یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا تاکید کرد:

سهامداران با خرید اوراق تبعی سهام خود را بیمه کنند

نیما میرزایی گفت: سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند با خرید اوراق تبعی بیمه سهام، بازدهی ۲۰ درصدی دریافت کنند و اگر هم بازدهی بازار سهام بیش از این میزان بود که از رشد بازار سرمایه منتفع خواهند شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر سهامداران با خرید اوراق تبعی سهام خود را بیمه کنند

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در خصوص تاثیر بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه بیان کرد: تصمیماتی که در قالب ۱۰ بند بسته حمایتی فوری از بازار سرمایه ارائه شده، عمدتا در چارچوب اختیارات سازمان بورس بوده است. البته برخی موارد آن از جمله همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در مورد نرخ بهره، از مواردی است که باید نهادهای دیگر هم همکاری داشته باشند. اما مواردی که در چارچوب اختیارات سازمان بورس بوده جهت دهی درستی به بازار سرمایه خواهد بود.

وی افزود: مثلا بند ۱ (بیمه سهام) می‌تواند بسیاری از فروشندگان را که عمدتا سرمایه‌های خرد داشته و بعضا هم تازه وارد هستند، هدف قرار دهد و انگیزه فروش سهام و سرمایه‌گذاری در بانک را در این عده از بین ببرد. پشتوانه این تصمیم دولت بوده و نگرانی بابت از بین رفتن سرمایه ها وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه به اذعان اکثر کارشناسان، رشد حداقل ۱۵ الی ۲۰ درصدی در کلیت بازار سرمایه خواهیم داشت و سرمایه‌گذاران می‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند با خرید اوراق تبعی بیمه سهام، بازدهی ۲۰ درصدی دریافت کنند و اگر هم بازدهی بازار سهام بیش از این میزان بود که از رشد بازار سرمایه منتفع خواهند شد. این بند به نوعی تضمین اصل سرمایه به علاوه حداقل سود سالانه ۲۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران خرد خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر بسیاری از سهم ها همچون بعضی نمادهای پتروشیمی، پالایشی‌ها و... از منظر تحلیلی جذاب هستند و با توجه به شرایط قیمت‌های جهانی، احتمال ثبات در نرخ‌های فعلی کامودیتی ها وجود دارد. بنابراین می‌توانیم خوش بین باشیم سودآوری شرکت‌ها در سال آینده هم تکرار شده و حتی رشد کند و بازدهی معقولی نیز نصیب سهامداران شود.

وی در ادامه افزود: اجرای این بسته به شدت می تواند به بازار سرمایه کمک کند. در کوتاه مدت تزریق منابع به صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار هم کمک شایانی به بازار خواهد کرد و می‌تواند این اطمینان خاطر را در فعالان بازار سرمایه ایجاد کند که کف سهم‌ها بسته خواهد شد. صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌تواند از سهم های ارزنده بازار خصوصا سهم‌های شاخص‌ساز حمایت کند. مشکل بازار سرمایه ما در حال حاضر فقط سمت عرضه نیست و تقاضا هم در بازار سرمایه تضعیف شده است. تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار، دلگرمی برای بازار سرمایه خواهد بود.

میرزایی ضمن تاکید بر تاثیرگذاری بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، اظهار کرد: علاوه بر بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه، سازمان بورس اقدامات دیگری هم در دست انجام دارد. از جمله بحث پیگیری کاهش مالیات که به تایید رئیس جمهور هم رسید و به شدت می‌تواند به افزایش ارزش معاملات که پاشنه آشیل بازار سرمایه شده، کمک کند. همچنین سایر موضوعات از جمله قیمت‌گذاری دستوری که در حال پیگیری است تا وزارت صمت با صنایع همکاری بیشتری داشته باشد. مجموع این اقدامات به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک زیادی خواهد کرد. البته که تمامی مشکلات با این اقدامات برطرف نخواهد شد و ما در بازار سرمایه مشکلات دیگری با برخی تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها داریم؛ ولی انتظار داریم مشکلاتی که رفع آنها در چارچوب اختیارات سازمان بورس هستند، مرتفع گردد.

میرزایی با ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه گفت: به هر حال می‌توان تصمیمات دیگری هم اتخاذ کرد که اثر مثبتی بر روی بازار سرمایه داشته باشند. در نگاه بلندمدت، تدوین یک استراتژی مشخص به کمک سازمان بورس خواهد آمد. سازمان بورس در ۳ سال گذشته بیش از ۳ تغییر مدیریتی داشته و به شدت متزلزل بوده است. هر رئیسی که وارد سازمان بورس می‌شود، دیدگاه‌های خاص خود را دارد و درگیر چالش های بی‌انتهای بازار سرمایه شدن، باعث شده روسای سازمان نتوانند استراتژی بلند مدتی تدوین کرده و به سمت تحقق آن حرکت کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد سازمان بورس در گام اول باید یک استراتژی بلندمدت با کمک نخبگان و ذی‌نفعان متعدد بازار سرمایه تدوین کند. کماکان گاهی شاهد آن هستیم که یک حقوقی، حجم قابل توجهی از سهم را به جای عرضه بلوکی، بصورت خرد روی تابلو عرضه می‌کند و بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل باید برطرف شود. ارتباط با نخبگان هم می‌بایست تقویت شود. اگرچه در ۲ سال گذشته سازمان بورس جلسات متعددی با فعالان بازار سرمایه داشته؛ اما در تصمیم‌گیری‌ها جای مشورت با نخبگان خالی است و با استفاده از این ظرفیت‌ها، می‌توان اتاق فکری در سازمان بورس تشکیل داد. بازار سرمایه بزرگ شده و به همان نسبت هم چالش‌ها و مشکلات این بازار بزرگ شده‌اند. به نظر می‌رسد در سایه همفکری با نخبگان بازار سرمایه، می‌توان روزهای روشن‌تری در این بازار رقم زد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها