رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداردر نشست با خبرنگاران اعلام کرد:

تشریح اهداف و زوایای برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران، هدف اصلی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را انتقال اراده مالکیتی و رای سهامداران برشمرد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تشریح اهداف و  زوایای برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

به گزارش خبرنگاران گروه بازارسرمایه گزارش خبر، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح آخرین جزئیات مصوبه نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شورای عالی بورس اظهار کرد: بحث سهام عدالت به دلیل این‌که از سال تخصیص با تصمیمات متناقضی همراه بود، قرار شد در شورای عالی بورس بررسی شود. از این رو، از ابتدای حضور در شورای عالی بورس تلاش شد به جمع‌بندی کاملی در خصوص برگزاری مجامع سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دست یابیم.

هدف سازمان بورس

وی گفت: هدف سازمان بورس و اوراق بهادار این است تا اراده مالکیتی و رای سهامداران را منتقل کنیم، موضوعی که در سال‌های گذشته با ایرادهای اساسی همراه بود.

عشقی با بیان این که تصمیم برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سال ۱۳۹۹ گرفته شد اما به دلیل برخی ایرادها از جمله دولتی بودن اشخاص هیئت مدیره این امر اجرا نشد و همین امر باعث متوقف شدن، مجامع شد، بیان کرد: انتخاب مدیران با این هدف که سهامداران حق مالکیت داشته باشند، از سال گذشته به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما به دلیل تعدد نظرها در تیرماه به یک جمع‌بندی نهایی رسیدیم اما از آنجا که بازهم این موضوع نیاز به اصلاح داشت، این بحث در جلسه آخر شورای عالی بورس مصوب شد.

مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حضور حداکثری سهامداران عدالت در برگزاری مجامع استانی را از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت این مجامع ذکر کرد وافزود: برنامه‌هایی متعددی به منظور آگاه سازی سهامداران در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که سهام عدالت با توجه به جمعیت ۵۰ میلیونی و افزایش ۵ میلیون سهامدار جدید، در دست بررسی سازمان خصوصی‌سازی است، گفت: تحقق اهداف مورد نظر دراین باره نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

نحوه تایید صلاحیت ها

عشقی بیان کرد: باتوجه به اینکه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نهاد مالی هستند، اعضای هیئت مدیره باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسند که در این راستا فراخوانی برای اعلام آمادگی متقاضیان منتشر خواهد شد

رای گیری الکترونیکی

به گفته وی، مجامع و رای گیری ها برای سهامدارانی که می توانند در مجامع شرکت‌های استانی به صورت مستقیم حضور یابند به صورت الکترونیکی خواهد بود و فرقی میان اشخاص حقیقی و حقوقی نخواهد بود. علاوه براین؛ اعلام حضور در مجمع نیازمند ثبت در سامانه سپرده گذاری مرکزی است و سهامداران می‌توانند تعاونی خود را به عنوان نماینده و بیان آراء خود اعلام کنند.

شرط ۲۰ درصدی

عشقی این نکته را هم متذکر شد: براساس تصمیمات گرفته شده برای اینکه مشکلی در روند برگزاری مجامع شرکت های سرمایه‌گذاری استانی ایجاد نشود، با توجه به اینکه سهامداران عضو شرکت های سرمایه‌گذاری استانی هستند در صورت عدم حضور رای به شرکت سرمایه گذار استانی می‌رسد اما اگر شرکت های سرمایه گذاری استانی حضور ۲۰ درصد از اعضای هیئت مدیره یا سهامداران خود را داشته باشد، می‌توانند به عنوان نماینده حضور یابند.

بررسی صورت‌های مالی شرکت های سرمایه گذاری استانی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براین که به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی فرصت داده شده تا بتوانند نقش مهمی را در راستای حضور سهامداران ایفا کنند، توضیح داد: بعد از برگزاری مجامع باید صورت‌های مالی به طور مجدد بررسی و رئیس هیئت مدیره انتخاب شود. بعد از شکل گیری شرکت ها نیز باید کانون سهام عدالت از میان تمام استان ها تشکیل شود.

وی واگذاری مدیریت پرتفوها به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی یا کانون سهام عدالت را هدف سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد و گفت: طرحی را در دستور کار داریم که هنوز به تصویب نرسیده اما در تلاش هستیم پنج تا ۱۰ درصد از منابع در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی قرار گیرد تا بتوانند در امور اقتصادی و زیرساختی در استان خود سرمایه گذاری کنند.

عشقی تاکید کرد: شرکت های تعاونی استانی شرایط دشواری را داشتند و دچار سر درگمی بودند و قصد دریافت سود از محل سهام عدالت را داشتند اما به دلیل غیر قانونی بودن آن، شرکت های سرمایه‌گذاری استانی و مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی می‌تواند مبلغی را برای تعاونی ها در نظر بگیرند تا آنها بتوانند در راستای جلب مشارکت سهامداران اقداماتی را انجام دهند.

سهام عدالت جاماندگان

وی درباره سهام عدالت جا ماندگان نیز توضیح داد: سهام عدالت جاماندگان در اختیار سازمان بورس و شورای عالی بورس نیست و سازمان خصوصی سازی باید دراین باره پاسخگو باشد.

عشقی افزود: جمعیت ۵ الی ۶ میلیون ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد به سهامداران عدالت اضافه خواهند شد که سبد سهام آن ها در دولت در حال بررسی است.

عشقی دربخش پرسش و پاسخ این نشست خبری، درباره تعیین تکلیف فروش سهام عدالت برای آن دسته از افرادی که شیوه مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، گفت: بحث آزادسازی نماد سهام‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی فعلا به دلیل ایجاد برخی چالش‌ها برای بازار امکان‌پذیر نیست اما براساس تصمیمات گرفته شده بازگشایی نماد این شرکت‌ها به تدریج اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه اظهار داشت: در تلاش هستیم تا از محل سودهای مجمع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی مبلغی را برای بازار گردانی آن ها در نظر بگیریم تا پس از بازگشایی نمادها، بازار سهام تحت تاثیر فروش‌ها قرار نگیرد.

تعیین صلاحیت اعضای هیئت مدیره

عشقی در خصوص تعیین صلاحیت اعضای هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی افزود:تعیین صلاحیت اعضای هیأت مدیره مانند سایر شرکت‌ها انجام می شود و حتی برای شرکت های استانی سهام عدالت استانداردها به مراتب سخت تر شده است.

وی درباره شیوه پرداخت سود سهام عدالت برای هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم گفت: سود کلیه سهامداران سهام عدالت در دو روش غیرمستقیم و مستقیم همانند سال های گذشته از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از بستر سامانه سجام انجام می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اقدامات مورد نظر درباره همکاری نکردن شرکت‌های سرمایه گذاری استانی با تعاونی ها تاکید کرد: شرکت‌های تعاونی استانی، وزارت تعاون و اتاق تعاون مسئول این امر هستند تا کارهای حصول حد نصاب ۲۰ درصد را انجام شود و با تأیید وزارت تعاون، شرکت‌های تعاونی به عنوان نماینده سهامداران در مجامع سهام عدالت حضور خواهند داشت.

به گفته عشقی، بخشی از موضوع به شرایط بازار مربوط است. در بعضی از شرکت‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سهام در دست ۱۹ میلیون نفر می‌افتد و اگر آنها بخواهند ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم خود را بفروشند با یک فشار سنگین فروش مواجه می‌شویم. قرار شد همزمان با تعیین تکلیف مجامع استانی به صورت تدریجی بتوانیم بازگشایی‌ها را انجام دهیم.

بازارگردانی شرکت های سرمایه‌گذاری استانی

وی در پاسخ به سوالی درباره بازارگردانی شرکت های سرمایه‌گذاری استانی گفت: در بحث بازار گردانی شرکت های سرمایه‌گذاری استانی از ظرفیت سبدگردانی، تامین سرمایه ها و غیر بهره خواهیم گرفت تا سهام این شرکت ها نقدشوندگی مناسبی داشته باشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره سود سهام عدالت متوفیان اظهار داشت: مجموع سهام عدالت متوفیان و سود آن شامل ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود و اشخاصی که نسبت به دریافت سود متوفیان اقدام کردند سود سهام عدالت متوفی را تا پایان آذر دریافت خواهند کرد، مابقی سود انباشته سهام عدالت نیز تا پایان سال به حساب وراث واریز می‌شود و با توجه به اینکه در دو سال گذشته سامانه ای برای انتقال سهام عدالت متوفیان راه اندازی نشده بود این سود در حساب جداگانه ای در شرکت سپرده گذاری مرکزی باقی مانده و حتی سود بانکی نیز به آن تعلق گرفته است و به وراث پرداخت می شود.

وی در ادامه گفت: مسئولیت تایید صلاحیت اعضای هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی را جدی تر از گذشته توسط اداره تایید صلاحیت دنبال می کنیم و در عین حال اگر تخلفی صورت گیرد، تمام دستگاه‌ها از جمله دادستانی ها نیز به کمک می آیند تا افراد متخصص و دارای صلاحیت انتخاب شوند.

عشقی تصریح کرد: شرکت هایی که تا کنون سود سهام عدالت را پرداخت نکردند باید ظرف چند روز آتی سود سهامداران را واریز کنند در غیر این صورت اسامی آن ها از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی افشا خواهد شد.

نحوه واریز سود سهام عدالت

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در در خصوص نحوه واریز سود سهام عدالت در سال جاری گفت: به دلیل برگزار نشدن همزمان شرکت های پرتفوی سهام عدالت، امسال نیز در دو مرحله سود سهام عدالت برای مشمولان واریز خواهد شد که یک مرحله واریز در آذر ماه و بخش دوم هم اواخر سال پرداخت می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره زمان برگزاری مجامع شرکت های استانی سهام عدالت افزود: حداکثر تا خرداد ماه سال آینده تاریخ تمام مجامع تعیین و تکلیف خواهد شد و تا پایان شهریور نیز مجامع برگزار می‌شوند و در عین حال مجامع دو استان زنجان و خراسان شمالی تا اواسط بهمن برگزار می‌شود.

روند مشارکت سهامداران در مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست خبری در خصوص روند مشارکت سهامداران در مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی گفت : سهامدارانی که می‌خواهند در مجامع به صورت الکترونیک شرکت کنند باید سجامی شوند و با استفاده از سامانه دیما در مجمع حاضر شوند و در عین حال سهامدارانی که سجامی نیستند هم می توانند با مراجعه حضوری به شرکت استانی خود نسبت به شرکت در مجمع اقدام کنند.

وی با بیان این که بازشدن نماد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیازمند برگزاری تمام مجامع است، افزود: از ۳۱ استان تنها ۲۸ استان شرکت های خود را سهامی عام کرده اند و تهران باید از البرز جدا شود و استان سمنان همچنان سهامی خاص است.

جعفری گفت: فعلا فقط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های زنجان و خراسان شمالی می‌توانند به سبب آنکه اطلاعات آن ها شفاف است مجمع سهامداران خود را برگزاری کنند و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز به منظور رعایت شفافیت در انتظار برگزاری مجمع هستند.

وی در خصوص پرداخت نشدن سود توسط دو ناشر تصریح کرد: برای دو شرکت متخلفی که تا کنون سود را پرداخت نکرده بودند پرونده تشکیل شده و اکنون نتیجه آن مشخص شده است.

جعفری افزود: مخابرات نیز سود خود را پرداخت کرده و در حال تلاش است تا به روش‌های مختلف تامین مالی بتواند معوقات را بپردازد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها