ارزش ویژه برند تجاری

امروزه برند تجاری تنها يك ابزار كارآمد در دست مديران نيست، كه يك الزام استراتژيك است و سازمان ها را در جهت خلق ارزش بيشتر و ايجاد مزيتهاي رقابتي پايدار ترغيب مي كند.

ارزش ویژه برند تجاری

بنا به یادداشت ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبر از سوی سرکار خانم سمیرا نیازی، امروزه ارزش ویژه برند تجاری یک عامل تعیین کننده در ارزش شرکتها وبازار سهام است. وسهامداران، مدیران، اعتبار دهندگان و سایر ذینفعان ارزش ویژه برند را نوعی دارایی به شمار می آورند که تعیین کننده ارزش سهام شرکت ها می باشد. ارزش ویژه برند منعکس کننده فعاليتها و وضعيت مالي شرکت است، پس  می تواند یک عامل کلیدی درفعالیت های بازاریابی و همچنین منبع مزیت رقابتی باشد.

ارزش ويژه برند حاصـل از پاسـخ هـاي متمـايز مشتريان به برند تجاری است و اين تمايز از برند تجاری و شناخت آن نشأت می گیرد. آنچه كه برند را قدرتمنـد مـي سـازد، بازتاب فعاليتهاي ايجاد برند، در تشكيل بلوكهاي برندتجاری در ذهن مشتريان  است. دلیل اهمیت ارزش ویژه برند ارزشی است که مشتریان در پی کسب آن هستند و اگر ارزش های موجود متعدد و پرشمار باشند زنجیره ای از ارزش را ایجاد می کنند. این موضوع می تواند بهره وری و عملکرد مالی شرکت ازجمله:  ساختار سرمایه، نرخ اعتباری شرکت ، منابع مالی شرکت و سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار دهد.

نام تجاري، مانند سرمايه ، فناوري ویا مواد اوليه در ايجاد ارزش افزوده براي يك سازمان نقش مهمی ایفا می کند.  مشتري و سازمان هردو از مزاياي برند بهره مند می شوند. زماني كه مصرف كننده تجربه يكبار استفاده از يك برند را دارد، تمايل به استفاده مجدد از آن محصول بالا مي رود. نام هاي تجاري اطلاعاتي در مورد عملكرد و ساير جنبه هاي كالا در اختیار مشتری قرار می دهد و باعث مي شوند مشتریان ريسك كمتري را متحمل شوند. بدیهی است بين عملكرد و اعتبار شركت يك رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، به اين صورت كه افزايش اعتبار باعث افزايش سهم بازار شرکتها و در نهایت منجر به افزايش ارزش آنها مي گردد. ارزش ویژه برند در کنار سیاست های بلند مدت مدیران شرکتها در انتخاب روش های تامین مالی علاوه بر اینکه گزینه های تامین مالی را افزایش می دهد موجب افزایش جذب سرمایه های جدید با هزینه های کمتر می شود.

امروزه برند تنها يك ابزار كارآمد در دست مديران نيست، كه يك الزام استراتژيك است و سازمان ها را در جهت خلق ارزش بيشتر و ايجاد مزيتهاي رقابتي پايدار ترغيب مي كند. زنجیره ارزش مالی برند، زنجیره ای از جذب منابع با ارزش است که کارا بودن سیستم بازاریابی شرکتها، کاهش ریسک سرمایه گذاری و کاهش هزینه های فرایندی را تقویت می کند.

علاوه برآن خلق ارزش های بیشتر توسط معیارهای بازاریابی نیز می تواند گامی رو به جلو برای شرکتها باشد زیرا با کاهش هزینه های اضافی، ساختار مالی شرکتها را بهبود می بخشد. یک برند ارزشمند مزیت رقابتي محسوب مي شود، و شرکت مي تواند بر پایة آن قيمت بالاتری را برای محصولاتش تعيين کند، در نتیجه اهرم تجاری بهتری برای شرکت ایجاد خواهد شد و حاشيه سود افزایش می یابد. ارزش ویژه برند نقش بسزایی در تامین منابع مالی شرکت ها دارد.

زیرا :

1- از شرکت ها در برابر ورشکسته شدن محافظت  می کند.

2- محدودیت های سرمایه گذاری برای فعال کردن رشد شرکت را کاهش می دهد.

یک برند ارزشمند فروش بالاتری دارد پس فرصت و توانایی بیشتری برای استفاده از تسهیلات و اعتبارات بانکی را ایجاد می کند. شرکت های دارای برند معتبر، برای دریافت تسهیلات بانکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی، رتبه اعتبارسنجی بیشتری برخوردارند . نام تجاری(برند) یک سیگنال قوی برای اعتبار شرکت ها است و موجب افزایش منابع مالی شرکتها و تسهیل دسترسی به سرمایه های تازه می شود.

نتیجه گیری:

همان طور که می دانیم شرکتهایی که سرمایه گذاری های جدید خود را توسط وجوه داخلی تامین مالی می کنند ممکن است توانایی کمتری برای تعدیل ساختار سرمایه داشته باشند، بنابراین نیاز به تامین منابع مالی خارج از شرکت دارند. با توجه به نیاز شرکت‌ها در تأمین سرمایه‌های مورد نیاز خود، تأمین این منابع و به دست آوردن وجوهی که کمترین هزینه‌های مالی و بیشترین انعطاف‌پذیری را برای شرکت در برداشته باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است. ارزش ویژه برند می تواند با حداقل هزینه این منابع را تامین نماید.