گزارش خبر دلایل اثرات منفی عرضه های اولیه بر شاخص را بررسی کرد

بررسی‌ها حاکی از آن است که پس از اوج‌گیری عرضه اولیه، شاخص به سرعت واکنش نشان می‌دهد و ضرر سهامداران را بیشتر می‌کند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر گزارش خبر دلایل اثرات منفی  عرضه های اولیه بر شاخص را بررسی کرد

به گزارش واحد بورس، بانک و بیمه گزارش خبر و به نقل از سرمایه نگر، شاخص کل بورس تهران در تابستان امسال رشد ۱۹ درصدی داشت؛ اولین سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که آیا پرتفوی سهامداران نیز به همین میزان رشد داشته؟ می‌توان حدس زد که جواب بسیاری از سهامداران خیر است!

بالاترین رقمی‌که شاخص در تابستان لمس کرد یک میلیون و ۵۷۵ هزار واحد بود؛ بنظر می‌رسد عبور شاخص کل از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دشوار شده و شرایط بازار به گونه‌ای شکل داده شده که توان عبور از مقاومت واعظی را ندارد. پس از یک سال مداوم افت قیمت سهم‌ها، بسیاری از سهامداران خسته و ریسک گریزتر از قبل شده‌اند. به همین جهت با اندک تلاطم، بازار طوفانی می‌شود.

مواردی که گفته شد نشان می‌دهد فعلا وقت بازی مسئولین با بورس نیست و با این بازار خسته و ناامید، باید با احتیاط بیشتر رفتار کرد.

بازار در حال حاضر کشش عرضه اولیه‌های رگباری را ندارد و حجم معاملات و نقدینگی به گونه‌ای نیست که بتوان پذیرای مهمان جدید بود. همانطور که در مدت اخیر مشاهده کردید، عرضه اولیه‌ها دیگر مانند گذشته رشد قیمت ندارند و خیلی زود صف خرید آن‌ها به صف فروش تبدیل می‌شو، مثل «فجهان»، «فسبزوار» و… . عرضه اولیه علاوه بر این که نقدینگی بسیاری را جذب خود می‌کند، به سبب میل به خرید در روزهای پس از آن نیز همیشه صف خرید سنگینی داشته‌اند و تا مدت‌ها نقدینگی بسیاری در صف خرید عرضه‌های اولیه پارک می‌شود.

بررسی روند شاخص کل در تابستانی که گذشت اثر منفی عرضه‌های اولیه را به خوبی نشان می‌دهد. همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، روند شاخص کل بورس از ابتدای تابستان تا اوایل شهریور ماه صعودی بود اما؛ پس از آن و در کمتر از یک ماه ۱۸۹ هزار واحد افت کرد.

در تابستان ۶ عرضه اولیه انجام گرفت «کیمیاتک« و «فسبزوار» در بورس و «فجهان»، «شکام»، «حآفرین» و «توسن» در فرابورس. در این بین، «فسبزوار» و «فجهان» بیش از سایرین نقدینگی به خود جذب کردند و همین موضوع سبب شد ریزش بورس شتاب بیشتری بگیرد.

در چهاردهمین روز شهریور ماه آگهی عرضه اولیه «فجهان» منتشر شد، در این روز شاخص کل در کانال یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحد بود و در بیست و یکمین روز ماه (درست فردای روز عرضه اولیه «فجهان») آگهی عرضه «فسبزوار» منتشر شد.

به خوبی مشخص است که پس از این دو عرضه اولیه دیگر توانی برای صعود باقی نماند و شاخص در سراشیبی سقوط قرار گرفت. این تصویر به روشنی گویایی اثر منفی عرضه اولیه بر روند بازار را نشان می‌دهد و جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد.

سرمایه نگر

درست است از یک سال گذشته شرکت‌های بسیاری در صف عرضه اولیه قرار گرفته‌اند و این صف هر روز طولانی‌تر از قبل می‌شود اما؛ هر عرضه جایی دارد و زمانی. نباید بازار را فدای آمار و ارقام و رزومه چینی کرد و بهتر است ادامه عرضه‌های اولیه به زمانی بهتر که بازار به ثبات نسبی رسیده، موکول شود. در غیر این صورت، عرضه اولیه در شرایط کنونی، جز پر کردن جیب سهامداران عمده، هیچ منفعت دیگری ندارد و کمکی به بازار و سهامدار نمی‌کند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها