۶ کارشناس بازار سرمایه از رفع دغدغه سهامدارن خرد می‌گویند؛

بیمه یکساله سهامداران خرد با سود حداقلی ۲۰ درصد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در بازار سهام که در ذات خود دارای نوسان‌های لحظه‌ای و روزانه است، طرح بیمه سبد سهام سهامداران حقیقی یک دلگرمی مناسب برای آن هاست تا در طول یکسال فارغ از هر جریان مثبت و منفی در بازار بتوانند با خیالی آسوده در بازار بمانند و حداقل ۲۰ درصد سود دریافت کنند؛ البته که با توجه به ارزندگی بازار، پیش بینی‌ها از سودهای به مراتب بیشتر طی یکسال آینده حکایت دارد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بیمه یکساله سهامداران خرد با سود حداقلی ۲۰ درصد

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، وحید حسن‌پور، مدیرعامل کارگزاری صبا تامین با بیان اینکه بیمه سهام در قالب اوراق تبعی به نوعی تسهیل‌دهنده در زمینه ایجاد تضمین حداقلی در راستای سودآوری سهامداران است، گفت: این ابزار در کنار سایر ابزارهای مشابه از قبیل آپشن می‌تواند نقش موثری در تضمین سودآوری و بازگشت اعتماد افراد داشته باشد و به ماندگاری سرمایه در بازار کمک کند.

وی افزود: این ابزار به واسطه ریسک‌های موجود در بازار سرمایه در راستای پیش‌بینی‌پذیری بازار که امری حیاتی برای تحلیل سهامداران است، می‌تواند تسهیلگر در روند معاملات باشد و به کمک بازار بیاید.

افزایش اعتماد سهامداران

احسان مرادی مدیرعامل تامین سرمایه کاردان نیز در این باره گفت: بدون شک انتشار اوراق تبعی در افزایش اعتماد سهامداران و رونق بازار سهام اثرگذار خواهد بود.

مدیرعامل تامین سرمایه کاردان گفت: بیمه سهام از طریق اوراق تبعی به نوعی یک چشم‌انداز روشنی پیش روی سهام قرار می دهد و با توجه به اینکه اکنون قیمت سهام در بازار در نقطه ارزندگی قرار دارد و برای سرمایه‌گذاری جذاب است، بنابراین با در نظر گرفتن چنین مسایلی و حمایت هلدینگ‌ها و سایر بخش‌ها از بازار، عموم سرمایه‌گذاران می توانند با اطمینان خاطر نسبت به خرید سهام در بازار و سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند.

تضمین سود برای سهامداران

محمد کفاش پنجه شاهی مدیرعامل سبدگردان اعتبار معتقد است، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی یک پیام برای سهامداران دارد و آن، اطمینان ناشر از آینده و وضعیت خوب سودآوری سهم شرکت است.

او با بیان اینکه اوراق تبعی به نوعی تضمین سود برای سهامداران محسوب می‌شود گفت: به این معنا که مجموعه منتشرکننده این اوراق به آینده و وضعیت سودآوری سهم شرکت اطمینان دارد و بدون شک بیمه شدن سهام باعث اطمینان خاطر سهامداران می‌شود.

به گفته کفاش پنجه شاهی با توجه به قوانین و مقرراتی که در مورد کسب و کارهای با درآمد ثابت وجود دارد، برای صندوق های درآمد ثابت سهامی که همراه با اوراق تبعی فروش باشد گزینه مناسب و جذابی است.

بیمه شدن از نوسانات بازار

معاون عملیات بازار شرکت بورس نیز در این باره گفت: انتشار اوراق فروش تبعی به دلیل کارکرد بیمه کردن سهم در نوسانات بورس موثر است و می‌تواند در افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه موثر باشد.

مهدی زمانی سبزی با بیان اینکه دستورالعمل اوراق اختیار فروش تبعی از سال ۹۱ ابلاغ شد گفت: کارکرد اولیه اوراق اختیار فروش تبعی بیمه کردن سهام است به این صورت که سهامدار عمده می تواند اوراق اختیار فروش تبعی منتشر کند و کف قیمت سهم را ببندد و در مدتی در آینده (تاریخ سررسید) سهم را از نوسانات قیمت بیمه کند.

به گفته زمانی سبزی، این اقدام می‌تواند در افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه موثر باشد زیرا شرکت‌ها بنا به درخواست سهامداران عمده اقدام به انتشار اوراق تبعی می‌کنند و ارزندگی سهام خود اطمینان دارند.

ارزندگی بازار

فیروزه سالارالدینی مدیرعامل گروه مالی رایا نیکان نیز معتقد است انتشار اوراق تبعی در شرایط فعلی از سوی سهامدار عمده به دلیل حمایت از سهام زیر مجموعه و حتی کسب بازدهی به دلیل رسیدن قیمت سهام به کف و ارزندگی بازار صورت می گیرد.

سالارالدینی اظهار کرد: از آن جایی که سهامدار عمده و یا هلدینگ‌ها به طور کامل از وضعیت درونی شرکت‌های زیرمجموعه خود مطلع هستند، وقتی می بینند که این سهام به کف قیمتی رسیده و یا حتی زیر ارزش در حال معامله است، فقط با انتشار اوراق تبعی و بدون فروش سهام یا انتشار اوراق اختیار خرید همزمان، اقدام به حمایت از سهم شان می کنند.

او افزود: در این شرایط ناشران معتقدند در آینده نزدیک با افزایش قیمت سهام الزامی برای اعمال این اختیار فروش وجود ندارد. در این صورت بدون خرید سهام شرکت زیرمجموعه و افزایش درصد سهامداری از آن حمایت کرده‌اند. در این حالت فرق اوراق اختیار فروش تبعی با اوراق اختیار فروش معمولی این است که خریداران آن همان سهامداران خرد قبلی هستند و بدین شکل به آنان اطمینان داده می شود که نگران کاهش قیمت سهم شان نباشند.

بیمه سهام و دلگرمی سهامداران

علی جبل عاملی کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز در این باره می‌گوید: انتشار اوراق اختیار فروش تبعی تا حد زیادی از ایجاد حباب منفی در روند معاملات سهم جلوگیری می‌کند و خریداران می‌توانند با اطمینان بیشتری به نگهداری و یا معامله سهم اقدام کنند؛ این رویه قطعا موجب دلگرمی فعالان بازار و افزایش اقبال به سهم های دارای بیمه خواهد شد.

جبل عاملی اظهار کرد: افراد به کمک اوراق اختیار فروش تبعی می توانند سهامی را که می خرند عملا در یک قیمت مشخص بیمه کنند. بدین نحو که ناشر متعهد می‌شود تا در سررسید اوراق تبعی، آن سهام را در قیمتی که در زمان انتشار مشخص است از دارنده آن بخرد. حال اگر قیمت سهم در زمان سررسید کمتر از قیمت تعهد شده در اوراق اختیار فروش تبعی باشد، دارنده این سهم و اوراق، زیانی متحمل نشده و ریسک خرید سهم در یک محدوده مشخص می ماند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها