بررسی دیدگاه رئیس سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو در بورس

سال گذشته برای نخستین بار انواع خودرو در بستر بورس کالا عرضه شد؛ فرایندی که رئیس سازمان بورس هدف آن را قیمت منطقی خودرو و حفظ حقوق سهام‌دار می‌داند و بر این باور است که اگر حقوق سهام‌دار حفظ شود، سازمان اصراری بر ادامه عرضه خودرو ندارد، زیرا جای خودرو در بورس نیست.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بررسی دیدگاه رئیس سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو در بورس

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، زمزمه‌های عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش می‌رسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست. هرچند در بازه زمانی ۱۰ ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته انواع و اقسام خودروهای محبوب و نامحبوب در بورس کالا عرضه شد اما آینده عرضه خودرو در بورس همواره در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

دلیل آن در ابتدا مخالفت‌های وزارت صمت و بعد دستورالعمل‌های مختلف شورای رقابت بود که نه تنها باعث می‌شد در عرضه‌ها وقفه بیفتد بلکه روی سهام خودرویی نیز تاثیرگذار بود و باعث ریزش این سهم‌ها و در نهایت باعث ریزش سهم‌های دیگر می‌شد. در این میان اما شورای عالی بورس همواره بر لزوم ادامه عرضه خودروها در بورس کالا تاکید داشت و در آخرین جلسه خود نیز این موضوع را نهایی کرد.

این اتفاق‌ها درحالی رخ داده است که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست خبری خود در سال گذشته صراحتا اعلام کرد که هدف سازمان بورس از موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا این است که حق سهام‌دار حفظ شود.

وی همچنین دلیل اینکه سازمان بورس پیشنهاد داد خودرو در بورس پذیرش شود، این بود که خودروسازها از وضعیت زیان‌دهی خارج شوند.

رئیس سازمان بورس حتی به این نکته اشاره کرد که اگر خودروسازها از محل فروش سود منطقی داشته باشند سازمان بورس مخالفتی با عرضه نشدن محصولات در بورس ندارد.

عشقی مسئولیت کامل رعایت صلاح سهام‌داران در شرکت‌های خودروسازی را متوجه هیات مدیره شرکت‌ها دانست و گفت که نمی توان عرضه کننده‌ای را مجبور کرد کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند. اما اگر تعهد دارند باید به تعهد خود عمل کنند. هدف ما این است که خودروساز زیان نکند تا حقوق سهام داران حفظ شود. اگر قیمت خودرو منطقی باشد تمایلی به عرضه آن در بورس کالا نداریم.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که اگر عرضه‌ها مستمر انجام شود قیمت‌ها نزولی خواهد شد اما با دو الی سه بار عرضه نمی توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

منبع:خبرآنلاین

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها