تامین و حفظ منافع سهامداران خرد با تاکید بر حاکمیت شرکتی

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان جزئیات دستورالعمل حاکمیت شرکتی اعلام کرد: طبق ماده ۲۹ این دستورالعمل، تمامی گزارش‌ها و اطلاعات از جمله صورت‌های مالی سالانه و... باید در زمان‌های مقرر طبق قوانین قبل از برگزاری مجمع پس از افشا در سامانه‌های رسمی در اختیار عموم سهامداران قرار گیرد تا منافع سرمایه‌گذاران حفظ شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تامین و حفظ منافع سهامداران خرد با تاکید بر حاکمیت شرکتی

به گزارش خبرنگاران گروه بازارسرمایه گزارش خبر، مجتبی احمدی، با بیان این که در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاری و پیگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازاری شفاف و منصفانه اوراق بهادار، سازمان بورس دستورالعمل حاکمیت شرکتی را در تیر ماه ۱۳۹۷ به شرکت‌ها ابلاغ کرد به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گفت: دستورالعمل حاکمیت شرکتی حاوی ۶ فصل و ۴۳ ماده است که برای حفاظت از سهامداران خُرد و شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به این که در فصل دوم دستورالعمل حاکمیتی شرکتی، هیات مدیره موظف است اقدامات انجام شده نسبت به این دستورالعمل را که در سرفصل جداگانه در مجمع عمومی عادی به سهامداران ابلاغ کند، افزود: افشا و شفافیت گزارشات مالی عملکرد و جریان‌های نقدی مالکیت و حاکمیت شرکتی از جمله مهم‌ترین‌های این فصل است که به طور صحیح باید افشا شود.

حفاظت از منافع سهامداران خرد

به گفته وی، مسئولیت پذیری هیات مدیره یکی از بندها و ماده‌های مهم فصل دوم است که به طور مشخص در تبصره ۳ ماده ۶ این فصل تاکید شده هیئت مدیره، مدیرعامل و مدیران ارشد باید به هنگام اخذ هرگونه تصمیم برای ناشر با حداکثر حسن نیت، منافع تمامی سهامداران از جمله سهامداران اقلیت را به صورت یکسان در نظر بگیرند.

اقرارنامه‌ای برای کمیته انتصابات

احمدی در ادامه با اشاره به فصل سوم این دستورالعمل، عنوان کرد: در این فصل به تحصیلات هیات مدیره و مدیرعامل شرکت اشاره دارد و اینکه آنها نباید هیچگونه محکومیتی داشته باشند، به همین منظور باید اقرارنامه‌ای به کمیته انتصابات آن شرکت ارائه کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس تبصره ۲ فصل سوم نیز، اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در بیش از سه شرکت و نهاد مالی نمی‌توانند عضو باشند به همین منظور اقرارنامه‌ای جداگانه باید به کمیته انتصابات آن شرکت ارائه دهند که عضویت آنها در شرکت‌های بورسی از سه شرکت تجاوز نکرده باشد.

تفویض وظایف

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در ماده ۱۳ فصل سوم دستورالعمل آمده است، هیات مدیره وظایف خود را نمی‌تواند به مدیرعامل و یا مدیران دیگر تفویض کند که از آن جمله می‌توان به تصویب و تایید صورت‌های مالی و پذیرش مسئولیت آن، معرفی تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیرعامل و قائم مقام، اعضای کمیته حسابرسی و سایر کمیته‌های تخصصی هیات مدیره، انتخاب مدیر حسابرس داخلی، تصویب معاملات با اهمیت مربوط به معاملات با اشخاص وابسته، استقراض و غیره اشاره کرد.

منشور کمیته‌ها

احمدی تصریح کرد: طبق ماده ۱۴، کلیه شرکت‌ها ملزم به داشتن سه کمیته حسابرسی، انتصابات و کمیته ریسک هستند که مجدداً در ذیل این ماده این نکته اشاره شده که هر شخص نمی‌تواند عضو بیش از سه کمیته تخصصی هیات مدیره باشد. همچنین منشور مربوط به هر یک از کمیته‌ها باید به تصویب هیات مدیره برسد.

وی ادامه داد: هیات مدیره باید نظارت کامل نسبت به فعالیت این سه کمیته داشته باشد و گزارشات آنها را مورد بررسی قرار دهد. همچنین هیات مدیره باید مدیر حسابرس داخلی را منصوب کند و مدیر حسابرس داخلی موظف است هر سه ماه یکبار گزارشی تحت عنوان بررسی موارد این شرکت را به هیات مدیره ارائه دهد تا اعضا در جریان روند اجرا و برقراری قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها قرار گیرند.

سامانه‌های رسمی افشای اطلاعات شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طبق ماده ۲۹ این دستورالعمل تمامی گزارش‌ها و اطلاعات از جمله صورت‌های مالی سالانه، گزارش تفسیری مدیریت و گزارش فعالیت هیات مدیره گزارش کنترل‌های داخلی و از جمله زمانبندی پرداخت سود و گزارش حسابرسی مستقل باید در موارد مقرر طبق قوانین مربوطه قبل از برگزاری مجمع پس از افشا در سامانه‌های رسمی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان از طریق پایگاه اینترنتی شرکت‌ها در اختیار عموم سهامداران قرار گیرد.

گزارش پایداری شرکت‌ها

احمدی بیان کرد: اخیراً شرکت‌ها در مجامع عمومی خود نسبت به تصویب کمک‌های عام المنفعه اقدام می‌کنند که در فصل ۶ این دستورالعمل که در آذر ماه ۱۴۰۱ به دستورالعمل حاکمیت شرکتی اضافه شد، به آن پرداخته و تاکید شده گزارش پایداری شرکت‌ها باید این موارد را افشا کند.

وی اضافه کرد: ۳ بُعد محیط زیست یعنی میزان ذخیره و گزارش مصرف انرژی و اقداماتی برای کاهش آثار مخرب تنوع زیست، بُعد مسئولیت اجتماعی نظیر کمک‌های عام المنفعه، دریافت گواهینامه‌های بهداشت و سلامت کارکنان و مقدار ساعات آموزش کارکنان و در نهایت بُعد اقتصادی نظیر عملکرد اقتصادی سهم بازار محصول و شاخص‌های بهره‌وری تولید و رشد شرکت باید در گزارشات پایداری به مورد توجه قرار گیرد.

فرصت کافی و معقول در مجامع

این کارشناس با اشاره به وظایف هیات مدیره در فصل ۴ دستورالعمل حاکمیتی شرکتی توضیح داد: بر اساس این فصل، باید فرصت کافی و معقولی در مجامع به منظور پرسش و پاسخ به سهامداران به منظور حفاظت از منابع سهامداران فراهم شود.

کاهش زمان پرداخت سود

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در پایان تغییر بحث پرداخت سود را یکی از موارد مهم در اساسنامه‌های ارسالی ذکر کرد و تصریح کرد: پرداخت سود باید نهایتا چهار ماه بعد از برگزاری مجمع عادی به سهامداران پرداخت شود و شرکت‌ها حق ندارند سود سهامدار عمده را قبل از پرداخت سود سهامدار خرد و دیگر سهامداران پرداخت کنند. این موضوع به سهامداران کمک می‌کند بازه زمانی ۸ ماه را به چهار ماه تقلیل داده و زودتر سود نقدی مجمع را دریافت کنند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها