در مجمع گروه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات چه گذشت؟

روز شنبه ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۲، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با حضور ۸۷.۶ درصد از سهام‌داران شرکت در سالن تلاش برگزار شد و در پایان، این مجمع ۴۰۰ ریال سود به ازای هر سهم در میان سهام‌داران خود تقسیم کرد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر در مجمع گروه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات چه گذشت؟

به گزارش خبرنگاران گروه بازارسرمایه گزارش خبر، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در این مجمع، عنوان کرد: ترکیب سهام‌داران «ومعادن» تا تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ را گروه فولاد مبارکه (۵۰.۳۴ درصد)، صندوق بیمه روستائیان و عشایر (۱۹.۰۶درصد)، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین (۷.۷۵ درصد) و سایر سهام‌داران به میزان (۲۲.۸۵ درصد) تشکیل می‌دهد.

افزایش ۲۷۳ درصدی درآمد سرمایه‌گذاری «ومعادن»

وی در ارتباط با خلاصه ارقام سود و زیان تلفیقی «ومعادن»، عنوان کرد: درآمد سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سال ۱۴۰۱، به ۱۶ هزار و ۹۵۷ میلیارد و ۳۲۶ میلیون ریال رسیده که در مقایسه با سال پیش از آن، افزایش ۲۷۳ درصدی داشته است؛ در سال ۱۴۰۰، درآمد سرمایه‌گذاری‌های شرکت برابر با چهار هزار و ۵۵۰ میلیارد و ۸۹۴ میلیون ریال بوده است. جمع درآمدهای عملیاتی شرکت از ۱۹۹ هزار و ۵۴۲ میلیارد و ۱۷۶ میلیون در سال ۱۴۰۰، به ۲۰۱ هزار و ۶۳۳ میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال در سال گذشته رسیده که بیان‌گر افزایش یک درصدی طی این مدت بوده است. سود خالص «ومعادن» در سال ۱۴۰۱، به ۱۷۰ هزار و ۳۵۹ میلیارد و ۲۶۶ میلیون ریال رسیده که علی‌رغم محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در بازارهای گندله و کنسانتره و کاهش سود برخی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ، رقم قابل توجهی برای «معادن» محسوب می‌شود. همچنین جمع دارایی‌های شرکت در سال گذشته، ۴۷۵ هزار و ۶۹۱ میلیارد و ۴۴۷ میلیون ریال بوده که با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ (۳۲۶ هزار و ۵۷۹ میلیارد و ۵۶۸ میلیون ریال) همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه به عملکرد فروش شرکت‌های زیرمجموعه «ومعادن» در سه ماهه ابتدایی سال جاری اشاره کرد و گفت: فروش شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، آهن و فولاد ارفع و توسعه معدنی و صنعتی صبانور به ترتیب با افزایش ۵۶، ۷، ۵، ۷۲ و ۹۷ درصدی در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده که بدون شک این امر، بیانگر عملکرد قابل قبول شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در این مدت بوده است.

سعدمحمدی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون سود «ومعادن» با نرخ ارز تعیین شده از سوی بانک مرکزی ۳۹۱ میلیون دلار ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: بر اساس اهداف و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در چشم‌انداز سال ۱۴۰۶، میزان سود «ومعادن» به یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار خواهد رسید. در این بین، سهم هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه در این افزایش سود مشخص است که شرکت سنگ آهن گهرزمین ۲۵ درصد، معدنی و صنعتی گل‌گهر ۲۱ درصد، معدنی و صنعتی چادرملو ۱۳ درصد، توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ۱۰ درصد، توسعه معدنی و صنعتی صبانور ۷ درصد، فولاد اقلید پارس ۵ درصد، ملی صنایع مس ایران ۵ درصد، آهن و فولاد آرتاویل ۴ درصد، تجلی توسعه معادن و فلزات ۳ درصد و صنایع فولاد کردستان یک درصد خواهد بود.

افزایش بیش از ۱۶ درصدی قیمت سهام «ومعادن»

وی در خصوص وضعیت سهام «ومعادن» در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از اول فروردین ماه تا ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱، با افزایش ۱۶.۱۳ درصدی همراه بوده است؛ ضمن اینکه NAV شرکت از هشت هزار و ۵۷۸ در روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۱، به ۹ هزار و ۸۳۰ در روز ۲۸ اسفند ماه رسید؛ این عدد در روز ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۲، برابر با ۱۱ هزار و ۷۲ بوده که حاکی از روند صعودی NAV طی این مدت است. همچنین نسبت P/NAV «ومعادن» از ۶۱ درصد در فروردین ماه سال پیش، به ۶۴ درصد در پایان اسفند ماه همان سال افزایش یافته که رقم قابل قبولی برای یک شرکت فعال در حوزه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مدیرعامل «ومعادن» ضمن اشاره به افزایش سرمایه شرکت از ۳۱ هزار میلیارد ریال در اسفند ماه ۱۳۹۵، به ۱۹۲ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال در خرداد ماه ۱۴۰۱، اظهار داشت: پرتفوی «ومعادن» را به تفکیک صنایع سرمایه‌پذیر شامل استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری و سایر صنایع به ترتیب برابر با ۵۸.۸۴، ۸.۳۹، ۴.۱ و ۲۸.۶۷ درصد و همچنین به تفکیک بورسی و غیربورسی معادل ۹۵ و ۵ درصد تشکیل می‌دهند. ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت، در حال حاضر به یک هزار و ۶۸۸ میلیارد و ۵۸۷ میلیون ریال رسیده که نشان از افزایش ۹۸۴ درصدی مازاد ارزش پرتفوی شرکت است. ترکیب ارزش روز پرتفوی بورسی «ومعادن» را شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر (۳۰ درصد)، معدنی و صنعتی چادرملو (۱۸ درصد)، سنگ آهن گهرزمین (۱۳ درصد)، توسعه معدنی و صنعتی صبانور (۱۳ درصد)، ملی صنایع مس ایران (۸ درصد)، مجتمع فولاد خراسان (۶ درصد)، تجلی توسعه معادن و فلزات (۵ درصد)، آهن و فولاد ارفع (۴ درصد) و سایر شرکت‌ها (۳ درصد) تشکیل می‌دهند؛ ضمن اینکه ترکیب بهای تمام‌شده پرتفوی غیربورسی «ومعادن» شامل توسعه آهن و فولاد گل‌گهر (۱۵ درصد)، پویا انرژی (۱۳ درصد)، پرتو تابان معادن و فلزات (۱۱ درصد)، ایرتک (۷ درصد)، کاوند نهان زمین (۴ درصد) و سایر شرکت‌ها (۵۰ درصد) است. در حال حاضر ۳۱ شرکت در پرتفوی بورسی و ۴۵ شرکت در پرتفوی غیربورسی «ومعادن» مشغول فعالیت هستند که این مسئله، بیانگر سبد متنوع هلدینگ با مجموع ۷۶ شرکت بورسی و غیربورسی است.

سعدمحمدی در ادامه به روند تولید فولاد در جهان طی سال ۲۰۲۲ میلادی اشاره کرد و گفت: تولید فولاد در جهان از یک میلیارد و ۹۱۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۱، به یک میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش یافت که دلیل این امر، تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی و کاهش ساخت‌وساز در چین بوده است. پیش‌بینی می‌شود میزان تولید فولاد در جهان طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، به ترتیب با افزایش ۱.۴ و ۲.۵ درصدی همراه شود؛ در حالی که به نظر می‌رسد بازارهای جهانی با رشد تقاضای چندانی مواجه نخواهد شد.

سهم بالای «ومعادن» از تولید مواد معدنی در کشور

وی در ارتباط با سهم تولید «ومعادن» در بخش معدن و صنایع معدنی کشور، خاطرنشان کرد: میزان تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولاد میانی، محصولات تخت فولادی و محصولات طویل فولادی کشور به ترتیب برابر با ۵۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تن، ۵۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تن، ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تن، ۳۰ میلیون و ۴۶۰ هزار تن، هشت میلیون و ۷۳۰ هزار تن و ۱۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تن بوده است. در این میان، سهم گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولادسازی کل کشور به ترتیب معادل ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن (۵۱ درصد)، ۱۹ میلیون تن (۳۵ درصد)، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن (۲۰ درصد) و سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن (۱۲ درصد) بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یادآور شد: بر اساس آنچه در افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده و همچنین طرح‌های توسعه‌ای که در دست اقدام قرار دارند، ظرفیت تولید فولاد به ۱۰۱ میلیون تن، آهن اسفنجی به ۹۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، گندله به ۱۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و کنسانتره به ۱۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا پایان سال ۱۴۰۴ خواهد رسید که این امر مستلزم تامین حداقل خوراک ۲۳۵ میلیون تن کانسنگ با عیار حداقل ۴۰ درصد است. یکی از مهم‌ترین مباحث موجود در صنعت فولاد طی پنج تا ۱۰ سال آینده، سنگ‌آهن خواهد بود و اگر ما نتوانیم خوراک مورد نیاز شرکت‌های فولادی را طی این مدت تامین کنیم، به شدت با مشکل مواجه خواهیم شد.

سعدمحمدی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در «ومعادن»، عنوان کرد: شرکت‌ معدنی و صنعتی گل‌گهر با سرمایه‌گذاری در ۴۰ پروژه به میزان چهار میلیارد یورو، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با سرمایه‌گذاری در ۳۰ پروژه به میزان سه میلیارد یورو و شرکت سنگ آهن گهرزمین با سرمایه‌گذاری در ۱۰ پروژه به میزان دو میلیارد یورو، مجموعه سرمایه‌گذاری‌های کلان گروه را تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه میزان سرمایه‌گذاری «ومعادن» در هفت پروژه پیشران پیشرفت کشور، در مجموع به ارزش ۲.۸ میلیارد یورو برآورد می‌شود.

پیشتازی «ومعادن» در طرح پیشران پیشرفت اقتصادی

وی در ادامه به اهم پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اشاره کرد و گفت: احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی و ذوب و فولادسازی با ظرفیت‌ ۱.۶ و ۱.۱ میلیون تن در شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت دو میلیون تن در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، احداث کارخانه گندله‌سازی شهرک با ظرفیت یک میلیون تن، بلوک دوم گازی سمنان با ظرفیت ۳۴۰ مگاوات به عنوان نخستین پروژه اجرا شده از طرح پیشران اقتصادی کشور و احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های صنایع آهن و فولاد آرتاویل و فولاد اقلید پارس هر یک با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن، اهم پروژه‌های «ومعادن» را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل «ومعادن» ابراز کرد: پروژه احداث و بهره‌برداری از معدن و کارخانجات مس جانجا، یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های «ومعادن» به شمار می‌آید. پس از اکتشافات و ژئوفیزیک مجدد با استفاده از تجهیزات جدید در منطقه جانجای سیستان و بلوچستان، بیش از ۲۴۰ میلیون تن ذخیره مس با عیار ۰.۲۶ درصد کشف کردیم. در حال حاضر پیمانکار عملیات معدنی معدن انتخاب و در سایت مستقر شده و تجهیز کارگاه با سرعت در حال انجام است؛ بخشی از ماشین‌آلات معدنی به کارگاه وارد شده و حتی فعالیت‌های جاده‌سازی و مواردی که لازم است قبل از انجام عملیات معدنی انجام شود، در حال اجراست. علاوه‌براین، فاز اول احداث کارخانه الکترود گرافیتی در کارزون، احداث کارخانه فروسیلیکومنگنز در شیروان و تولید نوار نقاله‌های استیل کورد، از دیگر پروژه‌های مهم «ومعادن» به شمار می‌آیند.

سعدمحمدی با تاکید بر اینکه میزان ارز مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌های «ومعادن» ۳۴۴ میلیون یورو برآورد شده است، تاکید کرد: طرح‌های متنوعی در شرکت‌های زیرمجموعه گروه همچون معدنی و صنعتی گل‌گهر شامل افزایش ظرفیت خطوط کنسانتره طرح‌های توسعه (خطوط ۵، ۶ و ۷)، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر شامل احداث احیا مستقیم مگامدول طوبی، کاوند نهان زمین شامل معدن مس بورلی قزاقستان و معدنی و صنعتی چادرملو شامل نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان اشاره کرد.

افزایش ۸۰ میلیون تنی ذخایر سنگ‌آهن در غرب کشور

وی در ارتباط با دو اتفاق مهم در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سال ۱۴۰۱، یادآور شد: دو اقدام برجسته «ومعادن» در سال گذشته شامل انعقاد قرارداد ۸۶ میلیون یورویی نیروگاه ۳۴۰ مگاواتی سمنان و در ادامه، تبدیل آن به قرارداد ریالی در کنار اجرای ۷۰ هزار متر عملیات اکتشافی شامل ۶۰ هزار متر توسط صبانور و ۱۰ هزار متر در جانجا بوده است. با این اقدامات، ۸۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ‌آهن به ذخایر سنگ‌آهن کشور اضافه شده و مجموع ذخایر سنگ‌آهن صبانور به ۱۳۱.۹ میلیون تن رسیده است. ارزش برجای این ۸۰ میلیون تن ذخیره جدید، حداقل ۲۵۰ میلیون دلار است. همچنین ما ۶۲ هزار متر حفاری اکتشافی در غرب کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با اجرای آن، خبرهای بسیار خوبی را در آینده نزدیک برای سهام‌داران خود به همراه خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه به عملکرد شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های تجلی طی سال ۱۴۰۱ در شرکت‌های صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه برابر با ۷۹۰، معدن کار باختر ۴۹۰، صنایع فولاد کردستان ۲۰۰، سپهر تجلی ایرانیان ۱۶۰، ستاره سیمین هرمز ۱۵۸، بازرگانی ۷۵، اکتشاف تجلی ۶۹ و صبا امید غرب خاورمیانه ۳۱ میلیارد تومان برآورد شده است. پروژه‌های مختلف تجلی خوشبختانه با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و به جرات می‌توان گفت تجلی به عنوان تنها شرکت پروژه‌محور در بازار سرمایه، عملکرد بسیار خوبی را در سال گذشته به ثبت رسانده است.

سعدمحمدی ضمن تاکید بر تکمیل پروژه‌های بلوک دوم گازی نیروگاه سمنان و نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی سمنان و همچنین پیشرفت بالغ بر ۴۰ پروژه تولید آهن اسفنجی در شرکت‌ فولاد الماس آرتاویل و و ۱۰ درصدی شرکت فولاد اقلید پارس، یادآور شد: شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان، از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه «ومعادن» است که به واسطه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت، علاوه بر صنعت فولاد، خوشبختانه به دانش فنی تولید کاتالیست مورد نیاز در صنعت پتروشیمی نیز دست یافته‌ایم. این شرکت توانسته است در مدتی کوتاه، سهم قابل توجهی از تولید و فروش بازار کاتالیست را از آن خود نماید.

از دیگر دستاوردها و نتایج مثبت در شرکت‌های زیرمجموعه «ومعادن» می‌توان به رشد ۲۰۲ درصدی سود خالص شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی از ۳۴۵ میلیارد ریال به یک هزار و ۴۴ میلیارد ریال، رشد ۳۶ درصدی تولید در شرکت کک طبس از ۷۸ هزار تن به ۱۰۶ هزار تن و رشد ۲۳ درصدی فروش این شرکت از ۸۳ هزار تن به ۱۰۲ هزار تن و رشد ۱۲۸ درصدی NAV شرکت پرتو تابان معادن و فلزات از ۱۳ هزار و ۱۵ میلیارد ریال به ۲۹ هزار و ۶۷۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

وی در بخش پایانی سخن خود، یادآور شد: این نوید را به سهام‌داران محترم «ومعادن» می‌دهیم که تا پایان سال ۱۴۰۲، اخبار بسیار خوب و امیدبخشی از اقدامات ما در حوزه اکتشافات سنگ‌آهن در غرب کشور منتشر خواهد شد؛ ضمن اینکه شرکت‌های تجلی توسعه معادن و فلزات و یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه پیشرفت‌های چشمگیری در بخش اکتشافات داشته‌اند. همچنین وظیفه خود می‌دانیم که از مدیران عامل سابق «ومعادن»، فولاد مبارکه، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین و همچنین هیئت مدیره محترم «ومعادن» تشکر کنیم.

بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از مجمع عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سهام‌داران حاضر در مجمع به بیان سوالات خود پرداختند که مدیرعامل «ومعادن» به تک تک سوالات آن‌ها پاسخ داد. از جمله سوالات مطرح شده می‌توان به نحوه پرداخت حقوق دولتی و حق انتفاع معادن اشاره کرد که سعمحمدی ضمن اشاره به قوانین و بخشنامه‌های موجود در این زمینه، به بیان نظرات کارشناسانه خود در این بخش و گزارشی از اقدامات در حال انجام در این خصوص پرداخت. همچنین در پایان این مجمع، تقسیم سود ۴۰ تومانی به ازای هر سهم میان سهام‌داران تصویب شد و بودجه مسئولیت‌های اجتماعی «ومعادن» همچون سال گذشته، به مبلغ پنج میلیارد تومان به ثبت رسید.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها