کارشناس بازار سرمایه:

آمار خروج نقدینگی حقیقی‌ها، معیار مناسبی برای تحلیل بورس نیست

رسول جاویدی گفت: میزان خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه ملاک مناسبی برای پیش‌بینی وضعیت این بازار نیست. کما اینکه در تیر و مرداد سال ۹۹ ورود نقدینگی حقیقی‌ها به این بازار شدت گرفت؛ اما به رغم ورود حجم قابل توجه نقدینگی توسط حقیقی‌ها، شاهد سقوط بازار سرمایه بودیم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر آمار خروج نقدینگی حقیقی‌ها، معیار مناسبی برای تحلیل بورس نیست

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، در ۲ سال اخیر روزانه خبرهایی از خروج چندین میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی‌ از بازار سرمایه منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد این روند، خود اثر منفی بر جو روانی بازار سرمایه داشته است.

رسول جاویدی مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در این خصوص بیان کرد: خروج نقدینگی حقیقی‌ها به معنای فروش حقیقی‌ها و خرید حقوقی‌ها است. شخصا معتقدم ورود و خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه مبنای صحیحی برای تحلیل این بازار نبوده و نباید در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران تاثیرگذار باشد. اما در بازار سرمایه ما گاهی مبنای درستی برای تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد. برای مثال بسیاری از فعالان این بازار به اشتباه تصور می‌کنند خبر احیای برجام و توافق، تاثیر منفی بر روی سودآوری شرکت‌های صادرات محور بازار خواهد داشت؛ حال آنکه در صورت توافق و رفع تحریم‌ها، شرکت‌ها امکان صادرات بدون ارائه تخفیف را داشته و حتما شاهد رشد درآمدهای صادراتی شرکت‌های بورسی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: میزان خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه ملاک مناسبی برای پیش‌بینی وضعیت این بازار نیست. کما اینکه در تیر و مرداد سال ۱۳۹۹ ورود نقدینگی حقیقی‌ها به این بازار شدت گرفت؛ اما ورود نقدینگی حقیقی‌ها نتوانست رشد بازار سرمایه را رقم بزند و به رغم ورود حجم قابل توجه نقدینگی توسط حقیقی‌ها، شاهد سقوط بازار سرمایه بودیم! حالا هم خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه نباید منجر به این ذهنیت شود که بازار سرمایه رشد نخواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه ارزش معاملات، مبنای مناسب‌تری برای ارزیابی وضعیت این بازار است، گفت: وقتی می‌توان از بهبود روند معاملات بازار سرمایه صحبت کرد که شاهد تغییر چند روزه در ارزش معاملات باشیم. به عنوان مثال ارزش معاملات خرد برای یک هفته هر روز ۷ الی ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد. افزایش ارزش معاملات برای یکی دو روز، به معنای تغییر روند بازار نیست. در حال حاضر نشانه‌ای دال بر تغییر روند در بازار سرمایه مشاهده نمی‌شود. البته در مورد حجم معاملات نمی‌توان چنین تحلیلی ارائه کرد و معمولا چه در شروع روندهای نزولی و چه در آغاز روندهای صعودی، حجم معاملات افزایش می‌یابد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها