پرده برداری از گزینه های احتمالی شهرداری تهران

بالاخره نتیجه ششمین انتخابات شورای شهر که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد نیز معلوم شد و در تهران برخلاف انتظارات همه 21 عضو راه یافته به شورای ششم از لیست ائتلاف است. حالا این سوال مطرح است که چه کسی قرار است در «بهشت» جایگزین «پیروز حناچی» شهردار کنونی تهران شود؟
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پرده برداری از گزینه های احتمالی شهرداری تهران

به گزارش خبرنگاران جامعه گزارش خبر به نقل از بورسان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که از مهر 99 تا کنون چهار لیست از گزینه‌های احتمالی اصولگرایان برای قرار گرفتن در صندلی شهرداری منتشر شده که نام بعضی از این افراد بعضا در دو لیست تکرار شده است. در نهایت نام 11 نفر برای حضور به عنوان شهردار اصولگرای تهران مطرح است، بعضی از این افراد البته شانس حضور در کابینه رئیسی، رئیس جمهور منتخب را نیز دارند.

از آنجایی که اعضای منتخب شورای شهر ششم، افرادی نزدیک به قالیباف، شهردار اسبق و رئیس مجلس کنونی هستند، از این رو انتظار می‌رود شهردار آتی تهران نیز فردی از یاران و نزدیکان قالیباف باشد.

چه کسانی به شورای شهر تهران راه یافتند؟

با توجه به جو حاکم در کشور، همانطور که پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 دور از ذهن نبود، در دست گرفتن شورای شهر ششم نیز توسط اصولگرایان قابل پیش‌بینی بود.

با این حال اصولگرایان بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند به اجماع برسند و با دو لیست مختلف یکی از «شورای وحدت» با سرلیستی مرتضی طلایی و دیگری از «شورای ائتلاف» با سرلیستی مهدی چمران در انتخابات شرکت کردند. با وجود اینکه انتظار می‌رفت اعضای شورای شهر ترکیبی از این دو لیست باشد و افرادی چون مرتضی طلایی نیز به شورای شهر راه یابند، اما لیست نهایی نشان داد که همه 21 منتخبین شورای شهر تهران از لیست ائتلاف هستند که نام دختر سردار شهید سلیمانی نیز در میان آنها است. گفته می‌شود از لیست ۲۱نفره شورای ائتلاف اصولگرایان ۱۱ نفر در دوره شهردار بودن محمدباقر قالیباف سمت داشته‌اند.

حالا سوال این است که شورای ائتلاف چه کسی را راهی بهشت (نام خیابانی که شهرداری تهران در آن واقع شده است) راهی می‌کنند؟

سایه قالیباف بر شهرداری

شهردار توسط شورای شهر تعیین می‌شود. شورای ائتلاف و اعضای این لیست از افراد نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران و رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی هستند، از این رو پیش‌بینی می‌شود شهردار آینده تهران فردی از نزدیکان قالیباف باشد. سه لیست تا کنون مطرح شده که بعضا اشتراکاتی دارند.

اول: لیست چهار نفره‌ای که اخیرا در برخی رسانه‌ها اعلام شده شامل محسن پیرهادی، رستم قاسمی، هابیل درویشی و مازیار حسینی هستند.

دوم: پیش از این سردار طلایی نیز مهرداد بذرپاش، سعید محمد، سردار دهقان و رستم قاسمی را به عنوان گزینه‌های احتمالی اصولگرایان برای شهرداری تهران اعلام کرد.

سوم: مهدی چمران همین دیروز اعلام کرد که شورای ائتلاف گزینه‌ای برای شهرداری تهران در نظر ندارد. با این حال جعفر تشکری هاشمی که با فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان به شورای ششم راه یافته و از یاران قدیمی قالیباف است، اخیرا نام تعدادی از مدیران سابق این نهاد در زمان مدیریت قالیباف در شهردای را به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح کرده بود. این اسامی شامل «مجتبی عبدالهی، علیرضا جاوید، پژمان پشمچی‌زاده و مازیار حسینی است.»

چهارم: اعتماد در مهر 99 اعلام کرده بود که در جلسه‌ای که بین تیم انتخاباتی قالیباف و طلایی تشکیل شده نام جواد شوشتری، علیرضا جاوید و پژمان پشمچی زاده برای گزینه شهرداری تهران مطرح شده است.

بنابراین لیست 11 نفره‌ای تا کنون برای شهرداری تهران مطرح شده است. نام رستم قاسمی، مازیار حسینی، پژمان پشمچی‌زاده، علیرضا جاوید دو بار در این لیست‌ها تکرار شده است.

لیست 7 نفره از یاران قالیباف

۱- مجتبی عبدالهی: از ابتدای حضور قالیباف در شهرداری تهران به عنوان مدیرکل پشتیبانی فعالیت خود را آغاز کرد. سپس به عنوان شهردار در مناطق ۲۰ و ۷ و پس از آن در کسوت معاون خدمات شهری و معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در مجموعه مدیریت شهری فعالیت داشت. او هم اکنون مدیرکل اوقاف استان تهران است.

۲- هابیل درویشی: مدیرعامل سابق مترو و معاون مهندسی و مدیرعامل فعلی بنیاد تعاون ناجا است. از او به عنوان گزینه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد یاد می‌شود و حتی شایعه‌هایی مبنی اختلاف‌هایش با محمدباقر قالیباف شنیده می‌شد، با این حال تا پایان دوره مدیریت قالیباف همچنان در این سمت باقی ماند.

۳- مازیار حسینی: از نزدیکان قالیباف است که نامش در دو لیست اصولگرایان برای شهردار تهران آمده است. او در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری معاون حوزه فنی و عمرانی به مدت 6 سال و معاون حمل و نقل ترافیک برای بیش از یک سال بوده است. حسینی مدتی نیز معاون وزیر راه در دولت روحانی بوده است.

۴- محسن پیرهادی: یکی از گزینه‌هایی است که شانس رسیدنش به شهرداری زیاد به نظر می‌رسد. او عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) و از نزدیکان قالیباف است. محسن پیرهادی در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با قرار گرفتن در لیست وحدت محمدباقر قالیباف توانست به مجلس راه یابد. برادر او، مهدی پیرهادی نیز با لیست شورای ائتلاف حالا به شورای شهر راه یافته است.

۵- محمد جواد شوشتری: از او به عنوان یکی از یاران نزدیک قالیباف یاد می‌شود. شوشتری در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری، سرپرست سازمان فرهنگی هنری بود، رئیس سازمان زیباسازی مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران بود. بعد از شهرداری او به جهاددانشگاهی رفت و آنجا به سمتی منصوب شد. با این حال اظهارات نشان می‌دهد پیوند نزدیک او با قالیباف همچنان حفظ شده است.

۶- پژمان پشمچی زاده: یکی از نزدیکان قالیباف است که فعالیت در شهرداری را همزمان با حضور قالیباف در شهرداری آغاز کرد و در دوران او در سمت‌هایی چون شهردار منطقه3، 5 و 7 گماشته شد. در نهایت نیز به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران منصوب شد. در زمان این انتصاب قالیباف گفته بود: «پشمچی زاده از نیروهای خوب و جوانی است که فعالیت در سمت شهرداری را از زمان من آغاز کرده است.» با این حال همراهی او و قالیباف به شهرداری محدود نشد. بعد از اینکه قالیباف به ریاست مجلس شورای اسلامی رسید، پشمچی‌زاده را نیز به عنوان معاونت نظارت بر مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

۷- علیرضا جاوید: علیرضا جاوید در زمان قالیباف شهردار سابق تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود و همچنین از او به عنوان یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد یاد می‌شود. اما نکته عجیب درباره جاوید این است که در شورای پنجم که همگی از لیست اصلاح‌طلبان به شورا راه یافته بودند، در بین 7 گزینه برای شهرداری تهران نام علیرضا جاوید نیز وجود داشت. بعدها او همچنین به عنوان مشاور نجفی شهردار اصلاح‌طلبان منصوب شد. نسبت فامیلی او با از اعضای شورای پنجم دلیل ابقای او در شهرداری مطرح می‌شود.

چهار نفری که احتمال حضور در دولت را نیز دارند

از بین 11 نفر که نامشان به عنوان شهردار تهران مطرح شده، نام 4 تن در کابینه‌های احتمالی و پیشنهادی به رئیسی دیده شده است.

۸- سعید محمد: از سال 97 به فرماندگی قرارگاه خاتم منصوب شد که این سمت را تا همین اخیر و پیش از جدی شدن بحث شرکتش در انتخابات ریاست جمهوری حفظ کرد. با این حال همزمان با بحث شرکتش در انتخابات از سوی اصولگرایان به عنوان گزینه شهردار تهران نیز مطرح شد. به طوریکه برخی بر این باورند که او از ابتدا نه برای ریاست‌جمهوری، بلکه برای شهرداری تهران در نظر گرفته‌ شده بود

۹- بذرپاش: یکی از مدیران پرحاشیه و جوان اصولگرا است که مدیریت سایپا، پارس خودرو و ... را در کارنامه خود دارد. با روی کار آمدن مجلس اصولگرای یازدهم همچنین او به ریاست دیوان محاسبات منصوب شد که البته این انتخاب به دلیل اینکه سابقه کار او 3 سال از مدتی که در قانون قید شده کمتر بود، با حواشی زیادی همراه شد. در نهایت نیز تلاش‌های قالیباف بود که او را به دیوان محاسبات رساند.

۱۰- رستم قاسمی: وزیر سابق نفت در زمان دولت احمدی نژاد و رییس اسبق قرارگاه خاتم النبیاست که در کنار مطرح شدن اسمش به عنوان شهردار آتی، احتمال حضور او در دولت رئیسی نیز بسیار زیاد است.

۱۱- سردار دهقان: داوطلب رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری که در دولت اول روحانی به عنوان وزیر دفاع منصوب شد. با این حال او نیز ارتباطاتی با قالیباف هم داشته است. از سال ۹۰ تا ۹۲ مشاور قالیباف در شهرداری بوده است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها