اجرای موفق پروژه‌های پیشران توسط «ومعادن» در مسیر توسعه زنجیره ارزش فولاد

معاون برنامه ریزی ، بودجه و نظارت بر امور شرکت های هلدینگ سرمایه‌گذاری‌ توسعه معادن و فلزات ( و معادن ) گفت: امروز از مجموع ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی کشور ، تعداد هشت پروژه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری‌ توسعه معادن و فلزات در مناطق مختلف کشور، دردست هدایت، راهبری و اجراست که اغلب در مسیر توسعه زنجیره ارزش فولاد قرار دارد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر اجرای موفق پروژه‌های پیشران توسط «ومعادن» در مسیر توسعه زنجیره ارزش فولاد

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، محمدحسین قائمی‌راد معاون برنامه ریزی ، بودجه و نظارت بر امور شرکت های هلدینگ سرمایه‌گذاری‌ توسعه معادن و فلزات ( و معادن )توضیح داد: پروژه فولاد کردستان با مالکیت ۵۶ درصدی ” ومعادن” شامل احداث کارخانه آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن که ۱۱.۳ درصد پیشرفت دارد و احداث واحد ذوب و فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن در دست اقدام است.

پروژه آهن اسفنجی در کردستان ( بیجار) با سرمایه‌گذاری‌ ۱۱۴ میلیون یورو در بخش ارزی و ۹۴۰ میلیارد تومان در بخش ریالی درحال اجراست.

آهن اسفنجی این کارخانه سرد است و فناوری های احیای مستقیم میدرکس و نیز از ابداع متخصصان داخلی پرد (PERED) در آن استفاده می شود.

قائمی‌راد افزود: پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن صبانور که دارای ظرفیت دو میلیون تن است و پیمانکار آن از طریق مناقصه عمومی انتخاب شده است.

پروژه واحد کنسانتره سازی در همدان واقع شده و برای آن سرمایه‌گذاری‌ ارزی ۹۵ میلیون یورو و ۳۱۰۰ میلیارد تومان ریالی، برنامه ریزی شده است.

وی پیرامون پروژه صبا امید غرب که شامل یک واحد گندله سازی به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن است، گفت: این پروژه اکنون حدود ۴۳.۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد. قائمی‌راد اضافه کرد: پروژه بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان که ۳۶۶ مگاوات ظرفیت دارد، به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه در دو مدول ۱۸۳ مگاواتی به‌اجرا گذاشته شد .

وی گفت: پروژه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی آرتاویل با مالکیت ۴۰ درصدی ” ومعادن ” حدود ۳۷.۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می رود در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پروژه الماس آرتاویل که در استان اردبیل واقع شده، سال ۱۴۰۰ با سرمایه‌گذاری‌ ۶۰ هزار میلیارد ریال (ریالی و ارزی) آغاز شده و اشتغال مستقیم ۲۷۵ نفر را فراهم خواهد ساخت.

معاون هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اضافه کرد : پروژه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی اقلید با مالکیت ۵۱ درصدی “ومعادن” اکنون حدود ۱۰.۲۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در استان فارس واقع شده است. انتظار می‌رود آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس در سال ۱۴۰۴ در مدار تولید قرار گیرد.

قائمی راد تصریح کرد: تدوین برنامه راهبردی «ومعادن» (سند برنامه استراتژیک) با مشارکت تمامی شرکت‌های تابعه در حال نهایی شدن است.

وی افزود: مهمترین اهداف تدوین این برنامه راهبردی که با هماهنگی شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان سهامدار بیش از ۵۰ درصدی “ومعادن” انجام شد، تعیین جایگاه هر یک از شرکت‌ها در فرآیند رشد هلدینگ، برآورد میزان منابع و مصارف و تنظیم جریان وجه نقد، جلوگیری از موازی‌کاری شرکت‌ها و تقسیم کار براساس مزیت‌های نسبی است.

به گفته قائمی‌راد، براساس هدف‌گذاری برنامه پنج ساله، می‌بایست سود خالص هلدینگ از ۳۹۱ میلیون دلار (براساس نرخ دلار در بازار آزاد) در سال ۱۴۰۱ به ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۶ برسد.

وی گفت : یک فرآیند نظارتی، دریافت گزارش‌های سه‌ماهه، گزارش‌های کنترل پروژه ماهانه، ایجاد هم‌افزایی در گروه، برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری به منظور تکمیل زنجیره، مطالعه بازار و سرمایه‌گذاری برای برقراری توازن در زنجیره ابجاد شده است. در واقع پس از آن‌که طرح‌های فولاد کردستان به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی، فولاد اقلید به ظرفیت ۱.۱ میلیون تن آهن اسفنجی و فولاد آرتاویل نیز به ظرفیت ۱.۱ میلیون تن آهن اسفنجی در هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌اجرا درآمد، هلدینگ تصمیم گرفت با تصاحب ۵۲ درصد سهام شرکت بین‌‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)، پروژه‌های یاد شده به شیوه EPC به ایریتک واگذار شود.

قائمی‌راد خاطرنشان ساخت: تولید ۳.۸ میلیون تن آهن اسفنجی، نیاز به ۵.۵ میلیون تن گندله دارد که توسط شرکت معدنی و صنعتی صبانور تأمین خواهد شد و برای تأمین برق مورد نیاز، بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان هم توسط شرکت پویاانرژی با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات احداث شده و اواخر سال‌گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: مهمترین برنامه‌های اکتشافی هلدینگ، توسط شرکت صبانور انجام می‌شود و پهنه‌‌هایی شامل شهرک، باباعلی و گلالی اکنون در دست حفاری قرار دارد تا بتوان میزان ذخایر و استخراج را افزایش داد و علاوه براین با استفاده از فولاد قروه و بیجار در غرب کشور و اقلید در استان فارس که با سرمایه‌گذاری “ومعادن” در حال احداث قرار دارند، دو پهنه قروه و بیجار نیز در دست اکتشاف قرار خواهند گرفت.

به گفته قائمی‌راد، تاکنون کار اکتشافی چندانی روی دو پهنه یاد شده انجام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود به هاب معدنی غرب کشور تبدیل شوند و خوراک سه شرکت فولادسازی در دست احداث، از این محل تأمین شود.

وی پیرامون پهنه راور در منطقه کرمان که کارهای اکتشافی روی آن در حال انجام است، گفت : این پهنه معدن سرب و روی است.

قائمی‌راد تاکید کرد: جانجا در استان سیستان و بلوچستان مهمترین پهنه‌ای است که از سال گذشته در دست اقدام قرار گرفته و قرار است ۱۳۰ هزارتن کنسانتره مس به مدت ۲۵ سال تولید شود و بنابر محاسبات فعلی، ذخیره قابل برداشت این معدن، ۳۱۲ میلیون تن با عیار متوسط ۰.۲۶ درصد مس و ۰.۲۵ گرم برتن، طلا ارزیابی شده است و از نظر بنده می‌تواند به‌عنوان پروژه پیشران قلمداد شود.

وی ضمن یادآوری مشکل قطع برق صنایع در کشور گفت : اکنون در سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یک هلدینگ تخصصی به نام پویا انرژی با سهام‌داری ۱۰۰ درصدی در حوزه تأمین برق داریم که همواره تلاش می‌شود ظرفیت تولید برق این شرکت افزایش یابد و سال گذشته نیز ظرفیت نیروگاه سمنان (زیرمجموعه پویا انرژی) با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد از ۳۶۶ مگاوات به ۷۳۲ مگاوات افزایش یافت.

قائمی‌راد اضافه کرد: افزایش ظرفیت نیروگاه سمنان در واقع به عنوان نخستین پروژه پیشران پیشرفت کشور محسوب می شود که به بهره‌برداری رسیده و اینکه پروژه با راهبری هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن، در مدت ۱۱ ماه راه اندازی شد، در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: طرح‌های توسعه زیادی توسط پویا انرژی در حال بررسی است، درعین حال این شرکت، جزء اولویت‌های هلدینگ ومعادن برای سرمایه‌گذاری است. و پروژه واحد بخار نیروگاه شهید باکری سمنان، به تازگی با حضور دکتر علی‌آبادی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، کلنگ‌زنی شد و اکنون در مرحله تأمین مالی قرار دارد و انتظار می رود این پروژه را هم بتوان در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری رساند.

قائمی‌راد همچنین افزود: چند ماهه گذشته شاهد اتخاذ سیاست‌هایی هستیم که سودآوری شرکت‌های معدنی را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد و با توجه به اینکه این شرکت‌ها سهامی عام هستند سهامداران خرد که برای پوشش تورم به خرید سهام این شرکت‌ها روی آورده‌اند در نهایت متضرر شده‌اند و این سیاست‌های خلق‌الساعه باعث بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه شده است.

وی افزود: مطابق بند ۲ الحاقی تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور «کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای قرارداد استخراج سنگ آهن از معادنی که پروانه بهره برداری آن ها به نام سازمان ایمیدرو و یا شرکت‌های تابعه است، موظفند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری به مأخذ حداقل پنج درصد (پنج درصد میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان به ازای هر تن کلوخه تولیدی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پرداخت کنند». درواقع دستورالعمل اجرایی این بند هنوز اعلام نشده، اما در صورت اجرایی شدن این بند، از مجموع سود خالص سه شرکت بزرگ معدنی کشور، یعنی گل‌گهر، گهرزمین و چادرملو در مجموع حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

معاون برنامه ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت های هلدینگ سرمایه‌گذاری‌ توسعه معادن و فلزات گفت: انتظار می‌رود در فرایند تصمیم‌گیری مواردی از این قبیل، دولت با شرکت‌های بزرگ مشورت کند تا آن‌ها بتوانند منافع سهامداران را پیگیری کنند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها