یادداشتی از آمنه برقندان

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یا ناتوانی یادگیری به معنای اختلال یک یا چند فرایند روان شناختی پایه است که به کاربرد زبان بیانی و نوشتاری مربوط می شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر اختلال یادگیری چیست؟

به گزارش خبر، آمنه برقندان درمانگر و روانشناس اختلالات اضطرابی در یادداشت ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبر در خصوص اختلالات یادگیری در کودکان آورده است ؛

آیا فرزند شما با مدرسه و انجام تکالیف چالش دارد؟ و آیا او از خواندن با صدای بلند، نوشتن دروس، حل کردن تمرینات درس ریاضی، ترس دارد؟

بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند را به خوبی انجام می‌دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند. بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی وروانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات از این قبیل کودکان بوده‌اند.

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یا ناتوانی یادگیری به معنای اختلال یک یا چند فرایند روان شناختی پایه است که به کاربرد زبان بیانی و نوشتاری مربوط می شود. این دانش آموزان از لحاظ هوش معمولی هستند یا حتی از هوش بالایی برخوردارند، هیچ مشکل جسمی از لحاظ بنیایی – شنوایی و حرکتی ندارند. اختلال رفتاری و محرومیت های فرهنگی- اقتصادی و محیطی هم ندارند. تلاش هم می کنند اما در یک یا چند درس دارای مشکلات جدی هستند.

انواع اختلالات یادگیری:

اختلال خواندن‎:‎ اختلال خواندن شایع‌ترین نوع اختلال یادگیری است. کودک در صحیح خوانی، شناسایی حروف، سرعت و دقت خواندن و درک مطلب مشکل داشته و خطاهای پایدار در خواندن دارد. کسانی‌که اختلال خواندن دارند، گاهی اعتراف می‌کنند که کلمات را درهم می‌بینند و حروف را به صورت ثابت در صفحه نمی‌بینند‎.‎

اختلال نوشتن‎: کودکانی که اختلال نوشتن دارند در هجی کردن صحیح کلمات و دیکته آن، و در رعایت دستور زبان ضعف دارند. کسانی‌که اختلال نوشتن دارند ممکن است دست خط بد، درشت نویسی، عدم رعایت خط زمینه، اشکال در فاصله گذاری، معکوس نویسی داشته باشند و در یک قطعه نوشتاری، یک کلمه مشابه را به طور متفاوت بنویسند.

اختلال ریاضی‎: کودکانی که اختلال ریاضیات دارند برحسب شدت اختلال در شناسایی نمادهای اعداد، محاسبات عددی، درک مفاهیم مربوط به عملیات ریاضی، استدلال، شناسایی و ترسیم اشکال هندسی و مفاهیم مرتبط به آنها، و حل مسئله ضعیف هستند‎.‎

ویژگی افراد مبتلا به اختلالات یادگیری:

  • دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.
  • از نظر حواس مختلف (بینایی و شنوایی و…) سالم است.
  • از نظر پیشرفت درسی و عملکرد تحصیلی با توجه به سن و هوش ضعیف است.
  • مشکلات زبانی شامل اختلال زبان درکی و یا بیانی، وارونگی کلمات و… دارد.
  • به موضوعات مطرح شده پاسخ‌های نامربوط می‌دهد.
  • حواس پرتی دارد و جزییات مهم را فراموش می‌کند.
  • دست‌ و پا چلفتی است و هماهنگی چشم و دست وی ضعیف است.
  • اعتماد به نفس پایین دارد و در زمینه‌های تحصیلی انگیزه‌ زیادی ندارد.
  • فعالیت‌های آموزشی و درسی را با تاخیر انجام می‌دهد و از پرداختن به فعالیت‌های آموزشی طفره می‌رود.
  • حافظه ضعیف دارد و مطالب را زود فراموش می‌کند.

با کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری چه می‌توان کرد؟

  • با کودک خود صحبت کرده و به طور باز و آشکار او را از مشکلی که در زمینه یادگیری دارد مطلع نمایید.
  • به او یادآوری نمایید که در یادگیری و آموزش نیاز به روشی متفاوت دارد.
  • نقاط قوت و استعدادهای او را بشناسید و جهت پرورش آنها، او را تشویق کنید.
  • او را در روش‌ها و فنونی که برای کمک به یادگیری موثر است همراهی کنید.
  • تلاش‌های او را برای رسیدن به موفقیت ارج بگذارید و حمایت کنید.
  • زمانی که او مشغول مطالعه است برای او یک مدل و الگو باشید. شما هم یک روزنامه یا کتاب بدست گرفته و مطلبی بخوانید و یا یک متن یا نامه بنویسید.
  • اهداف و انتظارات خود را واقع بینانه کنید.
  • با معلمین و اعضای مدرسه همکاری کنید.
  • زمانی که کودک شما می‌خواهد حرف بزند، به او گوش دهید.
  • از او به خاطر مشارکت در انجام امور مدرسه و قابلیت‌های خاصش قدردانی کنید و او را تصدیق و تایید کنید.
  • با توسل به روش‌های رفتاری انگیزه کودک را برای فعالیت‌های تحصیلی بالا ببرید.
  • در صورتی که مشکل توجه و تمرکز دارد با استفاده از دارو در بهبود توجه و تمرکز او را کمک کنید.
  • این کودکان نیازمند آن هستند که علاوه بر آموزش معمول کلاس، در ساعاتی از روز تحت آموزش‌های خاص توسط معلم تعلیم دیده قرار بگیرند.

علاوه بر درمان اختلالات یادگیری، باید اختلالات روانپزشکی همراه نیز مورد توجه درمانی قرار بگیرند مانند: اختلال بیش فعالی، کم توجهی، اضطراب، افسردگی و …
آموزش مهارت‌های اجتماعی را از آنان دریغ نکنید. به یاد داشته باشید اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و اوتیسم ناتوانی یادگیری به‌حساب نمی‌آیند. بهترین توصیه به والدینی که کودکانشان اختلالات یادگیری دارند این است که به‌سادگی فرزندان خود را دوست بدارند و از آن‌ها حمایت کنند. با حمایت درست و مداخله مناسب این کودکان می‌توانند انسانی موفق گردند.​

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها