یادداشتی از مهرداد صدرنفیسی؛

درمانگر؛ اثری آزمندانه

مینی سریال درمانگر، اثریست که به خوبی مختصات معمایی بودن را روی نقشه ی بازی نشان داده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر درمانگر؛ اثری آزمندانه

به گزارش خبر، مهرداد صدر نفیسی در یادداشت ارسالی با موضوع "درمانگر؛ اثری آزمندانه" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

اثر پیش رو تا حدی فضای فیلم های جیرانی را (البته با این نظر که فیلم های جیرانی از عنصر غافلگیری در آخر قصه بهره نمی برد) برای مخاطب خاص تداعی می کند. در خصوص اثر درمانگر می توان به به اثر خفه گی از فریدون جیرانی اشاره کرد.

نویسنده ی اثر بی شک به دنبال نوشتن فیلمنامه ای بوده است که بتواند استاندارد های سریال های مطرح دنیا را در خود جای داده باشد. البته که در این جاه طلبی بسیار موفق بوده است و در حد و اندازه خود نمره قابل قبولی می گیرد.

نویسنده با هوشیاری سوژه ای را گزیده است که با دیوانگی و روان درمانی آمیخته است. چرا که او هوشمندانه می داند آمیزش دیوانگی و هوش می تواند سوژه ی خوبی برای پرداخت اثری رازآلود باشد. او رندانه کاراکترهای تاریخ ساز دنیا (هانیبال لکستر، فارگو، دکستر و...) را که غرق در این آمیختگی بودند انتخاب می کند و از نوع پردازش به هویت آنان بهره می جوید تا جایگاه خود را به عنوان خالق اثری در فضای دیوانگی و درمانگری تثبیت کند.


مینی سریال درمانگر به خوبی از کاراکتر درمانگر در قصه استفاده می کند و جای او را به آرامی و بدون اینکه انزجار را در مخاطب ایجاد کند، از درمانگر به درمانگری در قامت کارآگاه جنایی بدل می کند. کارآگاهی که هم وجدان دارد و هم آزمند است.

کاراکتر زن سریال با اینکه نقش او به پررنگی نقش درمانگر نیست؛ اما به خوبی سیر مجنون بودن را، حتی به دروغ، در ذهن مخاطب حک می کند. او نیک می داند که برای دیوانگی به چه عناصری چنگ بیاندازد اما غافل از اینکه درمانگر پلکان آزمندی و هوش را بهتر از او پیموده است.

باید به این نکته اشاره کرد که سازنده ی اثر با استفاده از فضای مرموز اجتناب ناپذیری که در متن فیلمنامه القا می شود، به خوبی سکانس به سکانس بر جذابیت اثر می افزاید.

مینی سریال درمانگر آنچنان پرقدرت است که از پلان به پلان و از جمله و جمله ی فیلم نمی توان به راحتی گذشت. تیزبینی و استفاده از هرآنچه که برای به تصویر کشیدن اثر مهیا است، تا آنجا پیش می رود که کارگردان حتی از تیتراژ شروع فیلم برای ارائه قطره چکانی اطلاعات استفاده می کند. اطلاعاتی که با کنار گذاشتن آنچه در اپیزود آخر با فلش بک نمایش داده می شود، نفس را در سینه تماشاگر حبس می کند و تداوما مردمک چشم او را به خاطر نوع چیدمان داده ها بازتر می کند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها