معرفی صنعت شوینده؛

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

رشد فرهنگ جامعه از یک سو و افزایش آگاهی استفاده‌کنندگان از تنوع تولیدات شوینده از سوی دیگر، باعث بالا رفتن میزان مصرف محصولات شوینده در پنج دهه اخیر شده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، امروزه اهمیت نظافت و پاکیزگی در میان مردم جهان باعث شده است که شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها اهمیتی هم‌عرض با زندگی و حیات انسان‌ها پیدا کنند. در دنیای مدرن که بهداشت و سلامتی یکی از فاکتورهای نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی برای جوامع به‌حساب می‌آید، مواد شوینده و پاک‌کننده از اهمیتی دوچندان برخوردارند و نقش این مواد در زندگی مردم و بالا بردن سطح زندگی، رفاه و سلامتی بیش از پیش آشکار شده است. به همین دلیل، صنعت شوینده در دسته صنایع بزرگی طبقه‎بندی می‌شود که رشد آن نمایانگر پیشرفت آن جامعه است.

نگاهی به وضعیت بازار جهانی

تقریباً بیش از ۷۰ درصد مردم جهان از مواد شوینده مایع و پودری برای شست‌وشو و نظافت استفاده می‌کنند. اهمیت دادن به نظافت و پاکیزگی در میان مردم جهان باعث شده است روزانه حجم انبوهی از تقاضا برای انواع شوینده به‌وجود آید و متناسب با آن نیز سیل گسترده‌ای از این محصولات با ترکیبات قوی‌تر و در رنگ‌های مختلف و اسانس‌های جدید به بازارهای جهانی سرازیر شود.

در این میان، مواد شوینده تنها محصولاتی هستند که میزان تقاضا برای آن‌ها در همه نقاط جهان به‌صورت یکسان است. ایران با داشتن ۹۵ درصد متقاضی همراه با مصر و قطر در یک رده قرار دارد و می‌توان گفت بیش از ۸۰ میلیون ایرانی متقاضی مصرف مواد شوینده هستند.

از طرف دیگر، وجود بازار جهانی برای این محصولات نشان می‌دهد که ۱۰۰ درصد مردم در سنگاپور، اندونزی و آرژانتین استفاده از این محصولات را در سبد روزانه خود قرار داده‌اند و رتبه اول را در استفاده از آن‌ها دارند. همچنین هلند، کرواسی، چین، ژاپن، مالزی، اسلواکی، آمریکا و تایلند هر کدام با ۹۹ درصد متقاضی، حائز رتبه دوم در استفاده از این مواد چه به‌صورت پودری و چه مایع هستند.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

در شکل ۱، نرخ رشد مناطق تا سال ۲۰۲۵ میلادی پیش‌بینی شده است که قسمت‌های سبزرنگ بیشترین رشد، زردرنگ رشد متوسط و قرمزرنگ کمترین رشد را خواهند داشت.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

همچنین، مبلغ کل صادرات در دنیا برابر با ۳۱ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود این مبلغ تا سال ۲۰۲۵ میلادی رشدی ۵ درصدی داشته باشد. مبلغ واردات نیز برابر با ۳۱ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۳۳ میلیارد دلار برسد.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

وضعیت صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در کشور

تولید مواد شوینده در کشور ایران قدمت طولانی دارد و به دهه ۱۳۳۰ هجری شمسی بازمی‌گردد. در حدود سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۴ با ورود پودرهای شوینده به شهرهای بزرگ، کاربرد این مواد به‌شکل امروزی متداول شد. رشد فرهنگ جامعه از یک سو و افزایش آگاهی استفاده‌کنندگان از تنوع تولیدات شوینده از سوی دیگر، باعث بالا رفتن میزان مصرف محصولات شوینده در پنج دهه اخیر شده است.

این افزایش مصرف، افزایش تولید و ارتقای سطح کیفی محصولات شوینده را نیز در پی داشته است.

به‌طور متوسط، صادرات سالانه ایران در مواد شوینده و صنایع وابسته در حدود ۱۸۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار است.

گفتنی است، علیرغم غنی بودن کشور از منابع نفت و گاز، بعضاً شرکت‌ها در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه می‌شوند. در این صنعت بیش از بیست نوع ماده اصلی وجود دارد که در بین آن‌ها می‌توان به پلی اتیلن، آلکیل بنزن خطی، پلی اتیلن ترفتالات، الکل چرب اتوکسیله، پلی پروپیلن، آیروپین، سدیم تری فسفات، سدیم سولفات، سدیم سیلیکات، سدیم، تگزوسیل، اسانس‌ها، آنزیم‌ها و انواع رنگ‌ها اشاره‌ کرد.

اکثر این مواد از شرکت‌های پتروشیمی تأمین می‌شوند سپس به مواد اولیه موردنیاز محصولات شوینده تبدیل و در این مرحله بخشی از آن به کشورهایی از جمله عراق، افغانستان و ارمنستان صادر می‌شود. همچنین، در این بین، حدود ۴۰-۳۰ درصد از مواد اولیه موردنیاز برای تولید محصولات به کشور وارد می‌شود. سپس، این مواد اولیه به محصولات نهایی تبدیل و به بخش توزیع فرستاده می‌شوند.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

وضعیت بازار صنعت شوینده در جهان:

- رشد تولید محصولات شوینده بین سالهای ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۷ بیش از ۴درصد پیش بینی می‌شود

- بیشترین رشد مصرف در آسیا اقیانوسیه بویژه در هند و چین است

- ارزش بازار صنعت شوینده در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۴۱ میلیارد دلار بوده است

- افزایش نگرانی‌های افراد از گسترش ویروس و باکتری سبب افزایش مصرف مواد شوینده شد، به گونه‌ای که میزان هزینه‌های مواد آرایشی و بهداشتی در آمریکا از ۴۵۷ دلار به ۵۳۷ دلار در سال ۲۰۲۰ برسد.

بزرگترین تولید کنندگان جهان 

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

بزرگترین مصرف کنندگان

بزرگترین مصرف کنندگان مواد شوینده به ترتیب چین (۲۰میلیون تن) معادل ۲۲ درصد مصرف جهان، آمریکا (۱۰ میلیون تن) و هند (۷.۶)میلیون تن معادل( ۸.۲ )مصرف جهانی را دارا هستند.

بزرگترین بازارمصرف مواد شوینده در جهان از منظر ارزش به ترتیب آمریکا (۲۳.۵ میلیارد دلار)، چین (۲۰.۴ میلیارد دلار) و هند (۱۰.۳ میلیارد دلار) است که در مجموع ۴۲درصد بازار جهان را در اختیار دارند.

رشد مصرف سالانه مواد شوینده بین سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۹ در چین بالغ بر ۲.۳درصد، آمریکا ۱.۷درصد و هند ۲درصد در سال است.

کشورهایی از جمله برزیل، ژاپن، اندونزی، مکزیک، نیجریه، ایران، ترکیه، روسیه، اسپانیا و ویتنام در رتبه‌های بعدی قرار دارند که در مجموع سهم ۲۵درصدی از این بازار در اختیار دارند.

کشورهای ترکیه، اسپانیا و آمریکا با سرانه مصرف به ترتیب ۳۷ ،۳۴ و ۳۰ کیلو گرم به ازای هر نفر، بیشترین مصرف کنندگان مواد شوینده و پاکننده در سال ۲۰۲۰ هستند.

ارزش بازار صنعت شوینده و پیش بینی تا سال ۲۰۲۶

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

پیش بینی می‌شود ارزش بازار صنعت شوینده در سال ۲۰۲۶ به مبلغ ۱۸۱ میلیارد دلار برسد.

بزرگترین وارد کنندگان از منظر مقدار واردات

آلمان، آمریکا و چین به ترتیب با ۸.۲ ، ۱.۲ و ۹.۱ میلیارد دلار بزرگترین واردکنندگان از منظر ارزش هستند در حالی‌که چین بیشترین درصد رشد واردات را در میان ۳ کشور دارا است.

در سال ۲۰۲۰ ارزش واردات هر تن مواد شوینده بالغ بر ۱۵۸۷دلار در هر تن بوده و در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۰ بیشترین نسبت قیمت به تناژ در سال ۲۰۱۴ و مبلغ ۱۷۱۷ دلار به ازای هر تن است.

در این اثنا بیشترین ارزش واردات به ازای هر تن مربوط به آمریکا به ۲۱۵۰ دلار در حالی‌که عراق با ۹۲۹ دلار کمترین ارزش واردات به ازی هر تن را دارا بوده است.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

وضعیت صادرات جهان در ۲۰۲۲

مبلغ صادارت در کل دنیا ۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بوده است که پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۵درصد افزایش یابد.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

اتحادیه اروپا بیشترین میزان صادرات مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی را دارد

صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی در ایران

ظرفیت تولید مواد شوینده با حدود ۲۲۰ تولید کننده برابر با ۴ میلیون تن

میزان تولید حدود ۱.۵ میلیون تن که بیشتر از میزان مصرف داخل است.

حدود ۸۵ درصد از محصوالت در داخل کشور به فروش می‌رسد

عمده مواد میانی وارداتی است (حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد)

ایران، هند و ترکیه قطب های تولید مواد شوینده و بهداشتی در منطقه هستند.

ایران به لحاظ توان صادرات بعد از ترکیه رتبه دوم را در منطقه دارد.

پیش بینی ظرفیت صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری

وجود یک بازار ۸۵ میلیون نفری در داخل و بازار ۲۷۰ میلیون نفری کشورهای همسایه

سهم ایران در بازار جهانی حدود۵۴ صدم درصد است

زنجیره تولید و چرخش نهاده‌ها در تولید شوینده‌ها

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

صادرات مواد شوینده و آرایشی بهداشتی

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

فرصت‌ها و تهدیدها

وجود بازار ۸۵ میلیونی داخلی، روند رو به رشد مصرف و تقاضای ۹۰درصدی جامعه، قدمت، فناوری و تجهیزات، مواد اولیه در دسترس و هزینه های تولید از جمله فرصت های این صنعت ومسائلی چون تحریم‌های بین المللی، وارادات ۳۰-۴۰ درصدی مواد و اولیه، نوسانات نرخ ارز، تعداد بالای تولید کنندگان و فروش با تخفیفات جهت تصاحب بازار داخلی، کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی در سال‌های اخیر، تقسیم سود بالاو هزینه تبلیغات از تهدیدهای این صنعت به شمار می رود.

قیمت‌گذاری توسط انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران صورت می‌گیرد اما تعدادی از محصولات که در سید خانوارها ضروری است نیاز به تایید سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان است.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

تقسیم بندی اصلی محصولات این صنعت عبارتند از:

انواع پودرهای شوینده

شیشه پاک کن

انواع مایعات شوینده

ضدعفونی کننده و خوشبوکننده

شامپو،خمیر دندان، انواع مواد )جامد یا مایع( شوینده و تقویت کننده

انواع لوازم آرایشی

انواع محصولات سلولزی

وضعیت صنعت شوینده در بازار سرمایه

(رتبه بندی صنایع از حیت ارزش بازار- میلیارد ریال)

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

ارزش بازار صنعت شوینده و پاک کننده، معادل ۳درصد ارزش بازار صنعت پتروشیمی حاضر در بورس است.

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

روند فروش مقایسه ای شرکتهای بورسی و فرابورسی

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

تغییرات سهم بازار فروش شرکت‌ها (ریالی)

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

اجزای بهای تمام شده

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری صنعت آرایشی و بهداشتی

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها