واکسینه‌ها هم از جهش جدید دلتا در امان نیستند

پیک پنجم از همه‌گیری کروناویروس در ایران، که قبل از اتمام پیک چهارم و از جنوب کشور آغاز شد، با ورود سویه‌های جدید این ویروس کشنده همراه بود و در میان این گونه‌ها، نوع هندی یا همان "دلتا"، بیشتر افراد را مبتلا و راهی بیمارستان کرد؛ چرایی این موضوع، یکی از پرسش‌های متداول محسوب می‌شود که متخصصان مختلف به آن پاسخ‌ داده‌اند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر واکسینه‌ها هم از جهش جدید دلتا در امان نیستند

به گزارش خبرنگاران جامعه گزارش خبر، اخیرا گمانه‌زنی‌های علمی و تخصصی پیرامون واریانت یا سویه‌های جهش یافته ویروس کووید-۱۹، به یکی از مباحث اصلی پیرامون پاندمی این بیماری بدل شده است و همانگونه که متخصصان هشدار داده بودند، واریانت دلتا، دارای خصوصیت‌هایی‌ست که آن را از گونه اصلی کروناویروس، بسیار خطرناک‌تر کرده است.

دلتا در حال تبدیل به گونه غالب کروناویروس است

یک عضو هیئت علمی گروه ژنتیک جهاددانشگاهی استان فارس در گفت و گویی، در مورد ویژگی‌های واریانت دلتای کروناویروس گفت: واریانت بسیار مسری ویروس کرونا یا واریانت دلتا، که هم‌اکنون در جهان گسترش یافته به طوریکه بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، این گونه از ویروس کرونا که چندی پیش در هند شناسایی شد، اکنون حدود ۲۵ درصد از موارد جدید عفونت کوید ۱۹ را شامل می شود و به سرعت در حال تبدیل شدن به گونه غالب و در حال چرش در کشورهای مختلف از جمله کشور عزیزمان است.

دکتر حسین جاوید با اشاره به اینکه تمام ویروس ها، از جمله ویروس SARS-Cov-۲ یا عامل عفونت کوید ۱۹ با گذشت زمان دچار تغییرات و تکامل می‌شوند، خاطرنشان کرد: یک ویروس پس از ورود به بدن و سلول‌های میزبان تکثیر شده و نسخه‌هایی از خود تولید و هر از گاهی برای تطبیق با میزبان و شرایط جدید و برای بقای خود اندکی تغییر می‌کند.

این متخصص میکروبیولوژی افزود: این تغییرات که در ماده ژنتیکی ویروس رخ می‌دهند را در اصطلاح علمی جهش یا موتاسیون می‌نامند. این جهش ها که در ویروس‌ها کاملا طبیعی است منجر به ایجاد گونه یا واریانت جدید ویروس می‌شوند. احتمال ایجاد این جهش‌ها با چرخش ویروس در جمعیت و ایجاد عفونت رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه ویروس بین افراد جمعیت هدف بیشتر جا به جا شود، به مفهوم امکان تکثیر بیشتر ویروس و امکان ایجاد موتاسیون بیشتر و در نهایت ایجاد واریانت‌های بیشتر است.

جهش‌ها قدرت کروناویروس را افزایش داد

این میکروبیولوژیست یادآور شد: گونه های جدید ویروس بسته به جایگاه موتاسیون ایجاد شده در آن‌ها دچار تغییرات مختلفی از جمله تغییر قدرت سرایت و یا شدت بیماری ایجاد شده توسط آن‌ها می‌شوند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که ممکن است همه این تغییرات افزایشی نباشند و برخی اوقات جهش‌های اشتباه باعث تضعیف ویروس‌ها شوند. اما در مورد واریانت دلتا متاسفانه جهش‌های ایجاد شده باعث افزایش قدرت سرایت و انتشار ویروس شده‌اند. به طوری که این واریانت که به B.۱.۶۱۷.۲ معروف است به عنوان پرسرایت‌ترین ویروس این خانواده شناسایی شده است. اخیرا در هند نوع جهش یافته‌ای از واریانت دلتا به نام دلتا پلاس نیز کشف شده است و اگرچه هنوز توسط سازمان بهداشت جهانی تائید نشده، اما در ۱۱ کشور دیگر نیز گزارش‌هایی از وجود واریانت دلتا پلاس وجود دارد.

دلتا واریانتی به شدت مسری و خطرناک

دکتر جاوید افزود ممکن است در رابطه با واریانت دلتا سئوالاتی در ذهن افراد ایجاد شود مثلا آیا واریانت دلتا باعث ایجاد علائم بیشتر و شدیدتر می‌شود؟ متاسفانه پاسخ به این سوال مثبت است. تحقیقات نشان داده که میزان بستری شدن افراد مبتلا به واریانت دلتا حدودا دو برابر افراد آلوده به گونه‌های دیگر است. بر اساس مطالعات دیگر علائم بیماری ناشی از واریانت دلتا شامل سردرد، آبریزش بینی و تب است، یعنی همان علائمی که در سرماخوردگی معمولی مشاهده می‌شود اما شدیدتر. علائم معمول دیگر در عفونت کوید ۱۹ شامل تنگی نفس، سرفه و مشکلات ریوی است که در افراد مبتلا به واریانت دلتا نیز مشاهده می‌شود.

واکسینه‌ها در امان نیستند

او اضافه کرد: سئوال بعدی این است که آیا واکسن ها بر علیه واریانت دلتا موثرند؟ دانشمندان معتقدند که اکثر واکسن‌های در حال استفاده در سطح جهان می‌توانند تا حدی ایمنی مناسب در مقابل واریانت دلتا ایجاد کنند و حداقل افرادی که واکسیناسیون را به صورت کامل انجام داده‌اند از شانس بستری شدن پایین‌تری در بیمارستان (که هدف اصلی واکسیناسیون است) برخوردارند.

جاویدی، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی استان فارس گفت: به طور کلی اطلاعات موجود در مورد واریانت دلتا برای ما روشن کرده است که؛ اولا واریانت دلتا به شدت مسری تر از واریانت‌های دیگر است. دوما افراد واکسینه شده اگرچه شانس ابتلای کمتری دارند اما هنوز در معرض خطر بوده و باید اقدامات محافظتی شخصی را جدی بگیرند. سوما امکان شیوه گستره این واریانت به شدت بالاست.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها