وزیر اقتصاد:

ضرورت نهادینه شدن شفافیت و فهم مالی در بین مدیران

وزیر امور اقتصاد و دارایی در چهاردهمین گردهمایی مدیران اقتصادی و مالی کشور با اشاره به اهمیت ارتقاء فهم مالی اظهار کرد: وظیفه داریم ارتقای فهم مالی را در دستور کار قرار دهیم تا شاهد نهادینه شدن شفافیت مالی باشیم.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ضرورت نهادینه شدن شفافیت  و فهم مالی در بین مدیران

به گزارش خبرنگاران گروه اقتصاد گزارش خبر، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در چهاردهمین گردهمایی مدیران اقتصادی و مالی کشور با اشاره به اهمیت ارتقاء فهم مالی اظهار کرد: وظیفه داریم ارتقای فهم مالی را در دستور کار قرار دهیم تا شاهد کاهش هیجانات در بورس و بازار ارز باشیم.

وی افزود:همچنین می‌بایست نحوه گزارش‌های مالی را آموزش دهیم تا شاهد بهبود تصمیم‌گیری‌ها باشیم. علاوه براین باید مسئله شفافیت مالی را نهادینه کنیم.

تحولات مدیریت مالی بخش عمومی

خاندوزی با تاکید بر این که مدیریت مالی بخش عمومی با چند گام تحولی مواجه بوده، توضیح داد: اصلاح حسابداری عمومی و بکارگیری حسابداری تعهدی در راستای(تنظیم بودجه‌ای پویا و تراز)، ارتقاء سرعت و کیفیت گزارش صورت حساب عملکرد بودجه سالانه، استفاده از ظرفیت مالی تمام بخش‌های عمومی، مدیریت اموال دولتی و جمع‌آوری اطلاعات در (سامانه سادا) به منظور مولدسازی و ارتقا بهره‌وری، راه‌اندازی سامانه‌ای به منظور دسترسی و نظارت بر صورت‌های مالی شرکت‌ها، اطلاح اساسنامه حسابداران رسمی از جمله تحولات موجود در حوزه مدیریت مالی بخش عمومی است.

وزیر اقتصاد در ادامه درباره صورت‌های مالی نیز گفت: افشای صورت‌های مالی شرکت‌ها را از هزار به دو هزار شرکت خواهیم رساند چرا که این امر نقدهای فنی و کارشناسی را ارتقا می‌دهد.

خاندوزی بیان کرد: باتوجه به این که جهان روز به روز در حوزه‌های علمی، ارتباطی و اقتصادی پیشرفت می‌کند باید بتوانیم با این حوزه همگام شویم و ابزارها را مطابق قوانین کشور تنظیم کنیم.

اقتصاد متکی بر دانش و فناوری

مجید قاسمی، رئیس انجمن مالی ایران در چهاردهمین گرد همایی مدیران اقتصادی و مالی کشور، اظهار کرد: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ جز قوانین و اسنادی است که براساس نظر خواهی از تمام مراکز علمی، مدیران اقتصادی و سیاسی جمع آوری شده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد متکی به دانش و فناوری با رویکرد جهادی است

رئیس انجمن مالی ایران گفت: اقتصاد ریاضتی با اقتصاد مقاومتی متفاوت است زیرا رویکرد در اقتصاد ریاضتی رویکرد مقطعی و گذرا و تاکید بر سیاست‌های انقباضی بوده و توجهی به هزینه‌های عمرانی توسعه‌ای و رفاهی ندارد.

مقاومت مالی، بزرگترین چالش مدیران ارشد مالی

قاسمی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به مثابه نقش راه حرکت پویا به حساب می‌آید، مقاومت مالی بزرگترین چالشی است که مدیران ارشد مالی با آن مواجه هستند که بر توانایی ایستادگی سازمان در برابر رویدادها تاثیر می‌گذارد

چهار عنصر کلیدی در ایجاد مقاومتی مالی

رئیس انجمن مالی ایران در پایان گفت: سه محور مقاومتی مالی به بحث سیاست ها نهادها و محصول باز می‌گردد، همچنین چهار عنصر کلیدی در ایجاد مقاومتی مالی شامل مبادلات مالی، تمرکز نقدینگی راهبری مالی چاک تخصیص سرمایه های انعطاف پذیر و اطلاع رسانی می‌شود.

نظام مالی کارآمد، مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی

همچنین، محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی کشور برخورداری از یک نظام مالی کارآمد است، بیان کرد: با توجه به سهم بالایی که دولت در اقتصاد دارد می‌بایست به تامین مالی دولت توجه کرد. تامین مالی تولید را نیز باید از دو منظر(بنگاه های دولتی و خصوصی) حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این که نسبت درآمدهای مالیاتی نسبت به GDP بسیار ناچیز بوده و فاصله قابل توجهی با سایر کشورها دارد، گفت: در بحث فروش اوراق بهادار نیز با مشکلات عمده‌ای مواجه هستیم و همین مسئله موجب شده دولت با کسری در بودجه مواجه شود و بنگاه‌ها با چالش‌های زیادی روبرو باشند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: سهم نظام بانکی در تامین مالی کشور حدود ۹۰ درصد است که نشان از کاسته شدن نقش بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی است.

دلیل ناترازی بانک‌ها

شیرجیان با تاکید بر این که در حال حاضر سهم بازار سرمایه از تامین مالی به حدود ۹ درصد رسیده، افزود: یکی از دلایل ناترازی بانک‌ها، عملکرد ناچیز بازار سرمایه در بحث مذکور است.

وی در ادامه گفت: دولت باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهد تا نقش سرمایه‌گذاری خارجی و بازار سرمایه در حوزه تامین مالی افزایش یابد.

حرکت به سمت ابزارهای نوین

معاون اقتصادی بانک مرکزی بیان کرد: عمده بحث تامین مالی در بازار سرمایه به صورت سنتی است در حالی که باید به سمت ابزارهای مدرن از جمله صندوق پروژه‌ها، صکوک و... حرکت کرد.

شیرجیان در پایان تصریح کرد: در حال حاضر بانک‌ها با مشکلاتی همچون ابهام در استراتژی‌های صنعتی و اقتصادی، افراض بندی نادرست در نظام بانکی، تفکر بانکداری سنتی، ناترازی نقدینگی و ترازنامه‌ها و... مواجه هستند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها