منوچهر منطقی در مصاحبه با رادیو گفتوگو:
خودرو در بورس موقت عرضه خواهد شد
معاون وزیر صمت، عرضه خودرو به بورس را یك راهكار موقت عنوان كرد و گفت: زمانی كه عرضه و تقاضا متعادل شود بورس به عنوان یك مرحله و راهكار، كنار گذاشته میشود.

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، نشست خبری با حضور منوچهر منطقی معاون وزیر صمت و جمعی از اصحاب رسانه در برنامه «گفتگوی اقتصادی» برگزار شد.
منطقی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما مبنی بر اینكه چرا عرضه خودرو در بورس كالا منجر به توازن در بازار و كوتاه شدن دست دلالان نشد گفت: یكی از اهداف اصلی از عرضه خودرو در بورس، رسیدن محصول به دست مصرف كننده نهایی و واقعی شدن قیمتها بود اما عرضه خودرو در بورس بسیار محدود است ضمن اینكه این كار در ابتدا خیلی ضابطه مند نبود و به همین دلیل هم باعث اختلالاتی شد.
وی از تلاش وزارت صمت و سازمان بورس برای قاعده مند شدن عرضه خودرو در بورس گفت و اظهار كرد: قرار است عرضه خودرو در بورس به صورت متوالی و با تعداد كافی انجام شود تا رقابت بین تعداد كمتر باعث افزایش قیمتها نشود. به عنوان مثال تعداد عرضه خودروهای پرتیراژ حدأقل باید ۲ هزار دستگاه و خودروهای با تیراژ كمتر هم حدأقل ۵۰۰ دستگاه باشد.
معاون وزیر صمت گفت: ما برای قیمت گذاری خودروها در بورس یك حد و كفی را تعیین خواهیم كرد و برای اینكه عرضه كنندگان خودرو هم واقعی باشند مبلغ اولیهای كه دریافت میشود متناسب با نوع خودرو، بالاتر خواهد رفت.
عرضه خودرو در بورس موقت است
منطقی عرضه خودرو به بورس را یك راهكار موقت و پذیرفته شده دانست و اظهار كرد: زمانی كه عرضه و تقاضا متعادل شوند بورس به عنوان یك مرحله و راهكار، كنار گذاشته میشود و طبق برنامه ریزیها احتمالاً عرضه و تقاضای خودرو از خرداد سال آینده متعادل خواهد شد.
وی ضمن تأیید افزایش ۹۰ تا ۱۰۰ میلیونی قیمت برخی خودروها گفت: در حال حاضر خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ و دنا و تارا در بورس عرضه میشوند كه برای قرعه كشی آنها صف وجود دارد.
معاون وزیر صمت با بیان اینكه تأمین منافع دولت و وزارت صمت از طریق عرضه خودرو در بورس حرف درستی نیست افزود: دولت در ایران خودرو پنج درصد سهم دارد و تعداد خودروهای عرضه شده در بورس هم فقط زیر ۶ هزار خودرو است.
عرضه خودرو در بورس باید بخشی از زیان خودروسازان را جبران كند
منطقی همچنین به سوال خبرنگار «خبرگزاری تسنیم» مبنی بر اینكه عرضه خودروها در بورس كالا چه مقدار به جبران زیان خودروسازان كمك كرده، پاسخ داد: اگرچه یكی از اهداف عرضه خودرو در بورس پوشش زیان خودروسازان است اما تمام زیانهای خودروسازان هم صرفاً از قیمت گذاری نیست بلكه یك سری عوامل داخلی مانند بحث بهره وری نیز وجود دارند كه ما برای آنها برنامه ریزی كردیم.
وی تأكید كرد: عرضه خودرو به بورس كالا، یك ابزار موقت است و وقتی عرضه به تعداد قابل قبولی برسد و قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود بورس هم كنار خواهد رفت و خودرو در مسیر واقعی خودش قرار میگیرد.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال كه آیا مابه التفاوت قیمت پایه خودرو و قیمت بورس كالا به خزانه دولت واریز میشود یا خیر گفت: خودروهای وارداتی با تعرفه مصوب وارد كشور میشوند كه طبیعتاً قیمت آنها از قیمت پایهای كه به واردكننده میرسد بالاتر خواهد بود اما این مابه التفاوت، طبق آئین نامه مصوب هیئت دولت به خزانه دولت واریز میشود و قرار نیست به خودروسازان داده شود.
وی همچنین درمورد ۴۰ درصد داخلی سازی قطعات خودروهای وارداتی به خبرنگار تسنیم گفت: ما همه مجموعههای مرتبط به تضمین كیفیت قطعات را دور هم جمع كردیم و در حقیقت یك آزمایشگاه در سطح ملی داریم كه بین همه این مجموعهها مشترك است و گلوگاههای آن را هم به كمك معاونت علمی و فناوری و سرمایه گذاری توسط وزارت صمت رفع میكنیم.
قیمت خودروی اقتصادی چند؟!
منطقی در پاسخ به پرسش خبرنگار «خبرگزاری مهر» مبنی بر اینكه «خودروی اقتصادی» چه قیمتی خواهد داشت گفت: خودروی اقتصادی، خودرویی است كه بین محدوده ۷ تا ۱۰ هزار دلار قرار میگیرد و تغییرات ارز هم تبعاً در قیمت پایه آن تأثیر گذار خواهد بود.
معاون وزیر صمت با بیان اینكه ما در خودروهای وارداتی اولویت را به خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو دادیم گفت: ما در محموله اولیهای كه وارد كشور خواهد شد تركیبی از خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و محدوده ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو را خواهیم داشت.
خودروی ناقص در كف پاركینگها نداریم
وی درمورد اهمیت بهره وری در صنعت خودروسازی كشور اظهار كرد: سال گذشته حدود نیمی از ۸۰۰ هزار خودروی تولیدی به دلیل كسری قطعات، به كف پاركینگها منتقل میشد و در همان پاركینگ هم دچار معایب و مشكلاتی میشد اما با قاعدهای كه گذاشتیم الان خودروهای تولیدی به دست مشتری میرسد و الان چیزی تحت عنوان خودروی ناقص و دارای كسری قطعه در كف پاركینگ نداریم.
منطقی از دستور كار قرار گرفتن افزایش تعامل خودروسازان خصوصی با یكدیگر خبرداد و گفت: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ روی چهار پایه محصول با یكدیگر و پنج خودروساز خصوصی نیز روی یك پایه محصول تفاهم كردند.
تولید خودروهای برقی و هیبریدی تا سال ۱۴۰۳
معاون وزیر صمت با بیان اینكه برنامه جامع حوزه خودرو از ابتدای امسال شروع شده و فاز اول آن در راستای ارتقای بهره وری است گفت: فاز دوم این برنامه، تولید محصولات جدید روی پایههای محصول جدید است به طوریكه سال آینده شاهد عرضه محصولات كیفی تر و با قیمتهای قابل قبول خواهیم بود.
منطقی در پایان عنوان كرد: تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی نیز با بازیگری شركتهای دانش بنیان تا انتهای سال ۱۴۰۳ به نتایج خوبی خواهد رسید.