بازی مافیا و شهروند در جاده مخصوص

اختلاف قیمت موجود در بازار آزاد با قیمت کارخانه رانت 120 هزار میلیارد تومانی را برای مافیا به همراه دارد و در سوی دیگر، شهروندها خیری از لاتاری‌ها نمی‌برند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بازی مافیا و شهروند در جاده مخصوص

به گزارش واحد بورس، بانک و بیمه گزارش خبر و به نقل از سرمایه نگر، قیمت‌گذاری دستوری؛ موضوعی که بیرون از دولت، همه در مذمت آن اشعار بسیاری می‌سرایند اما؛ به وقت عمل، خربزه نخورده تن و روحشان می‌لرزد. ۲۸ مهرماه امسال در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مقرر شد برای اصلاح ساختار بازار خودرو قیمت‌گذاری دستوری حذف شود اما به فاصله‌ای کوتاه ملغا اعلام شد و امیدها برای بهبود بازار خودرو کمرنگ شد. این مدل قیمت‌گذاری را صرفا به عنوان یک مسکن موقت برای کنترل قیمت و جلوگیری از التهابات اقتصادی محسوب می‌شود. شاید قیمت‌گذاری دستوری موجب کنترل قیمت‌ها برای قشری خاص شود اما؛ این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.

در مذمت قیمت‌گذاری دولتی خودرو همین بس که عامل اصلی زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور است. از سوی دیگر، اختلاف قیمت موجود در بازار آزاد با قیمت کارخانه رانت ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی را برای مافیا به همراه دارد و در سوی دیگر، شهروندها نه تنها خیری از لاتاری‌ها نبردند بلکه از افت قیمت سهام‌شان متضرر شدند.

سرمایه نگر

سوالی که ذهن سهامداران را مشغول کرده این است که اصلاح رویه قیمت‌گذاری دستوری چه اثری بر سودآوری خودروسازان خواهد گذاشت؟

در صورت اصلاح قیمت‌ها برآورد می‌شود بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان به مبلغ فروش شرکت‌هایی همچون ایران خودرو افزوده شود و سود خالص ۱۵ هزار میلیارد تومان در صورت‌های مالی بنشیند.

این رفت و برگشت دولت در خصوص حذف نحوه قیمت‌گذاری خودرو باز هم سبب خسران بیشتر شهروندان شد و باز هم مافیا از این داستان سود برد چرا که قیمت کارخانه بدون تغییر ماند اما؛ قیمت بازار آزاد که رشد کرده بود پایین نیامد. ترکش این رفت و برگشت نیز به سهامداران خورد و در حالی که با انتشار خبر حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، سهام گروه خودرو رو به صعود بودند، با لغو آن، سرخی زیان روی صورت سهامداران ماند.

این که قیمت‌گذاری دستوری باید حذف شود شکی نیست اما؛ باید توجه داشت که به سبب انتظارات تورمی‌قیمت بازار آزاد باز هم بالاتر از قیمت کارخانه خواهد بود. بنابراین، صرفا حذف قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند کارساز باشد و ضمن ثبیت آرامش در بازار خودرو، میزان تولیدات و صادرات نیز باید افزایش یابد تا شاهد کارایی این صنعت باشیم. پیش نیاز تبدیل بازار خودرو به یک بازار رقابتی، خروج دولت از عرصه مدیریت خودروساز‌ها است. در حالی که سهامداران اصلی خودروسازان بخش خصوصی است اما؛ همچنان مدیران و سیاست‌های آن‌ها از سوی دولت تعیین می‌شود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها