اثربخشی راهکار نوآورانه گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برای غلبه بر چالش انرژی

در حالی که این روزها شرکت‌های فعال در صنعت فولاد در بحبوحه گرما با چالش محدودیت در تامین برق و کاهش تولید دست و پنجه نرم می‌کنند، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات موفق شده با ایجاد یک نیروگاه خودتامین، قطعی برق را در واحدهای تولید هشت مجتمع صنعتی به صفر برساند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر اثربخشی راهکار نوآورانه گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برای غلبه بر چالش انرژی

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، ین روزها تولید فولاد کشور هر سال با حجم بیشتری نسبت به سال گذشته پیش می‌رود، با این حال این صنعت اشتغالزا و ارزآور در مسیر افزایش تولید با چالش‌هایی نیز رو‌به‌رو است که یکی از اصلی‌ترین آنها تامین انرژی در فصول اوج مصرف است. فولادسازان در زمستان با قطعی گاز و در تابستان با قطعی برق در کشمکش هستند.

در این بین شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جایگاه هلدینگی که قریب به سه دهه است که در عرصه معدنکاری کشور فعالیت دارد، در اقدامی نوآورانه این مشکل را نه تنها برای خود که برای شماری دیگر از واحدهای صنعتی کشور برطرف کرده است.

این شرکت موفق شده در قالب تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارتخانه‌های صمت و نیرو شکل گرفته نخستین واحدهای نیروگاهی خودتامین کشور را احداث کند. بنابراین با احداث واحدهای ۳ و ۴ نیروگاه قدس سمنان تعداد هشت مشترک صنعتی کشور مشتمل بر شرکت‌های فولاد قائنات، ذوب آهن غرب کشور، فولاد آذربایجان، معدنی و صنعتی گل‌گهر، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، فولاد میانه، فولاد مبارکه و فولاد سنگان بخشی از برق مورد نیاز خود را از طریق این نیروگاه تامین می‌کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات این پروژه را در کنار سایر برنامه‌های توسعه‌ای خود در حوزه‌های اکتشافات، مس، زغال‌سنگ و عناصر نادر خاکی که همگام با توسعه زنجیره ارزش فولاد صورت می‌گیرد، پیش برده و با ایجاد شرکت پویاانرژی رسماً به جمع تولیدکنندگان برق کشور پیوسته است.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت نیز چندی پیش در اظهارنظری در این باره گفته بود که سیاست اصلی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، تکمیل زنجیره ارزش و برقراری توازن در زنجیره ارزش است، به عنوان مثال هر چند که تأمین برق مورد نیاز صنایع یک وظیفه حاکمیتی است اما کمبود برق و قطعی مکرر برق موجب عدم‌النفع زیادی برای شرکت‌های گروه می‌شود. از این رو، هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خود را ملزم می‌داند با تأسیس نیروگاه برق در حد توان این مشکل را تقلیل دهد؛ کمااینکه یک هلدینگ تخصصی در حوزه برق تحت عنوان شرکت «پویا انرژی» ذیل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایجاد شده است.

نگاهی به عمکلرد شرکت پویاانرژی

شرکت پویاانرژی در سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرد؛ البته پیش‌تر شرکتی بود که در زمینه معادن فعالیت می‌کرد اما با تغییر اسم و اساسنامه، شرکت تولید و توسعه پویاانرژی شکل گرفت. این مجموعه از زمان یادشده با نیروگاه سمنان و ۲۴.۵ درصد سهام شرکت گهرانرژی سیرجان کار خود را در زمینه تولید برق آغاز کرد؛ پروژه توسعه نیروگاه گازی شهید باکری سمنان یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در دستور کار این شرکت قرارگرفته و در فهرست ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی نیز قرار دارد.

این پروژه شامل دو توربین گازی با ظرفیت تولید در مجموع ۳۶۶ مگاوات برق است که به ظرفیت قبلی نیروگاه افزوده می‌شود؛ برای اجرای آن حدود ۸۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و متخصصان توانمند داخلی، طراحی و اجرای آن را بر عهده ‌دارند.

گفتنی است طرح نیروگاه سمنان به‌واسطه تحویل ۱۸۰ روز زودتر از موعد فاز نخست آن به‌نوعی رکوردشکنی در اجرای این دست پروژه‌ها به شمار می‌رود. تولید فعلی انرژی برق در کشور حدود ۱۲ هزار مگاوات کمتر از میزان موردنیاز مصرف آن است و توسعه و ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌ها در حال حاضر از نیازهای اصلی کشور به‌ویژه در بخش صنعت به شمار می‌آید.

توسعه معادن و فلزات عدم قطعی برق را تضمین می‌کند

همچنین به گفته سیدمحمدزمان جلویان، مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی، خریداران برق از نیروگاه شهید باکری سمنان از تضمین عدم قطع برق صنایع در تابستان برخوردار هستند و مشمول خاموشی تابستانی نمی‌شوند. او همچنین به این موضوع اشاره کرده است که تضمین عدم قطع در هیچ یک از نیروگاه‌های کشور وجود ندارد؛ چراکه این اولین نیروگاه از طرح ۱۰ هزار مگاوات تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو است و نیروگاه‌های ذیل این تفاهم‌نامه، دارای تضمین عدم قطع و معافیت از پرداخت حق ترانزیت برق هستند.

امروز تست‌های پایداری لازم در نیروگاه انجام شده است و با چندین واحد فولادسازی، قرارداد دوجانبه فروش برق در تبادل و نهایی‌سازی شده است.

بخش بخار نیروگاه با سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات و فاینانس در حال برنامه‌ریزی و مطالعات اولیه است. راندمان اسمی نیروگاه‌های گازی تا ۳۶ درصد برآورد می‌شود اما راندمان عملی این واحدها حداکثر به ۳۳ تا ۳۴ درصد می‌رسد که با اجرای بخش بخار و تکمیل سیکل ترکیبی، بازدهی اسمی نیروگاه از ۳۶ به ۵۴ درصد افزایش پیدا می‌کند و این مهم (تولید بخش بخار) بدون مصرف سوخت و از محل حرارت خروجی اگزوز توربین گازی تامین می‌شود.

واحد‌های گازی با تبدیل‌ شدن به سیکل ترکیبی بازدهی خود را افزایش می‌دهند و این امر با توجه به نیاز کشور به انرژی در صنایع و موضوع محدودیت تامین سوخت گاز، نقش کلیدی دارد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها