کارشناس بازار سرمایه:

سودآوری برخی از غذاها تا بیش از ۶۰ درصد از رشد

مریم قاسمی‌نژاد گفت: به طور کلی با بررسی ۶ نماد فعال در صنعت «مواد غذایی به جز قند و شکر» مشاهده می‌شود اکثر نمادها رشد سودآوری بالای ۸۵ درصد را تجربه کردند و میانگین رشد سود ناخالص در این گروه حدود ۶۱ درصد بوده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر سودآوری برخی از غذاها تا بیش از ۶۰ درصد از رشد

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر،مریم قاسمی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)با اشاره به افزایش ۶۱ درصدی (به طور میانگین) در سود ناخالص شرکت‌های صنعت «مواد غذایی به جز قند و شکر»، بیان کرد: این ارقام نشان دهنده این است که تورم در صنعت غذا، برای شرکت‌های فعال در این حوزه سودآور بوده است و رشد قیمت فروش محصولات این صنعت بیشتر از هزینه‌های تمام شده آن بوده است.

این تحلیلگر بیان کرد: در حوزه جهانی، آمارها حکایت از آن دارد که بالغ بر ۱۹۰ میلیون نفر در ۵۳ کشور جهان با بحران تامین غذا مواجه هستند که جنگ روسیه و اوکراین نیز این آمار را افزایش داده است. حال ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق از طریق صادرات محصولات غذایی به این کشورها، سود خوبی از این طریق بدست آورد. همین طور با افزایش نرخ دلار، شرکت‌های غذایی که صادرات محصول را در برنامه خود دارند می‌توانند ارزآوری خوبی برای کشور به ارمغان بیاورند.

او گفت: در طول یک سال گذشته قیمت سهام صنعت «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» به طور میانگین ۱۳.۵ درصد کاهش داشت؛ اما در دو هفته گذشته و با توجه به ابلاغ بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه شاهد رشد نمادهای فعال در این صنعت و بازدهی تقریبا ۴ درصدی بوده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ارزش بازار این صنعت حدود ۲.۷ درصد از ارزش کل بازار را شامل می‌شود و به طور کلی صنعت غذایی همبستگی مستقیمی با رشد و توسعه اقتصادی و تولید ناخالص داخلی کشور دارد که برای دستیابی به عملکرد مناسب و سودآوری در این صنعت، اجرای برنامه‌های مدون مانند کاهش تصدی‌گری دولت، مشارکت بیشتر بخش خصوصی، افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولت در جهت توسعه زیربناها و حمایت از شرکت‌های فعال در این صنعت حیاتی است. در این میان می‌توان به فعالیت‌ها و سیاست‌های دولت به خصوص وزارت کشاورزی در جهت حمایت از شرکت‌های غذایی و کشاورزی اشاره نمود.

او گفت: ۶ رویکرد وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در محصولات اساسی می‌تواند در نهایت به حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه غذا در کشور منجر شود. اجرای الگوی کشت، تمرکز بر قطب‌های تولید، توسعه کشاورزی قرادادی، شناسایی سیستم‌های کم نهاده و پرنهاده، ساختار دسترسی به نهاده و خدمات و اثرگذاری بر قیمت تمام شده محصولات را می‌توان ۶ رویکرد مورد اشاره نام برد.

همان‌طور دولت برنامه‌های جدی‌ای جهت خودکفایی دانه‌های روغنی در دستور کار دارد که باتوجه به زمانبر بودن این طرح، پیش‌بینی می‌شود طی ۴ سال آینده ۵۰ درصد خودکفایی در کشور ایجاد شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها