افزایش استرس و افسردگی شدید به ۱۶ درصد/ ۲ برابرشدن تقاضای مشاوره‌ تلفنی/افزایش بیماران روانی

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان تحلیلی از تأثیرات روانی و اجتماعی پاندمی کرونا در جامعه گفت: بررسی‌های سامانه خودارزیابی روانشناختی نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه اول شیوع کرونا ۹ تا ۱۱ درصد استرس، اضطراب و افسردگی شدید و متوسط گزارش شده است و اکنون این رقم به ۱۶ درصد افزایش یافته است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر افزایش استرس و افسردگی شدید به ۱۶ درصد/ ۲ برابرشدن تقاضای مشاوره‌ تلفنی/افزایش بیماران روانی

به گزارش خبرنگاران جامعه گزارش خبر، با اشاره به تاثیرات کرونا بر روی مسائل روانی و اجتماعی بیان کرد: فشارهای روانی به ویژه سوگ‌ گسترده­ ناشی از بحران کرونا و پیامدهای آن از یک سو و تغییرات اقتصادی و اجتماعی و افزایش گرانی و بیکاری از سوی دیگر، بستر تغییر و تعمیق الگوی آسیب­های اجتماعی را فراهم کرده است. این عوامل کارکرد افراد و احساس امنیت، کفایت و رضایت آنها را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش اختلالات روانی به ویژه اختلالات اضطرابی به عنوان زیربنای طیف وسیعی از سایر اختلالات شده است.

وحیدنیا در ادامه این گفت‌وگو به افزایش تعداد بیماران روانی بستری در کشور اشاره کرد و افزود: این مسئله مختص کشور ما نیست و همه­‌گیری کرونا شاخص‌های مربوط به سلامت روانی اجتماعی بسیاری از کشورها را تغییر داده است، اما به تناسب ظرفیت‌ها، برنامه‌های مداخلاتی و حمایت روانی و اجتماعی هر کشور، میزان تنشی که مردم تجربه می‌کنند، متفاوت است.

بنابر اظهارات وی، در این دوران تنها ۱۷ درصد از ۱۱۶ کشور جهان، بودجه‌های مربوط به خدمات سلامت روان خود را افزایش داده‌­اند که حداکثر میزان آن نیز حدود ۲ درصد از بودجه­­ بهداشتی آن کشورها بوده است.

‌مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: این شرایط برخی از گروه­‌ها را بیشتر در معرض آسیب قرار داده است. افراد دچار بیماری‌های روانی مزمن غیر­بستری و خانواده‌­های آنها نمونه ­ای از این گروه­‌ها هستند که مشکلات و نیاز آنها به دریافت خدمات بیشتر شده است. همچنین گزارشات جهانی بیانگر تشدید مشکلات گروه‌های در حال تحصیل و دانش‌آموزان و افزایش پنج برابری نیاز آنها به دریافت خدمات روانی و اجتماعی‌ است. لذا باید به زیرساخت­های لازم و تامین دسترسی‌ها بیشتر توجه شود.

تاثیر دسترسی به خدمات پیشگیرانه و واکسیناسیون بر سلامت روانی مردم

وحیدنیا با بیان تأثیر دسترسی به انواع سرویس­­‌های پیشگیرانه و درمانی بر سلامت روان مردم، یادآور شد: پیش‌­بینی افراد از امکان واکسینه ­شدن و اطمینان از وجود خدمات درمانی کافی در صورت ابتلای به بیماری، اثر تعیین‌­کننده‌­ای بر میزان استرس و اضطراب آنها دارد.

افزایش ۲ برابری تقاضای مشاوره‌ تلفنی

‌وی افزود: سازمان بهزیستی کشور در ایام کرونا و محدودیت­‌های دسترسی ناشی از آن، تلاش کرده است خدمات مشاوره خود را به صورت حضوری، تلفنی، مداخلات روانی اجتماعی مبتنی بر محلات و پویش مردمی ارائه دهد. در بحث مشاوره تلفنی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد خدمت را فراهم کرده که در مقاطعی نیز با همکاری بیشتر رسانه­‌ها در معرفی این خدمات، میزان تقاضای مشاوره تلفنی ۸ تا ۱۰ برابر افزایش یافته و در مجموع نسبت به سال‌های پیش از شیوع کرونا، حدود ۲ برابر شده است.

وحیدنیا در بخش دیگری با اشاره به طراحی سامانه جامع تامین خدمات روانشناسی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی استانداردهای خدمات مجازی را تعریف کرده و به دنبال پیاده‌­سازی آنها پس از طی ملاحظات خاص، مراحل اداری و روندهای قانونی است. پیاده­‌سازی این استانداردها در چارچوبی جدید موجب خواهد شد که هم میزان دسترسی و هم میزان اطمینان مردم به دریافت خدمات تخصصی مجازی افزایش یابد.

ضرورت پوشش بیمه‌ ای خدمات مشاوره‌ای و حمایت از قشر نیازمند

وحیدنیا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بهزیستی باتوجه به قرمز­شدن وضعیت کشور برنامه‌های جدیدتری برای کاهش بار روانی ناشی از کرونا در نظر دارد؟ گفت: در حال حاضر توسعه سرویس­‌های خدمات اجتماعی یکی از الزامات و ضرورتها است و تاکنون نهایت توان خود را برای تغییر الگوهای تامین خدمات و تقویت آنها بکار گرفته‌­ایم؛ لیکن یکی از بسترهای اصلی برای تامین خدمات تخصصی روانشناختی منسجم و پاسخگو، توسعه­ بیمه‌­های خدمات مشاوره و روانشناختی است که حمایت‌ منابع اجتماعی، قانونی و دولتی لازمه­ تامین آن و تسهیل دسترسی مردم به این خدمات است. بنابراین دولت و مجلس باید بر توسعه­ پوشش بیمه‌ ای خدمات مشاوره‌ای جهت تقویت بهره­‌گیری مردم از این خدمات و به ویژه گروه­‌های اجتماعی کم برخوردار، توجه و تامل بیشتری کنند.

وحیدنیا در بیان ضرورت تداوم و تقویت حمایت­های روانی اجتماعی اظهار کرد: سازمان بهزیستی سهم خود را در این حوزه با حمایت اجتماعی از جامعه تحت پوشش، تقویت پروتکل­ها و استانداردهای بهداشتی در مراکز نگهداری، اورژانس اجتماعی، سامانه خود ارزیابی روانشناختی، خدمات مشاوره حضوری و غیر حضوری، تامین محتواهای تخصصی، توسعه مداخلات اجتماع محور و... انجام داده و کماکان در تامین بهزیستی عمومی در تلاش خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش منابع در حوزه سلامت روان گفت: هر چند که در سازمان بهزیستی متخصصین این حوزه را بسیج کرده و از تمام ظرفیت‌های این حوزه استفاده کرده­‌ایم اما برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این حجم از تقاضا نیاز است و لازم است از سوی دولت و با حمایت مجلس منابع کافی برای پشتیبانی از خدمات اجتماعی مردم در نظر گرفته شود.

‌مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، تقویت خدمات بهداشتی کشور و افزایش اطمینان از دسترسی به این خدمات، حمایت‌های اقتصادی از حرفه‌ها و مشاغل آسیب دیده، توجه ویژه به تامین­ کنندگان خدمات، تقویت مراکز روانشناختی و حمایت از آنها، مهارت افزایی عمومی و آموزش رسانه‌ای را از جمله راهکارهای کنترل و کاهش میزان اختلالات روانی در جامعه دانست.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها