نه به روحانی یا امتداد روحانی؟

در ادامه بررسی فضا و نامزدهای انتخابات به این نکته می‌پردازیم که کاندیداهای احتمالی شاخص «نه به آقای روحانی» و نامزدهای احتمالی جریان «امتداد دولت آقای روحانی» چه‌کسانی هستند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نه به روحانی یا امتداد روحانی؟

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، نسیم خنک بهاری این روزها متناسب با تحرکات نرم سیاسی موجود در ایران است. رئیس‌جمهور جدید ایران کم‌کم به فکر تعیین سازوکار حضور در انتخابات ایران است.

تا پایان دوران روحانی 2 ماه بیشتر باقی نمانده است و با وجود بالا گرفتن دوباره کرونا در ایران، فضای انتخابات اندکی بیش از قبل در جنب‌وجوش است و شخصیت‌های سیاسی به‌تدریج در حال اعلام کاندیداتوری یا ارزیابی فضای سیاسی برای شرکت در انتخابات هستند.

هرچند برای روشن شدن فضای انتخابات همچنان فعلاً باید صبر کرد و بعد از اعلام احراز صلاحیت‌ها و ایام تبلیغات، مرزبندی‌ها به‌صورت کامل مشخص می‌شود، اما براساس آن چیزی که تا الآن در عرصه انتخابات شاهدیم، از یک منظر می‌شود گفت که در واقع دو رویکرد کلان در انتخابات وجود دارند؛ یکی منتقدان روند فعلی که خواهان تغییر سیاست‌ها و افراد دولت آقای روحانی هستند و طیف دیگری که اگرچه با توجه به عملکرد سال‌های پایانی دولت ظاهراً اظهار تفاوت خواهند کرد ولی در واقع همان امتداد دولت آقای روحانی محسوب می‌شوند.

همان‌طور که از مقدمه هم مشخص بود، در ادامه بررسی فضا و نامزدهای انتخابات، امروز به این نکته می‌پردازیم که کاندیداهای احتمالی شاخص «نه به آقای روحانی» و نامزدهای احتمالی جریان «امتداد دولت آقای روحانی» چه‌کسانی هستند.

مشخصاً آقایان رئیسی، قالیباف و جلیلی مهمترین نامزدهای احتمالی جریان نه به آقای روحانی هستند. اگرچه هنوز هیچ‌کدام از آنها اعلام رسمی کاندیداتوری نکردند ولی به‌احتمال قریب به یقین دست‌کم یکی از آنها کاندیدا خواهد شد.

همین‌جا می‌شود این خبر را هم گفت که احتمال کاندیداتوری آقای رئیسی بسیار بیشتر از گذشته و حتی به‌ادعای برخی منابع، قطعی شده است و اگر ایشان بیاید، آقایان قالیباف و جلیلی کاندیدا نخواهند شد. آقای قالیباف در دیداری که با ایشان داشته اعلام کرده است با حضور آقای رئیسی، خودش کاندیدا نخواهد شد.

افراد دیگری مثل آقایان محسن رضایی، عزت‌الله ضرغامی، رستم قاسمی، سعید محمد و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علی نیکزاد و برخی دیگر هم در این جریان حضور دارند، اگرچه نامزدهای درجه‌یک اصولگرایان محسوب نمی‌شوند.

اما افرادی را که جریان امتداد دولت آقای روحانی را تشکیل می‌دهند، یعنی هم احتمالاً با همان دست‌فرمان در اقتصاد و سیاست خارجی حرکت خواهند کرد و هم از همان دایره افراد، کارگزاران خودشان را انتخاب می‌کنند می‌شود به این نحو فهرست کرد:

1 ـ اسحاق جهانگیری: معاون اول دولت آقای روحانی یا به‌تعبیر دوستانش سوپرمن! که البته طبق نظرسنجی‌ها به‌دلیل نارضایتی مردم از عملکرد دولت، تقریباً در قعر محبوبیت این روزها قرار دارد.

2 ـ محمدجواد ظریف: ایشان تا چند وقت پیش تأکید می‌کرد و بالاتر از تأکید، قسم می‌خورد که در انتخابات نامزد نمی‌شود با این حال پست اینستاگرامی اخیر ایشان بوی نامزدی می‌دهد. ایشان هم اگر نامزد و احراز صلاحیت بشود، جزو افراد اصلی جریان امتداد روحانی خواهد بود.

برخی اخبار حاکی از این است که بعد از قطعیت عدم کاندیداتوری آقای سیدحسن خمینی، نامزدی آقای ظریف هم قطعی شده است.

3 ـ محمدرضا عارف: ظاهراً در جریان اصلاحات اختلاف زیادی نسبت به ایشان وجود دارد و علی‌رغم اینکه بعضی نامزدی ایشان را جدی می‌دانند اما برخی دیگر با آن مخالفند. گفته می‌شود که آقای خاتمی از ایشان خواسته است مثل سال 92 کنار بایستد، با این حال آقای عارف هم یک کاندیدای بالقوه مطرح برای جریان امتداد روحانی خواهد بود.

4 ـ سیدحسن خمینی: که پیشتر احتمالی کاندیداتوری‌اش مطرح بود، بخشی از این جریان به‌حساب می‌آمد اگرچه پسر ایشان و برخی دیگر از نزدیکان تأکید کردند که نامزدی آقای سیدحسن خمینی به‌هیچ‌وجه قطعی نبود و حتی در برهه‌ای قصد داشت تکذیب هم بکند، اما اعلام قطعیِ عدم‌کاندیداتوری توسط ایشان سبب شد برخی تحلیل‌گران بنویسند که نوه امام خودش را از یک دام بزرگ که توسط رادیکال‌های اصلاحات پهن شده بود بیرون بکشد.

یکی از بخش‌های این دام، معرفی به‌عنوان یکی از نمادها برای امتداد آقای روحانی بود و با توجه به کارنامه منفی آقای روحانی و جریان مؤتلف سیاسی با ایشان، قاعدتاً می‌توانست نقدهای بسیاری توسط رقبا به آقای سیدحسن مطرح بشود که شخصیت ایشان در جامعه را به‌شدت تحت تأثیر قرار بدهد.

آقایان علی لاریجانی، محسن هاشمی، آذری جهرمی، نوبخت، آخوندی، محمد شریعتمداری، پزشکیان، صادق خرازی، رضا اردکانیان، محمدناصر همتی، علی مطهری، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان و برخی دیگر که گفته‌اند احتمالاً نامزد می‌شوند، افراد دیگر جریان امتداد روحانی هستند.

در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری هم عمدتاً کاندیداها نماد دو جریان بودند؛ یک دسته نماد تغییر و عدم ادامه راه رئیس‌جمهور قبل و دیگری کاندیدایی که نماد وضع موجود به‌شمار می‌رفت،
برای مثال در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76، به‌‌رغم آنکه مرحوم هاشمی رفسنجانی و حزب نزدیک به وی (کارگزاران سازندگی) تمایل به ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی داشتند، اما مشی سیاسی و روش تبلیغاتی علی‌اکبر ناطق نوری به‌نحوی بود که مردم ایشان را نماد وضع موجود و ادامه هاشمی می‌دانستند،
همین شرایط در سال 84 هم به‌نحوی تکرار شد، یک طرف گزینه‌های مورد حمایت جناح اصلاح‌طلب و شخصِ آقای خاتمی مانند مصطفی معین یا مهدی کروبی قرار داشت و در سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد و دیگر کاندیداهایی که مخالف وضع موجود بودند،
لذا به‌نظر می‌رسد در این دوره هم شاهد شکل‌گیری یک جریان قوی از طرفداران تغییر که خواستار تجربه مدیریتی جدید باشند هستیم و در سوی دیگر، کاندیدایی که روحانی و کابینه به وی تمایل دارند.

آیا این بار هم به‌سنت انتخابات قبل و بعد از دو دوره ریاست جمهوری یک فرد، جریان مقابل او رأی خواهد آورد یا سنت‌شکنی خواهد شد؟

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها