با فشار سیاسی دنبال مجوز اشتغال نباشیم، فروچاله ها و نشست زمین زاییده همین فشارها و برداشت‌های نا بخردانه است.

در ادامه این مراسم پاسگاه محیط بانی هفت برم با حضور مسوولان افتتاح شد و از فعالان تالاب تقدیر به عمل آمد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها