در یادداشتی از معصومه علی پور کارشناس معماری - HSE؛

هر شهروند یک پاک بان

حکایت بی مهری با محیط زیست تلخ حکایتی است که در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی روایتگر سابقه ی ناروشنی با گذشته و توصیف نابسامان فعلی و آینده مبهم این خاستگاه و گهواره ی بشری در ذهن و ضمیر ماست. از مصادیق این نامهربانی البته یکی هم دفع زباله در محیط زندگی است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر هر شهروند یک پاک بان

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، معصومه علی پورکارشناس معماری - HSE در یادداشتی با عنوان هر شهروند یک پاک بان آورده است:

حکایت بی مهری با محیط زیست تلخ حکایتی است که در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی روایتگر سابقه ی ناروشنی با گذشته و توصیف نابسامان فعلی و آینده مبهم این خاستگاه و گهواره ی بشری در ذهن و ضمیر ماست. از مصادیق این نامهربانی البته یکی هم دفع زباله در محیط زندگی است. امروزه سامانه ی گسترده ای در همه شهرها و روستاها جهت دفع و دفن زباله به کار گرفته شده که بررسی این فرایند از ابتدا تا مقصد و صرف بودجه مالی و حجم پولی که در این زمینه به این امر اختصاص می یابد در حوصله این مقاله نیست.

بخش زیادی از کارگران محترم شهرداری پاک بانانی هستند که این وظیفه مهم را به عهده دارند. تردیدی نیست که دفع نکردن به موقع زباله های تولیدی نه تنها باعث ایجاد بوی تعفن و بیزار کننده در منزل و محیط زندگی است که باعث شیوع و رواج انواع بیماری هاست، آشکاراست که دفع غیر اصولی و غیر بهداشتی و از طرق دیگر مثلا فردی نیز آفاتی بدنبال دارد اینکه شهرداری ها و دهیاری ها متولی این مهم هستند از یکپارچگی و وحدت نهادهایی تصمیم گیری و عملیاتی در این حوزه دلالت دارد.

شهر ما خانه ما: سالهاست این شعار زیبا زینت بخش مکانها، لوازم و اشیاء مختلفی است که ما را احاطه کرده است. از بام تا شام در محاصره ی انواع پیام ها و پیامک ها بوده ایم، گزافه نیست که از شعار گامی فراتر نگذاشته ایم، التزام و پایبندی واقعی و عملی در رویکرد شهروندان دیده نمی شود. اصرار داریم و حق نیز همین است که خانه خود را برای پذیرایی از مهمان و آسایش بیشتر ساکنین بیارایم، اما همین که به به بیرون از منزل قدم میگذاریم آراستگی شهر و روستایمان به محاق فراموشی می سپاریم. وقت است کلاه خود را قاضی کنیم و از خویشتن بپرسیم، آیا واقعا شهر ما خانه ماست؟!! دیگر با دیده انصاف بنگریم آیا محیط شهر و روستایمان را چون مسکن خصوصی و محل زندگی خود پاکیزه نگه میداریم؟!!

دیده ایم و خوانده ایم ما با ریختن هر زباله بر زمین کمر پاک بانی مهربان را خم کرده ایم اما به راحتی ریخته ایم و نهراسیده ایم در شامی تیره بر پای رهگذری فرو آید و آسیبی برساند چه بسا آن رهگذر خود باشیم! مشاهده زباله در معبر و گذر به یقین نا خوشایند است و نا زیبا، سهل است که از نگاه ناظر بیرونی و مهمان و مسافر ناخوشایندتر. سخت است که این صحنه ها مستند داوری و قضاوت هر بیننده ایست که عابر آن شهر است و خود نیز گاهی در مقام داوری قرار می گیریم که مسافر دیاری دیگریم و وجود پدیده ای این چنین را دستاویز قضاوت قرار میدهیم و بر تمیزی و زیبایی و یا بر کثیفی و آلودگی آن دیار حکم می کنیم، بر شهردار و شهرداری و مردم آن دیار خورده می گیریم و لذا از آن مشاهدات خاطره ها می سازیم که در وقت وقتش ساکنین آن آبادی را به طعن و کنایه بکوبیم و کوچک بشماریم. چه می توان گفت که بر این عادت ناپسند هم درمان یافت شود بر آن زخم درمانی نیست.

شنیده ایم که هرگاه از دردی اجتماعی ناله بر می داریم از عالم و عامی از کارشناس تا افراد عادی از فرهنگ سازی سخن می گویند و هر یک وظیفه را بر عهده ی دیگری می دانیم در حالی که همه مسئولیم ، از نهاد خانواده تا تعلیم و تربیت و اجتماع. اگر ضرورت فراگیری و توجه به قانون و مقررات رانندگی مورد تاکید است و رد شدن از چراغ قرمز یک ناهنجاری اجتماعی توصیف می شود، چرا نریختن زباله توسط شهروندان به عنوان هنجار اجتماعی تعریف نشود و کودکان و نونهالان ما این مهم را از مهد کودک ها فرا نگیرند؟ آیا این همان فرهنک سازی نیست که هر یک به نوبه ی خود کلید حل مشکل می دانیم؟

جامعه ما خوشبختانه جامعه ای است که تقًید به اخلاق و تعًهد به شعایر دینی نزد مومنین کم نیست و افتخار دارد که رسول گرامی اسلام نظافت را از ایمان دانسته اند، و از فروع این دین مبین امر به معروف و نهی از منکر است، امر کنیم به صیانت از محیط زیست و حفظ و نگهداری و پاکیزگی محیط زندگی خود و نهی کنیم از آلودگی و بی توجهی به آن که از مصادیق آن نریختن زباله در معابر و گذرگاهاست. مبلغین و خطبای محترم نیز در جای خود از چنان نفوذ کلام ومرجعیت اجتماعی برخوردار هستند که کلامشان در میان همه ی اقشار و صنوف اجتماع مقبول افتاده و تاثیر خواهد کرد. از آموزش و پرورش که آتیه سازان مملکت را آموزش میدهد و می پروراند، انتظار بیشتر است که نسل نوجوان و جوان را متعهد و مسئول بار آورد.

در حوزه ی راهکارهای عملی و پیشنهادی می توان گفت اقدام در این حیطه نیازمند دستورالعمل و نحوه ی اقدام و شیوه نامه نیست؛ عزم جزم می خواهد و اندکی همت کافی است ما اراده کنیم و بخواهیم و کیست که نداند پس از تفریح در پارک و اقامتگاه و کوه و دشت زباله خود را در آن مکان رها نکند و در سطل زباله بریزد؟!

و یا کیست که نداند ریختن زباله در محل استراحت یعنی گرفتن فرصت و استفاده از هموطنی دیگر؟! و گذاشتن بار دیگر بر دوش خسته ای که سالها پس از استخفاف و خواری اینک پاک بانش می خوانیم و گاهی از سر ناسپاسی می گوییم کارگران شهرداری پول می گیرند تا اینجا را تمیز کنند؟! توجه نداریم که چگونه دستانی فرو تنانه آنچه را که ما از برداشتنش ابا می کنیم و شاید شرم داریم جمع می کند، بر این روش باید مهر تمامی نهاد و دگر گونه دید و عمل کرد.

هر یک خود به مصداق «کُلٌکُم راع و کُلٌکُم مسوولُ و عَن رعّیِتِهِ» مسئول حفاظت و صیانت از محیط زندگی خود چه شهر و چه روستا؛ برخیزیم که دیر شده است قبل از آنکه آیندگان بر بی مبالاتی ما لب به اعتراض گشایند و نصیب ما افسوس باشد و لب گزیدن از سر تأسف و تأثر.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها