اینترکانتینتال؛ بورسی پیشگام در حوزه تجارت جهانی کالا

بورس اینترکانتینتال، از جمله بورس‌های پیشگام در حوزه تجارت جهانی کالا و ارائه‌دهنده خدمات تسویه وجوه است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر اینترکانتینتال؛ بورسی پیشگام در حوزه تجارت جهانی کالا

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، بورس اینترکانتینتال (Intercontinental Exchange ICE) یکی از بورس‌های پیشگام در حوزه تجارت جهانی کالا و ارائه‌دهنده خدمات تسویه وجوه است. عمده فعالیت این بورس در بازارهای انرژی، کالاهای کشاورزی، فلزات، نرخ بهره، سهام، صندوق‌های قابل معامله ETF، معاملات مشتقه اعتباری، دارایی‌های دیجیتال، اوراق قرضه و ارزها و همچنین خدمات و فناوری وام مسکن است.

این بورس، برخی بازارهای جهانی فرابورس (OTC) و مبادلات آتی تنظیم‌شده را نیز مدیریت می‌کند.

این شرکت در Fortune ۵۰۰، S&P ۵۰۰ و Russell ۱۰۰۰ فهرست شده و دارای بازارهایی برای بازارهای مالی و کالایی است و ۱۲ بورس و بازار تنظیم شده را اداره می‌کند. این بازارها شامل بورس های آتی ICE در ایالات متحده، کانادا و اروپا، بورس های آتی در اروپا، بورس نیویورک، بورس اوراق بهادار و بازارهای انرژی، اعتبار و سهام OTC می‌شود.

ICE همچنین دارای شش مرکز تسویه حساب مرکزی است و از دفاتری در شهرهایی همچون در آتلانتا، نیویورک، لندن، شیکاگو، بدفورد، هیوستون، وینیپگ، آمستردام، کلگری، واشنگتن دی سی، سانفرانسیسکو، تل آویو، رم، حیدرآباد، سنگاپور و ملبورن برخوردار است.

اذغام و تملک‌های بورس اینترکانتینتال

جفری اسپریچر یک توسعه‌دهنده نیروگاه بود که نیاز به بازار یکپارچه گاز طبیعی مورد استفاده برای سوخت نیروگاه‌ها را تشخیص داد. در اواخر دهه ۱۹۹۰، شرکت Continental Power Exchange, Inc. را با هدف توسعه یک پلتفرم مبتنی بر اینترنت به منظور ارائه ساختار بازار شفاف‌تر و کارآمد برای تجارت کالاهای انرژی در خارج از بورس خریداری کرد.

ماه مه ۲۰۰۰؛ ICE توسط اسپریچر تاسیس شد و از طریق گلدمن ساکس، مورگان استنلی، BP، توتال، شل، دویچه بانک و سوسیته جنرال مورد حمایت قرار گرفت.

بورس جدید شفافیت قیمت، کارایی، نقدینگی را افزایش داد و هزینه های کمتری نسبت به معاملات دستی داشت. در حالی که تمرکز اصلی شرکت بر محصولات انرژی (نفت خام و تصفیه شده، گاز طبیعی، برق و گازهای گلخانه‌ای) بود، متعاقباً خریدها فعالیت خود را به کالاهای نرم (شکر، پنبه و قهوه)، ارز خارجی و معاملات آتی شاخص سهام گسترش دادند.

ژوئن ۲۰۰۱؛ آی‌سی‌ای با هدف وسعت بخشیدن فعالیت‌هایش در حوزه قراردادهای آتی، بورس بین‌المللی نفت (IPE) لندن را خرید و نام آن را به بورس قراردادهای آتی اینترکانتینتال اروپا تغییر داد و این‌گونه رهبری بورس معاملات آتی انرژی به‌صورت حراج حضوری صحن را در اروپا به‌ عهده گرفت.

آوریل ۲۰۰۵؛ کل سبد معاملات آتی انرژی آی‌سی‌ای کاملا الکترونیکی شد و بورس بین‌المللی نفت تعطیل شد و از نوامبر ۲۰۰۵ بورس اینترکانتینتال به شرکت سهامی تبدیل شد.

۲۰۰۷؛ این شرکت پس از خریدن دو بورس هیات تجاری نیویورک (NYBOT) و بازار کالاهای شیمیایی ChemConnect به‌سرعت رشد کرد و نام هیات تجاری نیویورک را به بورس قراردادهای آتی اینترکانتینتال آمریکا تغییر داد. همچنین آی‌سی‌ای در سکوت خبری بورس ۱۲۰ ساله کالای وینیپگ کانادا را که برای قراردهای آتی روغن کانولا معروف بود با قیمت ۴۰ میلیون دلار خرید.

ژانویه ۲۰۰۸؛ نام بورس کالای وینیپگ را به بورس قراردادهای آتی اینترکانتینتال کانادا تغییر داد و در ژوئن ۲۰۰۸ اعلام کرد که برای خرید و ادغام قطعی گروه کریدیتکس (Creditex Group) -کارگزار قراردادهای سوآپ پیش‌فرض اعتبار (CDS) و اوراق قرضه به توافق رسیده است. مبلغ معامله در مجموع ۶۲۵ ‌میلیون دلار بود که شامل حدود ۵۶۵ میلیون دلار به‌صورت سهام عادی آی‌سی‌ای و ۶۰ میلیون دلار به‌صورت نقد می‌شد. پس از عقد قرارداد، Creditex Group به شرکت تابعه کاملا تحت مالکیت بورس اینترکانتینتال تبدیل شد.

آوریل ۲۰۱۰؛ بورس اقلیم پی‌اس‌سی و بورس اقلیم اروپا را خرید و این دو بورس را به زیرمجموعه بستر تجارت قراردادهای آتی اینترکانتینتال اروپا افزود. بورس قراردادهای آتی اینترکانتینتال اروپا بازار پیشگام در حوزه کالاهای مرتبط با محیط‌زیست، اقلیم و انتشار دی‌اکسید کربن است که محصولاتش را براساس الزامات الگوی تجارت گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا عرضه می‌کند.

سپتامبر ۲۰۱۴؛ آی‌سی‌ای اعلام کرد که با خرید SuperDerivatives -شرکت فعال در حوزه تحلیل مدیریت ریسک، تحلیل داده‌های بازار مالی و خدمات ارزش‌گذاری- توافق کرده است. توافقی که با خرید SuperDerivative به قیمت ۳۵۰ میلیون دلار به سرانجام رسید.

اکتبر ۲۰۱۵؛ آی‌سی‌ای اعلام کرد که برای خرید شرکت داده‌های تکاملی (‌آی‌دی‌سی)- ارائه‌دهنده داده‌های بازار مالی، تحلیل داده‌ها و ارائه‌دهنده راه‌حل‌های تجاری مرتبط به توافق قطعی رسیده است. ارزش این خرید حدود ۲/۵ میلیارد دلار ارزیابی شد. دسامبر ۲۰۱۵ آی‌سی‌ای از خرید شرکت Trayport به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار خبر داد. Trayport بستری برپایه فناوری است که معامله‌گران، کارگزاران و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی را به سامانه‌های تجارت الکترونیک و تسویه وجوه در بازار انرژی متصل می‌کند.

فوریه ۲۰۱۷؛ آی‌سی‌ای اعلام کرد که برای خرید TMX Atrium -بستر برون‌نت و خدمات بی‌سیم- با گروه تی‌ام‌ایکس به توافق رسیده است. شرکت خدمات مالی کانادایی گروه تی‌ام‌اکس در حوزه مدیریت بازار بورس اوراق بهادار و بازار معاملات آتی فعالیت می‌کند. همچنین در اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که ۴.۷ درصد از سهام شرکت تسویه وجوه Euroclear را به مبلغ ۲۷۵ میلیون یورو خریده است.

آوریل ۲۰۱۸؛ آی‌سی‌ای اعلام کرد که برای خرید بورس اوراق بهادار شیکاگو (CHX) به توافق رسیده است. همچنین در ماه می ۲۰۱۸ اعلام کرد که قراردادی برای خرید TMC Bonds LLC به مبلغ ۶۸۵ میلیون دلار به‌صورت نقدی منعقد کرده است. بورس اوراق قرضه TMC Bonds که در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد یک بازار با درآمد ثابت است که از معاملات ناشناس در طبقات مختلف دارایی ازجمله شهرداری‌ها، شرکت‌ها، خزانه‌داری، آژانس‌ها و گواهی‌های سپرده پشتیبانی می‌کند.

ماه می ۲۰۱۹؛ آی‌سی‌ای اعلام کرد که برای خرید سیمپلی‌فایل به توافق رسیده است. سیمپلی‌فایل شبکه‌ای را اجرا می‌کند که عوامل و حوزه‌های قضایی مرتبط با سوابق وام‌های مسکن را به هم متصل می‌کند. آی‌سی‌ای برای خرید سیمپلی‌فایل که مقر آن در یوتا است ۳۳۵ میلیون دلار پرداخت کرد.

آگوست ۲۰۲۰؛ آی‌سی‌ای اعلام کرد برای خرید Ellie Mae، ارائه‌دهنده بستر ابری فعال در حوزه صنعت مالی وام مسکن، به ارزش حدود ۱۱ میلیارد دلار به توافق قطعی رسیده است این معامله در سپتامبر ۲۰۲۰ پس از تایید مقررات با موفقیت انجام شد.

عملیات بورس اینترکانتینتال

ICE خدمات مبادله‌ای و تسویه حساب را در تعدادی از بازارهای مختلف ارائه می دهد.

محصولات اصلی این بورس عبارتند از:

* معاملات آتی و اختیار معامله در بورس

* کشاورزی

* امور مالی

* نفت خام و تصفیه شده

* برق

* گاز طبیعی / مایعات

خدمات بورس اینترکانتینتال

در ژوئن ۲۰۱۶، این بورس خدمات گسترده فناوری محور را معرفی کرد که داده‌های مبادله، ارزش‌گذاری، تجزیه و تحلیل و سایر نرم‌افزارهای مورد استفاده توسط بورس نیویورک (NYSE) و SuperDerivatives را ترکیب می‌کرد.

این بورس، ارائه‌دهنده زیرساخت‌های بازار، خدمات داده و راه‌حل‌های فناوری برای طیف وسیعی از مشتریان از جمله مؤسسات مالی، شرکت‌ها و نهادهای دولتی است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها