ابراهیم خوری از مدیران با سابقه گلستان و برگزیده کشوری انجمن اولیاء و مربیان :

ضرورت راه اندازی لیگ های ورزشی در آموزش و پرورش

موفقیت و شایستگی های تحصیلی نیز در صورت داشتن جسم و روان سالم ، راحت تر به دست می آیند و اگر در پروراندن هر کدام از آنها قصوری صورت پذیرد ، نتیجه دلخواه ما نخواهد بود. در کسب موفقیت های تحصیلی توجه همزمان به سلامت تن و روان مورد تاکید است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ضرورت راه اندازی لیگ های ورزشی در آموزش و پرورش

به گزارشخبرنگاران گروه ورزش گزارش خبر، ، تربیت بدنی و ورزش از لحاظ اجتماعی ، یک رویکرد اجتماعی خاص است که با توسعه و گسترش آن در جامعه ، روابط اجتماعی افراد مستحکم تر و سلامت جسم و روح و شادابی آنها تضمین می گردد.

در واقع روابط اجتماعی و تربیت بدنی و ورزش بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و در تامین بهداشت روانی کودکان و نوجوانان و همچنین در جهت گیری مطلوب جامعه به سمت آرمان های مقدس و ارزش گرا بسیار موثر می باشند.

موفقیت و شایستگی های تحصیلی نیز در صورت داشتن جسم و روان سالم ، راحت تر به دست می آیند و اگر در پروراندن هر کدام از آنها قصوری صورت پذیرد ، نتیجه دلخواه ما نخواهد بود. در کسب موفقیت های تحصیلی توجه همزمان به سلامت تن و روان مورد تاکید است.

در پی نائب قهرمانی تیم آموزشگاه علامه مجلسی در مسابقات فوتسال فرهنگیان با ابراهیم خوری از مدیران باسابقه استان گلستان و مدیر آموزشگاه علامه مجلسی در خصوص اهمیت و جایگاه ورزش در آموزش و پرورش به گفتگو نشستیم:

نقش فعالیت های اجتماعی را در پر رنگ کردن رابطه بین خانواده، مدرسه و جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

بر اساس تحقیقات کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در کشورهای صنعتی حدود ده درصد از افراد جامعه به نوعی به اختلالات روانی مبتلا هستند. از این رو بهداشت روانی که هدف آن سالم سازی محیط روانی و پیشگیری از اختلالات روانی است از اهمیت شایانی برخوردار است.

همان گونه که بیماریهای جسمانی سلامت جسم انسان را تهدید می کند، برای سلامت روانی نیز خطراتی غیر قابل اجتنابی وجود دارد. در زندگی هر شخصی لحظات حساس ، موقعیتها و پیشامدهای ناگوار وجود دارد.

چگونگی تاثیر این گونه رویدادها بر روی شخص و نحوه برخورد شخص با آنها از نقطه نظرات سلامت روان بسیار حائز اهمیت است. « خانواده، مدرسه ، جامعه» سه عامل مهم در بروز و ظهور بیماریهای روانی محسوب می شوند که مسلماً حل این مشکلات هم در همین نهاد ها نهفته است.

در نتیجه در هر برنامه و طرح بهداشت روانی باید هر سه عامل فوق مورد توجه قرار گیرند. محیط روانی انسان شامل کلیه عواملی است که روی رفتار وی اثر می گذارد. هر قدر دانش آموزان و معلمان از این رفتار ها و آشفتگی های ذهنی دور تر باشند ، در یادگیری و آموزش دروس موفق تر و با انگیزه تر عملی می کنند.

یکی از علمی ترین و موثر ترین راهکار های غلبه بر آشفتگی ذهنی و رسیدن به آرامش فکری پایدار ورزش و انجام حرکات ورزشی روزانه می باشد. ورزش علاوه بر ایجاد شادابی و نشاط و بالا رفتن توان جسمی و ذهنی کودک می شود ، بلکه باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ، روحیه انتقاد پذیری و مقابله با مسائل می شود.

ورزش در مدارس و ورزش قهرمانی چه اشتراکاتی دارند؟

در اکثر کشور های پیشرفته دنیا و حتی کشور های در حال توسعه ، ورزش در مدارس زیر بنای ورزشی قهرمانی نیز محسوب می شود و استعدادیابی و برگزاری لیگ های منظم دو فاکتور اصلی و اساسی در سیاستگذاری های کلان ورزش این کشور ها به حساب می آیند.

در واقع سیاستگذاران ورزش در کشور های پیشرفته با جدی گرفتن ورزش در وهله اول مانع کژتابی های ذهنی و جسمی دانش آموزان می شوند و همانطور که اشاره شد ، از عامل جذاب و موثر ورزش در کسب موفقیت های علمی توسط دانش آموزان و ایجاد مدرسه سرزنده و پویا بهره می جویند و در وهله دوم ورزش قهرمانی را مد نظر قرار می دهند و با انجام تست های مختلف و برنامه های استعداد یابی ، قهرمانان فردا را از میان دانش آموزان امروز انتخاب می کنند و با برنامه ریزی های بلند مدت ، سعی در کسب یا حفظ جایگاه های ارزشمند ورزشی جهانی دارند.

آیا برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه ورزش مدارس مناسب است؟

در کشور ما با وجود استعداد های بی شمار ورزشی در بین دانش آموزان ، متاسفانه مسئولین ورزش کشور فقط به مقوله ورزش قهرمانی چشم دوخته اند و بدون ایجاد بستر مناسب و لازم در پرورش استعداد های ورزشی و جدی گرفتن ورزش در مدارس ، همه ساله از صید مدال های رنگارنگ المپیک سخن به میان می آوردند که کمتر هم به این مقصود می رسند.

در صورتی برنامه ریزی و قهرمان پروری باید از سنین کودکی آغاز شود و با ایجاد پایگاه های استعداد یابی ، نسل جوان و جویای نام را هدایت کرده ، آنها را در مسیری که احتمال موفقیت آنها بیشتر است ، حرکت دهیم.

چه راهکارهایی برای توسعه ورزش مدارس و آموزش و پرورش وجود دارد؟

هر چند درسال های اخیر با استخدام چند هزار معلم ورزش علی الخصوص در مدارس ابتدایی گام هایی در توسعه ورزش برداشته شد ولی باید بپذیریم پیشرفت ورزشی - که بی شک در سلامت روان جامعه و کسب موفقیت های علمی هم به سزایی دارد - با استخدام چند هزار معلم ورزش محقق نمی شود و به عبارتی شرط لازم است ولی کافی نیست.

نا گفته نماند ورزش در مدارس نباید به دانش آموزان محدود شود و معلمان و کادر مدارس هم باید در این طرح ها ورزشی دیده شوند.

جدی گرفتن ورزش در آموزشگاه ها و اجرای طرح های فراگیر و قابل اجرا در مدارس کشور، موید تربیت نسلی پویا و شاداب است که زمینه ساز افتخار آفرینی در کلیه سطوح علمی و ورزشی در عرصه ها و میادین بین المللی است. در خصوص فرهنگیان نیز باید اشاره کرد با راه اندازی لیگ های ورزشی می توان مانع از فرسودگی شغلی فرهنگیان شد و علاوه بر ایجاد نشاط، می توان زمینه سلامت جسم و روان را نیز فراهم ساخت.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها